Gå til innhold
Fiskersiden

Kaste lette sluker med lavprofil multiplikator?


Volum
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har litt erfaring med ambassadeur sneller, men ingen med lavprofil multiplikatorsneller (jerkbait?) 

Her er noen eksempler på sneller:

https://www.skittfiske.no/gunki/189028/gunki-bc-200-ng-reel-tøft-moderne-design

https://www.skittfiske.no/abu-garcia/166045/ambassadeur-black-max-høyre-sveiv

https://www.skittfiske.no/okuma/183459/okuma-ceymar-low-profile-c-266wlx-multiplikator-venstresveiv

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Stenger/Fiskesnelle-Jerkbait-2000034803/

Hvordan er det å spole på foreksemel 0,20/25 sene (Sufix selvfølgelig) og kaste la oss si en Toby på 7g (fordi det er verdens beste sluk) eller en Sølvkroken Spesial Classic på 4g. Er det i hele tatt mulig? Sliter en god del med å kaste lette sluker med ambassadeuren (0,35 sene) og jeg tror det skal være lettere å kaste med en jerkbait snelle (?) Som sagt har jeg aldri brukt ei sånn snelle og håper noen kan komme med noe inspill.

Haspel? Liker ikke...

For de som ikke gidder lese det over:

-Går det an å kaste lette sluker med en lavprofil multiplikator, eller må man ha haspel, og hvilken snelle(r) anbefaler dere (billigst mulig)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Holder på å utforske dette selv. 

Du er nok inne på svaret selv....tjukk senne blir for tungt for så lette sluker. 
Du må rett og slett bruke myyye tynnere senne, og jeg vil anbefale å gå over til braid. 

4 grams...ja det er mulig men da er du over på Bait Finesse utsyr. Dvs superlette grunne spoler (mindre senne= lettere spole), og spesielle lav friksjons kulelagre på spolen. 
I tilegg må du ha ei triggerstang sopm kan kaste så lett, noe som er vanskelig å finne i Norge.
Og til sist....du må ha ei lavprofilsnelle i toppklassen. Snakker da om Sneller som Shimano Shimano Aldebaran BFS XG, Daiwa SS Air etc, utsyret finnes men du må oipp i flere tuenlapper bare for snella.

Eller må du det?

I Singapore, Japan og Korea er ultralett fiske med lavprofil multisneller svært populært og de kastyer sluker ned i 1,5 gram. D ebruker stengere for 0-4 gram, 1-10 gram etc... men stort sett med de dyre snellene fra Shimano, Daiwa etc.

Men så finnes det produsneter i Kina som produserer for det markedet, Tsurinayo, Kuying, Kastking etc.

Og de lager billige sneller for dete. Ikke like gode som Daiwa og Shimano sine. Men de skal være helt greie, og skal klare slukvekter ned i 3 gram. Jeg har bestilt denne fra Aliexpres (ja jeg vet....kinaræl) Men den får faktisk goide skussmål fra folk som bruker de dyre snellene. Og blir omtalt som mye for pengene sneller. 

Sjekk denne f.eks. http://tiny.cc/etbtvy

Og se gjerne på Kuying sin Kuying Teton TTC 662L 2-10 grams stang, som de fleste anbefaler til den snella.

Har snella på vei til meg i posten, men valgte en annen stang pga av budsjettet....
Skal i alle fall raportere hvordan det var å kaste med dette...har kjøpt det av ren nysjerrighet.
Men har ikke fått det enda, så alt over er ren synsing fra meg. 

men i alle fall, tjukk sene blir for tungt å dra ut. Du må ha en lett spole, helst med så lite senne som mulig også for å spare vekt på spolen. Og de billigsnellene du har listet opp klarer det neppe.

Det sagt. Jeg har en Kastking jeg har brukt i et par uker. Og den klarer rett fra fabrikk, å kaste en 6 grams sluk på en 6-12lb triggerstang med 0.18 braid på. Har bestilt en lettspole til den på ebay, 
og på den skal jeg ha 0,10 braid. regner da med å komme meg ned til 4 gram. 

Eller så kan du jo feste spilt shot bly rett forran sluken....det vil hjelpe godt. 

 

Lykke til , jeg skal fortelle hvordan det går med kinarælet mitt :-)




 








 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukket det opp en stykk lettvekts   grunn spole til lavprofil multisnella mi, samt en stykk Tsurinoya Dragon QLC 602 ul 1-8gr. triggerstang hos meg

Førsteintrykket av stanga er at den ser kompetent ut...og at det kommer til å bli steike artig å få fisk på den. Stanga er bare 6 fot lang, og veier bare 89 gram, så den får min nåværende triggerstang til å fremstå som rene telefonstolpen :-D
Dene er faktsik tynnere og lettere enn den gamle Shiomanao Beastmaster 165Ul stanga mi, selv om den er en halv fot lengre. :-D

Tror det blir en liten tur ut i kveld, den må bare prøves, selv om jeg ikke har fått snella jeg egentlig skal ha på denne enda, en Tsurinoya FX 50 UL.

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ble ingen tur den dagen, men var ute i kveld :-D

Og jeg fikk min første ørret tatt på UL stang og multiplikatorsnelle :-D
Og det med en Blue Fox Vibrax #, altså en 4 grams spinner. Mend et var såvidt det gik.

Snella var en Kastking Spartacus Plus som du får directe fra Kina på Ebay for 300 kr. 
I tilegg hadde jeg på den såkalte lettveksspolen. Men den veier 16 gram tom, omtrent dobbelt så mye som en BFS snelle bør veie om man skal sammenligne den med merkevare i den klassen. 


Senna hadde en klar tendens til å løfte seg fra spolen, men med alle bremseklossene på sentrifugalbremsen på og magnetbremsen på 6, samt våken tommelføring så ble det minimalt med backlash. 

Kastelengden var jeg dog ikke fornøyd med. Jeg kaster 3 grams vibrax med haspelopsettet mitt mange meter lengre enn jeg klarte med dette. Men det var jeg forberedt på pga av den alt for tunge spolen på denne snella. Mye av vekten kommer av at sentrifugalbremsesystemet til Kastking som er ganske massivt og sitter på spolen. 

Men regner med at når Tsurinoya FX 50 UL snella en gang ankommer fra Kina, vil jeg kaste minst like langt, selv om spolen som sitter på den heller ike er optimal, så rapporteres det om gode kastelengder med sluker ned i 2 gram med den senlla. Stangen greide seg helt fint, og var herlig å bruke. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4g går greit med en Daiwa med SV spole, skal en kaste lettere så trengs ei snelle med Air spole hvis en holder seg til Daiwa. Jeg har Steez SV og Alphas Air.  Tatula og Alphas finnes også i SV utgaver, disse er mye rimeligere enn Steez. Jeg kjøper fra JP Angler i Japan. 

http://jpangler.com

Foretrekker Stroft GTM 0,20 hvis jeg skal bruke mono. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Angående triggerstang for lette sluker: (ikke kast meg ut av forumet nå :P) Så mener jeg at stangen fra Elias Fiskesett er på 3-18g. https://www.skittfiske.no/elias/111316/elias-fiskesett-lukket-haspel-blå  Så det er jo et alternativ hvis man overlever med et Elias merke. ( man får dekke merket til med et shimano klistemerke :innocent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Volum skrev:

Takk for svar! Får se hva jeg velger å gjøre.

@Rubjo Alltid gøy med kinaræl ;-)

Vel jeg hadde en liten set back da jeg smelte igjen bakluka på bilen over stangtuppen på kinarælstanga. Har bestilt ny og den er vel her om et par uker. Selvfælgelig skjedde det samme dag som jeg fikk snella som skulle på den stanga....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Volum skrev:

Angående triggerstang for lette sluker: (ikke kast meg ut av forumet nå :P) Så mener jeg at stangen fra Elias Fiskesett er på 3-18g. https://www.skittfiske.no/elias/111316/elias-fiskesett-lukket-haspel-blå  Så det er jo et alternativ hvis man overlever med et Elias merke. ( man får dekke merket til med et shimano klistemerke :innocent:)

Tsurinoya Dragon QLC 602 UL stanga mi er 1-8 gram, koster 300 kr inkludert frakt fra Kina. De 150 kronene man sparer kan man bruke på 1000 meter 0.10 Kastking braid...som også sendes fraktfritt.
Og sman slipper å fiske med elias stang....også granatert produsert i Kina....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2018 at 13.14, abbor skrev:

4g går greit med en Daiwa med SV spole, skal en kaste lettere så trengs ei snelle med Air spole hvis en holder seg til Daiwa. Jeg har Steez SV og Alphas Air.  Tatula og Alphas finnes også i SV utgaver, disse er mye rimeligere enn Steez. Jeg kjøper fra JP Angler i Japan. 

http://jpangler.com

Foretrekker Stroft GTM 0,20 hvis jeg skal bruke mono. 

Blir litt andre priser...
Noe av "problemet" med multiplikator til UL fiske er jo at man må investere i ei ganske dyr snelle som man gjerne må koste på en sum penger for å få den god nok til UL/BFS fiske får å få samme (om man i det hele tatt klarer det) resultat som du kan oppnå med ei veldig rimelig haspelsnelle og en grei spinnerstang. Prisforskejllen er så stor at rent kost /nyttemessig svarer det seg ikke å bruke multiplikator til dette fiske. Men om man nå kan får tak i relitivt billige sneller så er det problemtet borte....om man da kommer over merkevareangsten da :-D

Bekymringen blir da kvaliteten...men kostnaden er så liten at det er verdt å teste ut. 
Siste punkt blir da lokal service. Men norske forhandlere tar ikke engang inn stenger i denne klassen.
Slik at man må bestille fra utlandet uansett. 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett komme i gnag med UL/BFS fiske kontra BFS multiplikator kontra rimelig haspel UL pakke.

 


Multiiplikator løsning alt 1
Tsurionoya FX 50 L snelle + Tsurinoya Dragon QLC602UL trigger stang: ca 700 kroner fra kina inkludert frakt.

Multiplikatorløsning alt 2:

Shimano Aldebaran snelle + SHIMANO EXPRIDE 164L-BFS/2 : 6000kr (pluss litt til, da stanga  må bestilles fra japan....men ville heller valgt en kina stang til denne rett og lsett fordi denne relativt dyre stanga er litt for krfatig Hverken Daiwa eller Shimano har stenger i den letteste UL klassen. I singapore bruker de kinesiske Kuying Teton stenger. de koster rundt 450 kroner, men de isnsiterer på å sende med DHL, så da skyter prisen i været, så pris inn i norge bnlir en 7-800 kroner)


Rimelig haspelpakke...
Shimano Catana 1000 FC snelle + Berkely Lightniing 5'6 2-10 gram: Ca 1100 kr fra skitt fiske

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har betalt i underkant av 3000 kr for Daiwa Alphas Air og Major Craft Corzza BFS stang så prisen er ikke ille. 

Kost nytte er noe jeg ikke ser på når det gjelder fisking, hadde jeg vært opptatt av dette måtte jeg funnet meg en annen hobby alternativt ikke hatt noen hobby i det hele tatt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.8.2018 at 7.32, Rubjo skrev:

Rimelig haspelpakke...
Shimano Catana 1000 FC snelle + Berkely Lightniing 5'6 2-10 gram: Ca 1100 kr fra skitt fiske

Nå har jeg ikke prøvd denne Berkley stanga, så ta mine ord med en klype salt, men syns 2-10 grams stang blir litt for kraftige saker for UL fiske. Gikk nylig til innkjøp av haspelutstyr for tilsvarende fiske selv, siden skitt fiske har tilbud på både stenger og sneller for tiden, og har nå en Pezon & Michel Sting Rod 180cm 0,5-3,5 gram + Shimano Nexave 1000FD snelle for ca. samme prisen. (kanskje litt off-topic det her siden Volum ikke liker haspel, men... :)

Takk Rubjo for veldig fine innlegg i denne tråden! Fikk lyst til å prøve meg på Kina-oppsett nå, for å se om multiplikator og triggerstang kan være noe for meg. Aldri brukt annet enn haspel bortsett fra noen kast med lånt utstyr.

Den 8.6.2018 at 19.15, Volum skrev:

Hvordan er det å spole på foreksemel 0,20/25 sene (Sufix selvfølgelig) og kaste la oss si en Toby på 7g (fordi det er verdens beste sluk) eller en Sølvkroken Spesial Classic på 4g. Er det i hele tatt mulig?

Tror nok jeg ville valgt (mye) tynnere sene. Selv har jeg brukt 0,16 og 0, 18 mono (Sufix selvfølgelig), og har begynnt så vidt å teste nanofil (Berkley, men Sufix Nanobraid skal også testes!).

Når det gjelder Toby så er jeg enig i at det er en veldig bra sluk i vekten 10g og oppover. Problemet med 7g utgaven er at den er like stor som den i 10g, forskjellen er at den er tynnere, og dermed har større overflate i forhold til vekten. Jeg kaster langt og godt med 10 grams Toby, og ble litt skuffet da jeg kjøpte noen på 7g og fant ut at det var omtrent som å kaste med en spinner. Med riktig utstyr regner jeg med at du vil kaste mye lengre med f.eks. en 4g Spesial eller 4g Møreungen.

Endret av Lettere Påvirket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, abbor skrev:

 

Kost nytte er noe jeg ikke ser på når det gjelder fisking, hadde jeg vært opptatt av dette måtte jeg funnet meg en annen hobby alternativt ikke hatt noen hobby i det hele tatt;)

Kost/nytte hadde vel brakt de fleste av oss til fiskedisken på Rema. Men likviditet legger jo en ubehagelig demper på moroa for mange uansett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Kost/nytte hadde vel brakt de fleste av oss til fiskedisken på Rema. Men likviditet legger jo en ubehagelig demper på moroa for mange uansett ...

Ganske fort gjort å blakke seg på fiskeutstyr ja. Så jeg sverger heller til "godt nok" prinsippet. 
Godt nok er er for meg at utsyret løser jobben jeg gir det, på en tilfredstillende måte. Også er det bonus og hyggelig å eie noe som er bedre enn det :-D

For min del handler  BFS, som jeg egentlig ikke har råd til å drive med om å prøve noe nytt. Og dersom biligrælet fra Kina løser økonomiproblemet ved å teste det, så er jeg villig til å prøve det.  :-)

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lettere Påvirket skrev:

Nå har jeg ikke prøvd denne Berkley stanga, så ta mine ord med en klype salt, men syns 2-10 grams stang blir litt for kraftige saker for UL fiske. Gikk nylig til innkjøp av haspelutstyr for tilsvarende fiske selv, siden skitt fiske har tilbud på både stenger og sneller for tiden, og har nå en Pezon & Michel Sting Rod 180cm 0,5-3,5 gram + Shimano Nexave 1000FD snelle for ca. samme prisen. (kanskje litt off-topic det her siden Volum ikke liker haspel, men... :)

Takk Rubjo for veldig fine innlegg i denne tråden! Fikk lyst til å prøve meg på Kina-oppsett nå, for å se om multiplikator og triggerstang kan være noe for meg. Aldri brukt annet enn haspel bortsett fra noen kast med lånt utstyr.

Tror nok jeg ville valgt (mye) tynnere sene. Selv har jeg brukt 0,16 og 0, 18 mono (Sufix selvfølgelig), og har begynnt så vidt å teste nanofil (Berkley, men Sufix Nanobraid skal også testes!).

Når det gjelder Toby så er jeg enig i at det er en veldig bra sluk i vekten 10g og oppover. Problemet med 7g utgaven er at den er like stor som den i 10g, forskjellen er at den er tynnere, og dermed har større overflate i forhold til vekten. Jeg kaster langt og godt med 10 grams Toby, og ble litt skuffet da jeg kjøpte noen på 7g og fant ut at det var omtrent som å kaste med en spinner. Med riktig utstyr regner jeg med at du vil kaste mye lengre med f.eks. en 4g Spesial eller 4g Møreungen.

Jeg valgte bare noe jeg fant der og da på skitt fiske for illustrasjonens skyld. Har ikke prøvd det selv jeg heller :-D.
Jeg bruker en 1-7 grams Shimanostang til UL fiske med haspel. Og den har fungert utmerket til det i 15 år nå. Men det letteste jeg kaster er en 3 grams spinner. Jeg holder meg rundt 3-4 gram på UL.

Stangen jeg skjal bruke til BFS er i samme vektklasse, 1-8 grams (Tsurinoya Dragon QLC 602). Har god lyst til å betsille en Kuying Teton i 1-4 grams klassen. Men da kommer jeg over 350kr grensen og jeg er blakk etter å ha satt over styr hele utstyskjøpekassen på innkjøp av kystmeiteutsyr i sommer :-D Så det får bli en billig Tsurinoya nå, med det lille som er igjen av sesongen, så kommer det nok en Kuying Teton i posten i løpet av vintern så jeg berger neste sesong...avhengig av om jeg finner ut nå om BFS er greia for meg.

Akkurat det henger på snella. En Tsurinoya FX50, som roses opp i skyene rundt omkring i internettland. Ikke fordi den er kvalitetsmessig bedre enn BFS sneller fra Shimano, Daiwa som koster 3-5 ganger så mye. Men fordi rett ut av boksen skal man vistnok få en snelle som kaster 3-4 grams sluker nesten like godt som disse. Man må vistnok ned i 2 gramsklassen før storkanonene hamlet opp med akkurat dette kinarælet. Og da bare fordi spolen på Tsurinoyaen er litt tyngre enn på det dyrere snellene. 

Jeg har fått prøvd BFS bittelitt, da jeg fikk tak i ei grunn spole til Kastking Spartacus snella jeg kjøpte tidligere i sommer. Var da ute etter ei billig lavprofilsnelle å sette på ei Shakespeare 6-12lb triggerstang jeg hadde til overs. STanga ble kjøpt til guttungen i en pakke med stang og lukket haspel til poden i fjor. Snella var noe drit, men stanga var helt ok. Så jeg ville ha en snelle til den. Og da passet det med en lavprofi multi. 

I researchen jeg gjorde før det kjøpet kom jeg over videoer om BFS fiske i singapore. (Søk eter BCSG fishing på Youtube). Og fant ut at nå var UL fiske med Multiplikator mulig. Fant grunn spolle til Kastkingen, og bestilte Tsurinoya stanga til den. Men fikk lyst på Tsurinoyasnalla også da spolen til Kastkingener alt for tung. Har likevel vært på et par turer med den og fikk tilogmed fisk (se bildet). Kastkingen klarer akkurat å kaste en 4 grams vibrax spinner (#1) med alle bremsebblokkene på, og halv megnetbrems, grunn spole og sideveis kast. Med overarmskast blir det garantert backlash. Det er det siste jeg håper Tsurinoya FX 50 vil løse. 

Desverre brakk jeg stanga på bildet da jeg smelte igjen bakluka på bilen over tuppen...samme dag som jeg fikk Tsurinoyasnella. Så har ikke fått prøvd den enda.  

 

IMG_20180726_210454.jpg

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Inspirert av skriveriene om UL-fiske med multiplikator her inne, endte jeg opp med å bestille stang og snelle, Tsurinoya dragon-stanga og FX50-snella...  Dette kostet fra Kina noe mindre en et helt ordinært fluesnøre her til lands.  Snella ble levert med den grunne spolen så dette skulle bli spennende!

La på 0.20 Sufflex mono på snella og dro ut for å prøve.  Startet med ei 6 grams Møresild, for å banke litt rust av erfaringene fra tidligere med lette sluker og multiplikator, og for å få grovjustert bremsene uten for mye tull. 

Etter litt innledende justering og fingertrøbbel gikk kastingen helt greit, men nådde nok ikke helt lengden på kastene som med 8 fots haspel.  Helt naturlig, da Tsurinoya stanga er 2 fot kortere.

Byttet til en 7 grams sildesluk og følte at kastingen gikk mye bedre, bremsene ble også justert litt lettere underveis, så når jeg dro til det jeg turte kom også kastelengdene.  Fisk fikk jeg også, flere stykker mellom 2 og 4 hg, så dette var moro!  Det jeg ikke helt likte, var at jeg stort sett bare fisker med braid til vanlig, nå hadde jeg 0.20 mono, som er mye mere flex i, så jeg fikk ikke samme kontakten med sluk og fisk som jeg var vant med.
Uansett, dette funka helt greit, med lett utstyr og relativt lange kast, men det var med 7 grams sluk!

Hvordan blir dette med lettere sluker?  Hang på en 4 grams spesial, og nå ble det problemer med en gang.  Korte kast, og når jeg justerte ned bremsene fikk jeg snørereising med en gang.  Nitidig kontroll med tomlen på spolen bedret dette noe, men her blir det trøbbel om ikke kosentrasjonen er 100%.  Klarte heller ikke å oppnå like lange kast som med 5 fots UL haspelstang.

Dette var i stille vann, skal en fiske i f eks elver og bekker får en problemer med å "vippe" ut en liten spinner eller sluk i en liten kulp med dette utstyret.

Dette er mine erfaringer med dette utstyret, andre har sikkert andre.  Moro utstyr å få fisk på, spesielt om en fisker med tynn braid vil jeg tro.  Jeg kommer nok til å erstatte monoen med braid, og prøve dette utstyret til dorging fra båt eller kano med små wobblere, det tror jeg kan bli moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkyrat samme stanga og snella som deg og kaster 3 grams spinner helt uten problemer. Dvs en og annen mini backlash blir det av og til. 

Sansynligvis er et 0.20 snøre alt for kraftig til de letteste slukene, så braid er tingen. Jeg har en 0.10 kastking braid på min, og man trenger heller ikke fylle spolen. Jo mindre spolen veier påspolet jo bedre. Jeg kaster 3 grammerne mine like langt som med 5,5 fots haspelstang. Syns også det hjaløp å degrease kulelagrene og gi de en dråpe emd ABU sin "rocket oil". 

I alle fall jeg kaster helt uten "spolebrems", og med magnetbremsa på 4 eller 5 på de misnte spinnerne. Litt fjærlett kontrollering med tommelen må til. 
 Jeg bruker nærmest bare håndleddet i kastene. Dra jeg til blir det backlash. 

Når det gjelder kvaliteteten på snella....skal vi bvare si det sånn at denne arver neppe barnebarna, men den funker så lenge den varer. Og den koster jo ikke mer enn en rull med Fireline... :-D
Så sparer til noe bedre til våren. Stanga beholdes nok. Da denne typen fiske er bare helt herlig.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har sikkert jeg bedre utstyr enn du har. Det var først da jeg kjøpte Alphas Air det ble sving på å kaste spinnere under 4g. Med Steez SV, SS SV og T3 SV var det problematisk. Alphas Air var ikke tilgjengelig da jeg kjøpte de 3 første Daiwa multiplikatorene med magnetbrems og den lette SV spolen. Det var bare de svindyre SS Air og T3 Air som var tilgjengelig med den lettere Air spolen da, disse snellene har også for høy utveksling for typisk norsk fiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Arctic1827 skrev:

Det er sikkert mulig å få til å kaste 2-4 grams sluker, men for meg blir risikoen for backlash for stor til at jeg vil eksperimentere noe videre med det. Da bruker jeg heller lett haspel til de letteste slukene! 

Jeg vaser vekk mer tid på å knuter på taumen, vaser og tull på haspel enn jeg gjør på backlash med multi. Man vil altid få backlash med multi før eller senere...hos meg er vel frekvensen hvert 20 kast ca...og da tar det som regel 10 sekunder å dra det ut. Null problem.

Har aldri brukt mono på multi. Hadde for lengst gått over til braid da jeg begynte med multisneller for 10 år siden. Og forsatte med det på multisnellene. Men selv til UL fiske med haspel brukte jeg ned i 0.14 mono. Braiden gjorde at jeg kunne bruke enda tynnere. 

Og selv på den dritbillige Tsurinoya FX50 snella, har jeg ikke noe mer backlash med 3 grams spinnere enn jeg har med tyngre utstyr. Man må bare tune seg inn, og få trent opp tommelen. Dete r hemmeligheten med alt kastefiske med multi, enten det er ei 7000 eller ei BFS snelle man holde rpå med. 

Det sagt...jeg ville aldri begynt med dette om jeg ikke var vant med multisneller fra før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, abbor skrev:

Nå har sikkert jeg bedre utstyr enn du har. Det var først da jeg kjøpte Alphas Air det ble sving på å kaste spinnere under 4g. Med Steez SV, SS SV og T3 SV var det problematisk. Alphas Air var ikke tilgjengelig da jeg kjøpte de 3 første Daiwa multiplikatorene med magnetbrems og den lette SV spolen. Det var bare de svindyre SS Air og T3 Air som var tilgjengelig med den lettere Air spolen da, disse snellene har også for høy utveksling for typisk norsk fiske. 

Stikkordene for å få dette til er nok spolevekt og kulelagre. De aller fleste lavprofilsneller leveres med en dyp og alt for tung spole, som blir enda tyngre når den er påspolet 100-200 meter senne av et eller annet slag. 

Tsurinoyasnellene har i grunnen en alt for tung spole, selv de om komme rmed en grunn spole. Den veier omtrent 13-14 gram tom, mens BFS snellene fra Shimano og Daiwa ligger på en spolevekt  7-8 gram tom. 
Det er nesten overaskende at man klarer å kaste sluker ned i 3 gram med denne snella. Men det er godt mulig man vil få litt mere backlash med den pga av den tyngre spolen. Min teori er at dette kontrolleres greit ved at den har en fantastsik magnetbrems. Og kansje er det slik at den har litt "tregere" kulelagre som hjelper til med å temme den tyngre spolen. 

Men jeg har ingen anlese om dette er riktig da jeg aldri har prøvd noe annet enn denne. 

De som har gjenomført tester på kastelengde, hvor de f.eks har kastet 10 kast hver med FX50 og en 3-4 dyrere BFS sneller fra Daiwa og Shimano er at i snitt kaster de dyrere et 2-3 meter lengre. 

Når det gjelder kvaliteten på snella....så lo jeg godt da jeg åpna den. For eksempel så er pinnene som holder festebraketten til piniongiret av plast...og bremseskivene er definitivt ikke carbon...hehe. Denne komme rnok ikke barnebarna til å arve slik som Made in Sweden snellene mine fra ABU Ambassadeur.

Jeg vil si at denne snella er en grei ingangsbilett til dette fisket for en vant multiplikatorfisker som bare vil prøve om det lar seg gjøre å kaste UL sluker , uten å investere flere tusenlapper bar for å prøve det.  Og billigstenger som  Tsurinoya Dragon, Tsurionoya Pro Flex eller eller Kuying Teton  er faktisk kjempegode. Så om man velger å oppgradere til en skikkelig BFS snelle etterpå så har man allerede en helt grei og god stang å sette snella på. 

Min plan er å skaffe meg en Shimano Aldebaran XG BFS snelle til neste sesong :-D
Og sansynligvis sette den på en Kuying Teton 662 eller 632. 

BFS fiskere med sneller i 3-6000 kronerskalssen har ingen kvaler med å sette disse snellene på ei stang til 300 kroner fra AliExpress, og de det er de som har utviklet denne fiskemetoden. 

En ting er sikkert...Haspel UL stanga mi er nok parkert. Minstemann overtar den fra neste sesong :-D


 

 





 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror spolene til Steez SV og T3 SV er 11.4 eller 11.7g. Alphas Air spolen er 9.7g, noe som bare er 0.3g mer enn den borrede SS Air spolen.

Startmoment på kulelagre og karakteristikken på magnetbremsa har også stor betydning når en kaster lette sluker. Jeg bruker Hedgehog Studio Kattobi Air lagre på SV spolene og Air BFS på Alphas Air kombinert med svært tynn olje (Hedgehog Alchemy Ultra Light). 

p600_katw1e.jpg.1fe6f4677270c38efb5bcbd096f7331e.jpg

 

Induktoren og fjøra til induktoren er som påvirker magnetbremsen sin karaktristikk mest. Jeg kjøpte for SS SV som har samme magnesium ramme som forrige generasjon Steez (som var nyeste modell da) og også samme spole som Steez SV 6.3 R. Denne snalla var overbremset for meg, fikk alsdri de kastelengdene jeg ønsket. Så da på et US forum at den hadde en annen induktor og industorfjør en Steez SV og T3 SV. Kjøpte så T3 SV som har 3D magnetbrems, som betyr at den har 3 grunninstillinger i tilegg til 20 trinns justering, alt tilgjengelig på utsiden. Denne snella kastet 4g droppen svært bra, og kaster tyngre sluker svært bra også, dette er kanskje den beste Daiwa multiplikatoren når det gjelder kasting. Men jeg likte bedre vekt og form faktor på SS SV så jeg endte opp med å kjøpe Steez SV. Denne har samme kastebrems som trinn 2 på 3D bremsen til T3 SV. Jeg er svært godt fornøyd med denne Steez snella, som er mitt foretrukne valg til "vanlig" slukfiske på fjellet (4-18g). Med Air lagrene så tar jeg ikke sjansen å kate tyngre, den har også 0.20 mono og forholdsvis lite sene på spolen. 

 

Så da Alphas Air kom på markedet og med en grei pris så kjøpte jeg en slik. Og endelig hadde jeg noe som kunne kaste 2g Droppen sikkert og med grei lengde. Fungerer greit med Major Craft Corzza BFS (1/32 oz) stanga, men med 2g så fungerer MegaBassPagani AIR BAMBOO F0-61PB stanga bedre. Dette er ei relativt myk stang med dyp aksjon som jeg hadde kjøpt for å bruke sammen med trimmende Ambassadeur 1500C. Med 1500C kunne jeg kaste 4g spinnere sikkert med bra lengde, men 2g var en for stor utfordring. Til 3-4g og opp er den raskere Corzza stanga det beste valget med Alphas Air.

 

Med Steez SV snella så bruker jeg ei Major Craft Volkey BFS stang (1/16 oz), dette er den av stengene jeg har prøvd som gir meg lengst kastelengder med 4-8g. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.