Gå til innhold
Fiskersiden

ER REGELVERKET GÅTT UT PÅ DATO?


 Share

Recommended Posts

Sak: Regelverk for Fritidsfiske.

Ser på deres informasjonsside https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Reiskap

Vedrørende Fritidsfisker som jeg er. Ser jeg til-stadighet i media at Kystvakten med sine krigsskip inndrar fiskeutstyr. For å unngå arrestasjon, fengslig, økonomisk uføre og hengt ut i media for mitt fritidsfiske føler jeg å kontakte Fiskeridirektoratet for mere tydelig veiledning.

1.      TEINER: Fiskeridirektoratet informere “Inntil 20 teiner “det er greit å forholde seg til.  Mitt spørsmål er hvilken type teiner? I dag er det fiske-teiner spesielt etter Brosme og Lange, Sjø kreps teiner, taskekrabbe krabbeteiner, teiner for hav-snegler, kråkebolle-teiner. Alle disse teinene fiskes etter forskjellig formål og hvordan tolkes regelverket? For nevnte teiner.  Når det gjelder Hummer teiner er regelverket klart.

 

2.      Fiskeridirektoratet web side informeres det videre at: garn med samla lengde inntil 210 meter. Fiskar du etter torsk, kan samla garnlengde berre vere inntil 165 meter                  Dette er greit å forholde seg til men hva menes med 210 meter garnlenke som ikke er beregnet på Torsk? Hva hvis det kommer en Torsk på disse garna utav min kontroll, hvordan skal jeg da forholde meg? Tiltak jeg enkelt kan gjøre er å merke garna med IKKE ADGANG FOR TORSK er jeg da innenfor regelverket? Eller har Fiskeridirektoratet annen prosedyre?

3.      Vider informerer Fiskeridirektoratet, “handsnøre, fiskestong og liknande handhaldne reiskapar“.  Nå er utviklingen kommet litt lengre en bestefar sin gamle bambusstang og gamle pilke snøre på en tre-klosse.  I dag er det populært med motorisert fiskesnelle, hvordan forholder regelverket til Fiskeridirektoratet denne bruken/utviklingen? Kan en bruke motorisert fiskesnelle fritt og ikke risikere arrestasjon av kystverkets krigsskip?

4.      Vider informerer Fiskeridirektoratet på sin web side I fisket etter makrell kan ikkje den maskindrivne dorgen ha meir enn 10 anglar. Det er greit å forholde seg til. Hvis det dorges med Rund-dorg uten motor tolkes det slik at en kan bruke så mange kroker som ønskelig?

5.      Vider kan jeg ikke se noen informasjon fra Fiskeridirektoratet sin web side om fiske med Sniker. Sniker er troll gammel fiskemetode som er enkel og har lang kultur.  Hvordan tolker og informerer Fiskeridirektoratet lovligheten med fiske med Sniker?

 

6.      Fiskeridirektoratet sin web side vedrørende veiledning for fritidsfiskere kan jeg ikke finne informasjon om fiske/fangst etter Skjell eller snegler? Tolkes dette fisket/fangsten som fritt uten noen reguleringer? Jeg har arvet en gammel skjellskrape fra min bestefar som hektet bak båten som han brukte til å skrape på bunnen etter skjel som de da i den tiden brukte til line-agn, hva er regelverket med å fremdeles bruke denne skjellskrapen?

7.      I dag lever vi i en mere opplyst verden og fokus på Tang & Tare er aktuelt på matbordet.  Atter finner jeg ingen informasjon hos Fiskeridirektoratet sin web om fritids fiskerens retningslinjer for fiske /fangst av Tang & Tar. Kan dette også tolkes som fritt fiske/fangst?

8.      Nå nærmer vi oss sesongen at Taske-krabben kryper helt opp til vannskille og etter årelange tradisjoner Rakes det etter Taskekrabbe.  Fangstmetoden består av en jern-rive og en fanger så Taske-krabben med den.  Jeg kan heller ikke se her at Fiskeridirektoratet på sin web informasjonsside har veiledning vedrørende denne tradisjonelle formen for fiske/fangst? Kan denne formen også tolkes som fritt fiske/fangst?

9.      På Fiskeridirektoratet sin web side er det heller ikke nevnt noe om størrelse på båt/skip til fritidsfiskeren? fiske fra land? kan en fiske/fangst fritt fra alle strandsoner?

Som allerede nevnt brukes det store resurser fra Fiskeridirektoratet og Kystvakten at regler følges av fritidsfiskeren og konsekvensene er graverende ved regelbrudd.  Det forventes en mere tydelig forklaring og tydeligere mere spesifiserte retningslinjer på ovennevnte spørsmål.

 

Forventer også et raskt svar siden vi fritidsfiske nærmer seg høysesong.

Hilsen

Mr. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 27.5.2018 at 19.00, faust skrev:

Vil tro at kilden er best sted for informasjon.

Så rett , så rett. Håper at trådstarteren leser sidene til fiskeridirektoratet med lupe . Alt han spør om er å finne der , og har man tvil, er det beste som du sier : Spør direkte til kilden. Hyggelig folk å ha med å gjøre. 

Og nei, regelverket er ikke gått ut på dato. Tvert imot det er blitt oppgradert- oppdatert samt revidert. Glem heller ikke garnforbud for fritidsfiskere fra 1. juni og grunnere en 25 meter. På tide ! Det gjelder kun Skagerrak , men håper det smitter over til flere landsdeler og der fiskepresset er stor. Etter min mening burde det ikke vært tillat med faststående redskap ( bortsett i fra krabbeteiner ) for andre en yrkesfiskere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.