Gå til innhold
Fiskersiden

Logging i saltvann og lovlighet


Leon
 Share

Recommended Posts

I forberedelsene med å ta i bruk ny kartplotter/ekkolodd har jeg vært nysgjerrig på mulighetene med å lage egne dybdekart evt laste ned andres vha insight genesis. 

Oppdager fort at deling av slike data er fy, men får ikke svi av egen bruk. I det minste om man går stille i dørene. 

 

Så gjenoppdager jeg olex... tenker da mitt om hva som er lov. I dette systemet logger man til eget bruk og laster ned andres logger fra saltvann. 

Hva er greia? Betaler man nok er det lov? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

er det evt sperrer i olex som hindrer spredning ut av landet eller er det noe annet regelverk jeg ikke har oppfattet her?

skulle så gjerne logget aktuelle fiske og teineplasser, men har ennå ikke funnet ut av noen måte å gjøre det «lovlig» utenom olex eller med den nye elite ti’en for den del ( som ikke er tatt i bruk ennå)

noen som har noe påfyll for å redusere min forvirring/uvitenhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex har «løst» dette ved at delingen skjer via en server som ikke eies av dem. 

Bruk Reefmaster så er det helt lovlig. Du har lov til å logge, det er delingen som er straffbart. Med Reefmaster skjer alt på din PC.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en løsning som neppe ville holdt i en rettssal... Olex markedsfører deling som en hovedfeature på sitt produkt og har tilrettelagt for at det skal skje, så skjønner ikke greia med at det er greit med Olex, men ikke IG.

Skjønner jeg må sjekke ut Reefmaster, men vil prøve litt med IG først. Så lenge jeg tar vare på loggfilen kan den puttes inn i RM senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke greit, Olex sin vri gjør bare at den stakkaren som eier serveren får hele smellen (dvs ett år i fengsel) hvis noen gidder å gå på ham. 

Det er ikke ulovlig å legge til rette for deling, du kan jo finne på å bruke Olex i ferskvann eller i andre farvann enn norske. Men markedsføring av deling av data fra norsk saltvann er neppe "innafor", selv om jeg ser at både Olex og deres selgere gjør dette jevnlig. 

Når det er sagt har Genesis visstnok åpnet opp også nå. Jeg har ikke testet selv enda siden jeg har vært båtløs en stund, men Genesis kan nå brukes i norsk saltvann på lik linje med norsk ferskvann. Jeg har brukt Reefmaster i flere år (det er hovedprogramvaren bak dybdekart.no), og i saltvann er det nesten enklere enn ferskvann siden du kan koble inn tidevansstasjoner så du får automatisk korreksjon av loggene. (I ferskvann må det en manuell justering til.)

Det er forøvrig et forslag til behandling nå, der det åpnes for logging på dybder mindre enn 20  meter, i praksis et forsøk på å få til et slags forlik med Forsvaret så man i det minste får inn data der det trengs mest for fritidsbåtflåten. Forslaget kom sist høst, men så vidt jeg har fått med meg er det ikke ferdig behandlet av byråkratene enda, så det er ikke sendt på høring. Med tanke på at resultatet fra forrige lovendring på dette området var innskjerping (etter press fra Forsvaret) er jeg ikke veldig optimistisk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.