Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fluer - smålaks


faderjord
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har blitt bitt av laksebasillen og har fått nytt utstyr - en enhåndsstang klasse 8 , 10 fot. Har fått med diverse klumper i varierende flyte og synkegrad, og kastingen er vel OK til å begynne med føler jeg . Men jeg trenger litt tips til å kjøpe inn et lite Arsenal av fluer til flueskriner. Skal i utgangspunktet fiske i småelver (kvalsundelva , og helt øverst i repparfjordelva i Vest-Finnmark for de som er kjent), og skjønner vel at noen elver krever andre fluer enn andre elver. Men likevel, ønsker å kjøpe inn et lite sortiment å velge av. Har skjønt at Francis og bombere er bra til denne type fiske, men er det noen av dere som har lyst å mene noe om farger og størrelse, og vet andre typer som fisker bra på smålaks?

Og vet plasser å kjøpe slikt, løst eller i sett? Jeg binder ikke og har ingen planer om å starte med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Den 11.6.2018 at 20.22, faderjord skrev:

Hei,

Har blitt bitt av laksebasillen og har fått nytt utstyr - en enhåndsstang klasse 8 , 10 fot. Har fått med diverse klumper i varierende flyte og synkegrad, og kastingen er vel OK til å begynne med føler jeg . Men jeg trenger litt tips til å kjøpe inn et lite Arsenal av fluer til flueskriner. Skal i utgangspunktet fiske i småelver (kvalsundelva , og helt øverst i repparfjordelva i Vest-Finnmark for de som er kjent), og skjønner vel at noen elver krever andre fluer enn andre elver. Men likevel, ønsker å kjøpe inn et lite sortiment å velge av. Har skjønt at Francis og bombere er bra til denne type fiske, men er det noen av dere som har lyst å mene noe om farger og størrelse, og vet andre typer som fisker bra på smålaks?

Og vet plasser å kjøpe slikt, løst eller i sett? Jeg binder ikke og har ingen planer om å starte med det....

Fikk du tak i fluer til fiskesesongen din? Repparfjordelva er en spennende elv hvor laksen snapper gladelig både daddy long legs, bombere og tubetørrfluer. Bare si fra om du trenger fluer:-) Jeg kan spesialtilpasse fluer til deg og det du trenger.  

Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du trenger ikke så veldig mange fluer egentlig. Hvis du kjøper et sånt otersett med 8 fluer på dobbel ørretkrok str 8 så kommer du langt

Min favoritt til enhåndsfiske etter smålaks er peter ross str 6 eller 8

image.png.9b330700785b252f130180c77cfbe02d.png

siden jeg binder sjøl så bruker jeg ofte denne med litt lengre svart vinge av geitehår.

Andre du bør ha er march brown silver

image.png.6969f4019a9b0fd55f30fc52d886f0d9.png

 

 

den tredje flua som er et must er zulu silver

 

image.png.8e6dc3223be200adcc4f8aae4b443cf4.png

har du disse tre så er du godt i gang

Små sunray shadow er også veldig bra og i det heletatt mindre streamere i svart/sølv, gjerne med junglecock sider

på mine fluer så varierer jeg ofte litt på fargen på halen, og spesielt på peter ross så bruker jeg ofte varianter med kropp i turkis eller blått

Du bør også skaffe deg noen riffling hitch tubefluer, de kan være ganske giftige i de grunne og klare finnmarkselvene

Hvor skal man kjøpe?

Jeg kunne saktens lista opp noen nettbutikker, men de finner du selv også

Det eneste jeg vil anbefale er at hvis du kjøper fra de billigste, så hold deg til tuber, da kan du bestemme kvaliteten på krokene uavhengig av butikken

Her har du et bilde av min laksevariant av peter ross

image.png.ed57ff8ce531d9231c50069c501af083.png

Dette er bare så du får en ide om hva du skal se etter. Slanke og bevegelige fluer med endel blankt i passer til elvene i mord

 

 

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.