Gå til innhold
Fiskersiden

Transport av stenger i båt på henger


Atle Høidalen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Noen som har erfaring med å la stenger stå vertikalt i stangholdere i båt under transport på henger? Jeg har en trollingtarga på båten min. Stengene står fint i denne under planende fart på vannet, men de kommer for høyt under transport av båten på henger. Vurderer derfor å montere et sett med stangholdere (type Berkley transportstangholdere av plast) på innsiden av båtripa slik at stengene står nesten ned på dørken inni båten. Stangtuppene vil da stikke ca. 20-20 cm. høyere enn trollingtargaen, totalt ca. 3,3 meter over bakken.

Lurer på hvordan dette vil fungere i 80 km/t langs landeveien..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne kaller stangholdere av rørtypen "rocket launcher", sikkert fordi de liker å assosiere ting med våpen uansett, men kanskje på grunn av hva som skjer ved en bråstopp også. ;)

Fra spøk til revolver så tipper jeg du er i konflikt med regler rundt sikring av løst gods her. En stangbag er min anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, erik skrev:

Amerikanerne kaller stangholdere av rørtypen "rocket launcher", sikkert fordi de liker å assosiere ting med våpen uansett, men kanskje på grunn av hva som skjer ved en bråstopp også. ;)

Fra spøk til revolver så tipper jeg du er i konflikt med regler rundt sikring av løst gods her. En stangbag er min anbefaling.

Kanskje har du rett... :) Men tenkte i så fall å låse stengene med en strikk eller lignende. Stangbag er fint, men ser etter en løsning hvor jeg slipper å demontere stenger og sneller under transport, ikke mange stangbager å få tak i som tar 8 stk stenger i 8,6 fots lengde med påmonterte trollingsneller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TT skrev:

Kan du ikke legge dem i bunn av båten? 

Ev sikre med et par festestrikker. 

Det er en mulighet jeg vurderer ja, men det betinger at jeg får festet dem så de ikke ligger og slenger hit og dit. Selv om jeg bunter dem med strikk så ligger de løst i båten. En veldig stor bag hadde kanskje vært løsningen, men har ikke funnet noe som holder så mange stenger på nettet enda... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.