Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


Sten
 Share

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg ny giver.. Airmar TM185M. Har ingen erfaring med så kraftig giver. Trenger jeg tenke på strømforbruk. HVis jeg ligger på dregg med motor av, er det noen fare for at man kan gå tom  for strøm? Hilsen Stein Rune 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret her er nei.

Det er helt andre ting enn giverens effekt som er problemet, dersom du skulle gå tom for strøm. Men du bør uansett alltid holde ett øye med spenningen på batteriet (eller batteriene). En enkel måte å gjøre det på er ved å hente opp tilførselsspenning som overlegg på ekkoloddskjermen din.

Spenning_1.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, erik skrev:

Det enkle svaret her er nei.

Det er helt andre ting enn giverens effekt som er problemet, dersom du skulle gå tom for strøm. Men du bør uansett alltid holde ett øye med spenningen på batteriet (eller batteriene). En enkel måte å gjøre det på er ved å hente opp tilførselsspenning som overlegg på ekkoloddskjermen din.

Spenning_1.png

 

Ok. Greit å ha  strøm nok til å starte motor når man er langt til havs og skal hjem igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre ikke direkte si at du må ha en viss spenning for å starte. Her er en røff guide til spenning kontra status for et blybatteri:

12,75V - 100%

12,48V - 70%

12,24V - 40%

11,7V - 0% (batteriet er "flatt")

Men.... Det som betyr noe når en motor skal startes er CCA (cold cranking amps), eller «raske ampere» om du vil. For å dra rundt startmotoren må batteriet levere masse ampere men en veldig kort stund. Det henger sammen med spenning, men kan ikke kobles direkte med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starthjelp er en løsning som sikkert fungerer bra.

En annen er stort nok batteri og jevnlig topplading. Litt avhengig av ekkoloddet, men du bør regne 1Ah i forbruk (sjekk spesifikasjonene for nøyaktig forbruk). Etter ti timer i bruk har du tappet batteriet for 10A, siden ti timers forbruk av 1Ah er 10*1=10.

De fleste moderne startbatterier bør ikke lades ut mer enn 5-10% før de svekkes, dvs begynner å sulfatere. Så ikke bare risikerer du å ikke få start, du ødelegger rett og slett batteriet hvis det ikke er dimensjonert for å tåle bruken. I mitt eksempel med 10A forbruk bør batteriet være minimum 100Ah for å tåle bruken på sikt. Med en moderne firektakter er det uansett lurt med litt størrelse på batteriet, disse motorene leverer masse ladestrøm (gjerne 30-60Ah) og med for lite batteri og humørsyk laderegulator (de fleste påhengere har veeeeldig enkle regulatorer) kan du rett og slett koke et lite batteri.

 

Moral: stort batteri og jevnlig topplading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis startbatteriet skal brukes syklisk så bør en gå for en teknologi som er egnet for dette. AGM er typisk spesifisert for 500 sykler ned til 50%.

 

Har tidligere brukt svært dyre AGM batterier som Lifline og Concorde. Bruker nå Biltema AGM som koster 1700-1950 kr avhengig av størrelse. Merker ingen stor forskjell på kvaliteten. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, abbor said:

Hvis du ikke har mulighet til å installere separat start og forbruksbatteri så anbefaler jeg at du har med en start booster slik at du er sikker på å få startet motoren. 

Jeg har et 120AH startbatteri som kun drifter start, lanterner og 9' evo3.

Så med regelmessig topplading bør jeg være trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg slenger meg på her siden det er siste tråd ang ekkolodd.

Jeg har gått til innkjøp av Raymarine dragondfly 5 pro til min fiskeskute (13 fot jolle). Gikk stolt hele veien hjem fra butikken å tenkte at nå skal jeg montere ekkolodd :-D Til min fortvilelse, etter noen søk i internettet, ser jeg at det kan oppstå noen utfordringer om man ikke gjør dette riktig!

Så.. Frågan er som følger:

Hvor burde jeg feste giveren for å få minst støy? Ønsker å få mest mulig ut av den, både under dorging og i plan.  

Har lite lyst til å kjøre i gang med synkesettet og borre flere hull enn nødvendig. Det er kanskje ikke så lett å se ut i fra noe bildene, men en pinpoint om hvor den burde festes hjelper meg meget! Forøvring bør den være på styrbord side, da propellretning tilsier så. 

Er jeg helt ute å sykler om jeg fester den slik som vist på bildene? 

20180618_122424.jpg

af.jpg

fad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ser ut som en list under skroget styrbord av det jeg antar er et drenshull, så er jeg enig i at det er der du holder giveren som blir det beste alternativet. Bruk godt med tec7 eller Sikaflex i skruehullene, og vær forberedt på at det vil bli litt finjustering av høyde. :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.