Gå til innhold
Fiskersiden

Vern i Oslofjorden


sarepta
 Share

Recommended Posts

Vi har i det minste klart å starte en debatt som aldri før har vært. Sportsfiskere som ypper seg er noe nytt. De skal nøye seg med smulene . Viktigst er det å få fjorden opp å gå. Der har SV kommet med et godt og fornuftig forslag. 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-kampen-om-oslofjorden-har-startet-1.14036036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er hyggelig med reker på kaia, men i et litt lengre perspektiv er det kanskje verd å "ofre" yrket til de 5/6 reketrålerne i Oslofjorden, til fordel for en levende og fiskerik Indre og ytre Oslofjord.

Øresund ble jo totalfredet for endel år siden, men nå er verdien på sportsfisket langt større enn det tidligere yrkesfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vi svenskene som eksempel er det sannsynligvis fler årsverk på turbåter som tar med folk på (sports-)fisketur enn det er trålerårsverk i Oslofjorden. Det er 2-3 store båter og et antall mindre guidebåter i virksomhet. Bare der er det samfunnsøkonomisk fornuftig å endre kursen, så kommer alt det andre rundt i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, erik skrev:

Bruker vi svenskene som eksempel er det sannsynligvis fler årsverk på turbåter som tar med folk på (sports-)fisketur enn det er trålerårsverk i Oslofjorden. Det er 2-3 store båter og et antall mindre guidebåter i virksomhet. Bare der er det samfunnsøkonomisk fornuftig å endre kursen, så kommer alt det andre rundt i tillegg. 

Tenk om de som bruker båtene til yrkesfiske endret fokus til "charter" virksomhet, så hadde nok inntektene blitt relativt mye høyere også, og verdien av sportsfisket høyere for flere folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rage skrev:

Tenk om de som bruker båtene til yrkesfiske endret fokus til "charter" virksomhet, så hadde nok inntektene blitt relativt mye høyere også, og verdien av sportsfisket høyere for flere folk.

Om jeg skal prøve å komme fiskerne litt i møte her, så synes jeg det mest tiltalende ved et liv som yrkesfisker er det å kunne sette sin egen agenda og være alene kun deg, båten og elementene (som for Oslofjordens del stort sett er levlige ...). Å skulle taue rundt på en haug med tullinger, blir lissom ikke det samme ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rage skrev:

Tenk om de som bruker båtene til yrkesfiske endret fokus til "charter" virksomhet, så hadde nok inntektene blitt relativt mye høyere også, og verdien av sportsfisket høyere for flere folk.

Selvsagt men jeg tror dette kan være et minefelt når det gjelder lover og regler og andre byråkratiske snubletråder. Tanken er god men det kan være vansklig å gjennomføre rent praktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TT skrev:

Om jeg skal prøve å komme fiskerne litt i møte her, så synes jeg det mest tiltalende ved et liv som yrkesfisker er det å kunne sette sin egen agenda og være alene kun deg, båten og elementene (som for Oslofjordens del stort sett er levlige ...). Å skulle taue rundt på en haug med tullinger, blir lissom ikke det samme ...

Jeg er ikke uenig, jeg kunne aldri hatt en slik jobb selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, TT skrev:

Om jeg skal prøve å komme fiskerne litt i møte her, så synes jeg det mest tiltalende ved et liv som yrkesfisker er det å kunne sette sin egen agenda og være alene kun deg, båten og elementene (som for Oslofjordens del stort sett er levlige ...). Å skulle taue rundt på en haug med tullinger, blir lissom ikke det samme ...

Jeg ser absolutt argumentet og synspunktet, men poenget er vel at når det ikke er bærekraftig så blir det i mine øyne kun fokus på "kortsiktig profitt" hvor tilslutt alt kollapser og det gagner absolutt ingen - hverken fiskerne eller sportsfiskerne. Det er synd at det har blitt slik som det er nå, det er faktisk tragisk at det har blitt slikt det er nå.. I en perfekt verden burde ting ha blitt forvaltet slik at man høster av overskuddet og at "det er mer enn nok" til alle som bruker fjorden uavhengig av hva du fisker/driver med. 

Poenget mitt er ikke å svartmale noen - men når ting holder på å gå skikkelig til helvete så bør folk våkne og ta grep for å få på plass en forvaltning som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Afre skrev:

Selvsagt men jeg tror dette kan være et minefelt når det gjelder lover og regler og andre byråkratiske snubletråder. Tanken er god men det kan være vansklig å gjennomføre rent praktisk

Nja.

De må ha et sertifikat for å føre båt med (betalende) passasjerer, og redningsutstyr for alle ombord inkludert flåte. Men pt er det ingen regler hva gjelder selve fisket for den typen virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Afre skrev:

Hvor lang sesong kan man tenke seg at en slik charterbår kunne hatt i Oslofjorden?

Ren charter har vel ikke så lang sesong, men man kan frakte sportsfiskere hele året. Vi er jo en værhard rase ...

Jeg har selv vært med på å leie en rekke slike båter i indre og ytre Oslofjord gjennom 30 år i fiskeklubben, og har møtt mange kjempetrivelige og dyktige skippere. Men det innebærer jo for deres del av de stort sett må jobbe i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trålforbudet i Øresund er gammelt og kom pga faren for kollisjoner. Svenska havsmiljøinstitutet laget en rapport for EU om hvorfor det er så mye mer fisk i Øresund vs Kattegat,og konklusjonen var enkel, trålforbudet. Vi tror at å tråle reker, yngel og bunndyr er det mest lønnsomme vi kan gjøre, men er det sikkert at det gjelder i Norges tettest befolkede område? I Nordens tettest befolkede område Øresundsregionen er det ikke det. Sportsfisket genererer 500 mill sv kr pr år. 40 båter er aktive. I tillegg kommer den delen Ingar Heum setter fokus på nemlig folkehelsedelen. For min del vil jeg si rettferdig fordeling og det er ikke, slik mange tror, yrkesfiskerne eller deres organisasjoner som eier ressursene i havet. Det gjør i følge havressursloven fellesskapet, deg og meg. Det må gå an å tenke forskjellig om Oslofjorden og Lopphavet. Vi som snakker om Friluftsfjorden snakker om fjorden ut til ca Moss/Horten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.