Gå til innhold
Fiskersiden

Anbefalt haspelsnelle?


Recommended Posts

Hei!

I fjor kjøpte jeg meg en ny fiskestang, nemlig Shimano Forcemaster BX 240L, 3-15g, og jeg har nå lyst til å investere i en ny snelle.

1. Det jeg hovedsakelig lurer på er om jeg bør gå for 1000-, eller 2500-snelle. Stort sett fisker jeg etter abbor/ørret, for det meste med spinner, sluk eller lett wobbler. Fisker i Mjøsa, samt elver og mindre vann rundt om på Østlandet og Nord-Østerdalen.

2. Ved siden av størrelse lurer jeg også på om noen har tips til spesifikk snelle? Har sett ut Shimano Stradic Ci4+, samt Shimano Nasci, men tar gjerne imot andre forslag! 

3. Bonusspørsmål: Hva slags sene bør jeg velge for denne typen fiske? Har brukt monofilament hele livet, så vet ikke om jeg ønsker å gå over til multifilament, men tar gjerne imot tips, gjerne også forslag til spesifikke snører.

Det ble en del spørsmål på en tråd, men håper noen har gode forslag/svar!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Iver Christian Trønnes skrev:

Hei!

I fjor kjøpte jeg meg en ny fiskestang, nemlig Shimano Forcemaster BX 240L, 3-15g, og jeg har nå lyst til å investere i en ny snelle.

1. Det jeg hovedsakelig lurer på er om jeg bør gå for 1000-, eller 2500-snelle. Stort sett fisker jeg etter abbor/ørret, for det meste med spinner, sluk eller lett wobbler. Fisker i Mjøsa, samt elver og mindre vann rundt om på Østlandet og Nord-Østerdalen.

2. Ved siden av størrelse lurer jeg også på om noen har tips til spesifikk snelle? Har sett ut Shimano Stradic Ci4+, samt Shimano Nasci, men tar gjerne imot andre forslag! 

3. Bonusspørsmål: Hva slags sene bør jeg velge for denne typen fiske? Har brukt monofilament hele livet, så vet ikke om jeg ønsker å gå over til multifilament, men tar gjerne imot tips, gjerne også forslag til spesifikke snører.

Det ble en del spørsmål på en tråd, men håper noen har gode forslag/svar!

På forhånd takk.

Hei! 

1. Du kan bruke både 1000 og 2500 uten at det blir «feil», men på den stanga ville jeg satt en 1000 modell. 8 fot 3-15 er ganske lett, og 1000 gir best balanse. Jeg har selv en slik stang (Lawson) som jeg bruker endel, og da sitter det alltid på en 1000 snelle. 2500 modellene kommer først fram på litt lengre stenger. 

2. Alle shimano eller Daiwa, som ikke ligger på nederste hylle, bør være kurant. 

3. jeg bruker 0,10 Fireline på 1000 modellen. Med monofortom etter forholdene. Stort sett 0,24 mm. Det finnes mange andre multisnører, men jeg har ikke erfaring med disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneller i størrelse 2500 er blitt svært lette i forhold til tidligere og vil ikke føles klumpete på stangen din. Fordelen med 2500 er større snørekapasitet. 1000 snellens fordel er at den er lett.

 

Hvis du ikke bryr deg om den ekstra kastelengden du kan oppnå med multifilament er det bare å fortsette med mono. Mono har mange fordeler når du fisker med spinner og lette sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg en 2500 størrelse. den har langt bedre sørekapasitet. en hel del større (så du slipper at bøylen slår deg over fingrene når du sveiver. noe som ofte er et problem med 1000 størrelsene). en Shimano Nasci eller Ultegra burde passe fint. av snøre ville jeg brukt braid  med mono fortom på en spole, og monosnøre på reserve spolen til bruk i f.eks elv der det er mye stein.

Personlig bruker jeg 0.14 kina braid på sneller i denne størrelsen. Eller 0.24 berkley mono snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.