Gå til innhold
Fiskersiden

Lande fisk fra kai?


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Fikk en påminnelse i Helga om at det å dra en flere kilos fisk etter braiden opp på kaia med bare nevene er ingen god ide. Nå var dette en selvmordstorsk som hadde svelget agnet med krog og dete hele så den skulle avlives. 

Her i nord er det jo noen meter ned til overflaten ved fjære sjø, så en vanlig håv er utelukket. Vanligvis pleier jeg å finne et sted å lande fisken på enden av kaia og drar den dit, men nå hadde det kommet en båt og lagt til mellom meg og "landingsplassen" så den gikk ikke. 

Var og så på håver eller klepp med langt skaft men ingen var i grunnen lange nok. Så har bestilt meg en sånn her sak bare for å pøve å få opp fisken på en mer skånsom måte både for fisken  og nevene mine ....men ser for meg at det kan bli plundrete når man er alene...
https://www.ebay.com/itm/Portable-Prawn-Bait-Crab-Shrimp-Net-Drop-Landing-Fishing-Pier-Harbour-Pond-31FT/153026864859?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2648

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg som barn hang under et traktordekk på hurtigrutekaia i Ålesund for å redde brutterns første gråsteinbit, etter at jeg hadde mistet min første da vi prøvde å heise den opp ... hva gjør man vel ikke for artslista ...

 

Hva med å henge en svær krok i et tau, eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Rage skrev:

Lag deg en senkehåv. Tror det har vært diskutert på forumet flere ganger.

Har bestilt ferdig fra ebay, men tror det blir vanskelig å håndtere når jeg er alene, som jeg oftest er. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.