Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål om innstillinger på lowrance 83/200/455/800-giver


Treigstad
 Share

Recommended Posts

Jeg har en elite ti med den billigste giveren: 83/200/455/800.

Jeg fisker i Oslofjorden, Mjøsa og blir nok å fiske i en del andre innsjøer og.

Er det noen regel for når man bør bruke hvilken KHZ?

Jeg ser iallefall mye mer fisk med 83 enn med 200 - hvis det i det hele tatt er fisk jeg ser da. Men jeg har til gode å se fisk nær overflaten, der ser jeg bare "støy". 

Og er egentlig 455/800 brukanes til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye enklere å være spesifikk hvis du tar noen skjermbilder. :)

På 200 kHz har du en konevinkel på drøye 20 grader, på 83 kHz tre ganger så mye. Så det er helt naturlig at du ser mer fisk med 83 kHz enn 200 kHz. Tenk på det som kamera med vanlig linse, kontra vidvinkel. 

Hva man bruker når og hvor kommer an på hva du vil oppnå. Er det dorging som er målet, synes jeg Medium chirp fungerer veldig bra med ditt ekkolodd og ekkoloddgiver, til det meste annet bruker jeg 200 kHz.

På relativt grunt vann og hvor jeg vil se bunnforholdene bruker jeg dowscan, og da 455. 800kHz synes jeg er en dårlig løsning hos Lowrance sånn i det store og det hele. Men din Elite Ti kan også bruke FishReveal-funksjonen hvis du oppdaterer softwaren og den er ganske artig med detaljene i DownScan og fiskevisningen fra vanlig 2D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.