Gå til innhold
Fiskersiden

Kaste lette sluker med lavprofil multiplikator?


Volum
 Share

Recommended Posts

Jeg oplver et merkelig fenomen med Billigræletr mitt fra Tsurinoya. Den kaster 3 grams Vibrax spinner mye bedre enn storebroren på 4 gram. Det er jo greit for jeg foretrekker 3 grammeren. 
Det er sikkert noe med at jeg har funnet sweet point for akkurat den spinneren hva instillinger angår.

Det jeg kan si om magnetbremsen Tsurinoya FX50 er at med en får jeg merkbar forsjell mellom hvert "klikk" noe som gjør den veldig enkel å stille inn. Dvs setter jeg den på 5 og ikke får noe senneløft på spolen, og setter den ned på 4 og senna begyner å løfte seg, så er det bare et klikk tilbake igjen så er det senneløftet kanselert uten at det går noe særlig ut over kastelengden. Her er det ikke noe hukes pokus. Bare en mekanisme som dytter magnetene nærmere eller slipper dem vekk fra spolen. Og de har fått det veldig godt til. Spolen veier forøvrig 13 gram. 

Som sagt kommer jeg nok til å bytte ut snella med noe litt mer varig rent kvalitetsmessig   før neste sesong så da var det greit å få litt informasjon om Utvalget fra Daiwa. Men heller nok mot Shimano ALdebaran XG BFS enda, pga av at det ser ut som disse er en god del rimeligere  enn Daiwa sine, og den får god kritikk rundt om på diverse forum og FB grupper. 



 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er JDM snella (20)16 Aldebaran BFS som er interessant, dette er den eneste Aldebaran med magnetbrems. Denne snella har desverre vært utsolgt på butikken jeg bruker for JDM sneller (JP Angler) hver gang jeg har sjekket. Ser at høyreversjonen også er utsolgt hos Japan Tackle. 

16 Aldebaran BFS er dyrere enn Alphas Air. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg blingsa litt. XG versjonen har alt for høy utveksling, men har også magnetbrems...
De har den forøvrig her...for 2600 kr + Norsk moms og tollgebyr....

https://japanlureshop.com/catalog/product/view/id/14049/s/shimano-16-aldebaran-bfs-xg-left-model/category/755/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XG er utvekslingen, det er 16 som betyr magnetbrems. Den du linker til har sveiva på feil side;) i tillegg til for høy utveksling. 

 

Vet snella er tilgjengelig fra andre butikker, men det finnes årsaker til at jeg foretrekker å handle fra JP Angler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, abbor skrev:

XG er utvekslingen, det er 16 som betyr magnetbrems. Den du linker til har sveiva på feil side;) i tillegg til for høy utveksling. 

 

Vet snella er tilgjengelig fra andre butikker, men det finnes årsaker til at jeg foretrekker å handle fra JP Angler. 

Jeg vil ha sveiva på "feil" side jeg. :-D
Lenken er til versjonen med 6:5 girutveksling. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, abbor skrev:

Trodde all som har fisket lenge med multiplikator hadde sveiva på høyre side. 

I link navnet så står det XG, kan være usikkert hva en får. 

På alle multisnellene mine med sveiva på høyre side har snørefører så jeg vente meg til svieve inn med snella under stanga. Da jeg bgynte med multi for 10 årt siden, hadde jeg tredve år med haspel bak meg...jeg klarer ikke å holde stnaga med venstre hånd og sveive med høyre. Så nå kjøper jeg bare venstremultier om jeg får tak i.

Kan være det er usikkert hva man får, men de har begge:

https://japanlureshop.com/catalogsearch/result/?q=SHIMANO+16+ALDEBARAN+BFS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om 16 Aldebaran BFS på Tackletour forumet i går. Snella har en tendens til at snøret kiler seg mellom spole og ramme hvis en får snøreløft. Det stod helt klart at denne Shimano snella er mer utsatt for det enn de forskjellige Daiwa Air modellene. Det skjer både med tynn mono og multifiament. Hvis mekanisk brems strammes noe til så skjer det sjeldnere. Jeg har opplevd problemet med min Alphas Air og jeg ønsker så absolutt ikke ei snelle som har større tendenser til dette. 

Hvis en kjøper en Avail trimspole blir snella mer robust mot dette. Spolen finnes i grunn og enda grunnere utgave. Er 2,6g lettere enn orginalspole og koster 100USD pluss kostnader med å få den hit. Plutselig ble 16 Aldebaran BFS en god del dyrere:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, skal ta det med i beregningen når jeg bestemmer meg for å kjøpe noe. Tenker at det blir bestilling sånn ca april for å være sikke rpå at jeg har alt klart til sesongen åpner igjen i Juni :-D

I mellomtiden fikk jeg min aller første bekkørret på Tusrinoyaopsettet mitt i dag. Kjerringa var og plukket sopp så da måtte jeg fiske litt mens jeg venta...
Hele 105 gram var den.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dog inroømme en ting. Om det er noe jeg savner med haspelstang til UL fiske så er det at det er forbanna my lettere å stikke ut en arm mellom greinene langs bredden og gjøre et lite vrikk med handledded sp flyr sluken ut....sliter noe enormt når det er busker i veien med multiopsettet...så tror nok begge må være med på tur ja...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 3.9.2018 at 15.39, abbor skrev:

Tror spolene til Steez SV og T3 SV er 11.4 eller 11.7g. Alphas Air spolen er 9.7g, noe som bare er 0.3g mer enn den borrede SS Air spolen.

Startmoment på kulelagre og karakteristikken på magnetbremsa har også stor betydning når en kaster lette sluker. Jeg bruker Hedgehog Studio Kattobi Air lagre på SV spolene og Air BFS på Alphas Air kombinert med svært tynn olje (Hedgehog Alchemy Ultra Light). 

p600_katw1e.jpg.1fe6f4677270c38efb5bcbd096f7331e.jpg

 

Induktoren og fjøra til induktoren er som påvirker magnetbremsen sin karaktristikk mest. Jeg kjøpte for SS SV som har samme magnesium ramme som forrige generasjon Steez (som var nyeste modell da) og også samme spole som Steez SV 6.3 R. Denne snalla var overbremset for meg, fikk alsdri de kastelengdene jeg ønsket. Så da på et US forum at den hadde en annen induktor og industorfjør en Steez SV og T3 SV. Kjøpte så T3 SV som har 3D magnetbrems, som betyr at den har 3 grunninstillinger i tilegg til 20 trinns justering, alt tilgjengelig på utsiden. Denne snella kastet 4g droppen svært bra, og kaster tyngre sluker svært bra også, dette er kanskje den beste Daiwa multiplikatoren når det gjelder kasting. Men jeg likte bedre vekt og form faktor på SS SV så jeg endte opp med å kjøpe Steez SV. Denne har samme kastebrems som trinn 2 på 3D bremsen til T3 SV. Jeg er svært godt fornøyd med denne Steez snella, som er mitt foretrukne valg til "vanlig" slukfiske på fjellet (4-18g). Med Air lagrene så tar jeg ikke sjansen å kate tyngre, den har også 0.20 mono og forholdsvis lite sene på spolen. 

 

Så da Alphas Air kom på markedet og med en grei pris så kjøpte jeg en slik. Og endelig hadde jeg noe som kunne kaste 2g Droppen sikkert og med grei lengde. Fungerer greit med Major Craft Corzza BFS (1/32 oz) stanga, men med 2g så fungerer MegaBassPagani AIR BAMBOO F0-61PB stanga bedre. Dette er ei relativt myk stang med dyp aksjon som jeg hadde kjøpt for å bruke sammen med trimmende Ambassadeur 1500C. Med 1500C kunne jeg kaste 4g spinnere sikkert med bra lengde, men 2g var en for stor utfordring. Til 3-4g og opp er den raskere Corzza stanga det beste valget med Alphas Air.

 

Med Steez SV snella så bruker jeg ei Major Craft Volkey BFS stang (1/16 oz), dette er den av stengene jeg har prøvd som gir meg lengst kastelengder med 4-8g. 

 

 

Hav tenker du om å klaske en grunn spole på en Daiwa Tatula CT 100HL.

Spør fordi den er jo tilgjengelig her i landet....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hva jeg tenker. Prisen på den der er jo ikke helt sinnsvak, og da blir det penger igjen til å pimpe den opp til BFS... grunn spole , og kansje bedre lagre om de som står på ikke er optimale allerede :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rubjo skrev:

Skitt fiske skal ha 1700 kr for den, så med moms og frakt etc så blir den billigere her :-D

 

1700kr + 80 USD pluss frakt og mva for spole blir mer enn 1400kr pluss frakt og mva for den jeg linket til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris fra Japan blir 1900 for snella + spole kr 657 inkludert moms(man får en rays spole for 49$ på ebay) + frakt

Mens pris fra Skitt fiske blir 1700 + 657 for spole frakt blir gratis. SÅ man sparer 200 kroner som kan legges i oppgradering av kulelagre, og får norsk garanti  :-D

I tilegg er det gode sjanser fro at den kommer på salg i løpet av vintern :-D

Men tror nok jeg kommer til å kjøpe noe jeg kan fiske BFS med rett ut av eska....dette er bnare en av flere alternativ.


 





 

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rubjo skrev:

Her er kandidatene mine i tilfeldig rekkefølge:

16 Shimano Aldebaran BFS
Shimano Scorpion BFS
ABU Revo ALC-BF7
Daiwa Tatula SV TWS
Daiwa alphas air
Daiwa Tatula CT 100HL
Ambassadeur 2500/1500IAR 

 


 

Er alle disse snellene egnet til kastevekter 3-10 gram? 

Med min utrimmede Ambassadeur 2500C begynner det å bli noe dreis over sakene først ved 6-7 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arctic1827 skrev:

Er alle disse snellene egnet til kastevekter 3-10 gram? 

Med min utrimmede Ambassadeur 2500C begynner det å bli noe dreis over sakene først ved 6-7 gram.

Noen av dem må trimmes litt med lettere og grunnere spoler etc. 
Men BFS snellene fra Shimano og air snellene fra Daiwa klarer det rett ut av boksen.
Selv min Tsurinoya XF50L som jeg kjøpte for 300 kr fra Aliexpress greier det helt fint. Men komme rnok ikke til å tåle en sesong til da kvaliteten på den ellers er ...øh...intressant

 



 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500C kaster også 4g greit i blodtrimnet utgave, tilsvarende 1500C klarer ned til 3g. Det stilles mye større krav til stanga når en skal kaste lette sluker og spinnere med Ambassadeur enn med Daiwa og Shimano tilpasset lave kastevekter. Det trengs ei stang med dyp aksjon. Jeg bruker ei Megabass Pagani AIR BAMBOO F0-61PB Rosso Elese. 

 

Kastevekter jeg oppgir her er med spinnere, kan nok gå et gram lenger ned med kompakte sluker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, abbor skrev:

Daiwa SV snellene kaster greit ned til 4g. Jeg har ikke prøvd Tatula SV TW, men jeg har eller har hatt Steez SV, T3 SV og SS SV. 

Da burde de greit komme ned i 2-3 gram med oppgradert spole?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.