Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret innvoller - bendelorm/parasitt?


Recommended Posts

Nettopp hjemme fra en heietur på fiske. Fjellvann på ca 400m høyde, ca 3 mil fra sjøen. 

Har aldri pleid å studere fiskens innvoller. Har bare revet de ut og ferdig med det. Men i et par vanskelig vann var jeg interessert i å se hva fisken spiser. 

Og jeg reagerte på utseende til fiskens innvoller. Det ser ut som 1 til 2 cm lange hvite mark som henger utenpå tarmen. Eller er det bare sånn det pleier være :P? 

Likner ikke på noen andre ormebilder jeg fant på nettet. 

Fiskene var fin ørret på 500g og 850g med k faktor på ca 1,2 og 1. I separate vann uten forbindelse, og med 500m imellom. Se bilder. 

Normalt eller parasitt? 

20180616_171941.jpg

20180616_171910.jpg

 

20180616_172101.jpg

Endret av sigje
Dobbeltbilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sigje skrev:

Nettopp hjemme fra en heietur på fiske. Fjellvann på ca 400m høyde, ca 3 mil fra sjøen. 

Har aldri pleid å studere fiskens innvoller. Har bare revet de ut og ferdig med det. Men i et par vanskelig vann var jeg interessert i å se hva fisken spiser. 

Og jeg reagerte på utseende til fiskens innvoller. Det ser ut som 1 til 2 cm lange hvite mark som henger utenpå tarmen. Eller er det bare sånn det pleier være :P? 

Likner ikke på noen andre ormebilder jeg fant på nettet. 

Fiskene var fin ørret på 500g og 850g med k faktor på ca 1,2 og 1. I separate vann uten forbindelse, og med 500m imellom. Se bilder. 

Normalt eller parasitt? 

20180616_171941.jpg

20180616_171910.jpg

 

20180616_172101.jpg

Så Ørret har så mange blindtarmer? Synes det så ganske merkelig ut med alle de hvite tarmene hengende på tarmen. Ref nederste bildet. 

Men så har jeg som nevnt heller aldri studert innvollene før :P

Da kan vi konkludere med at dette er helt normalt altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å følge opp; hvis det er bendelmark i blindsekkene pleier disse å være (sterkt) oppsvulmede, og hvis man stikker hull vil man se at det kommer segmenter av bendelmarken ut sammen med en gulaktig illeluktende væske. Som sagt ikke farlig, og det påvirker ikke kvaliteten på kjøttet. 

de "farlige" bendelmarkene i (ferskvanns)fisk er måkemark og fiskandmark. Disse har fisk som mellomvert og fugl/pattedyr som sluttvert. Hos fisk opptrer disse som små larver inne i cyster som enten sitter på utsiden av innvollene, eller i kjøttet. Også disse er ufarlige hvis fisken varmebehandles godt nok. Men i tilfeller der fisken er hardt angrepet, med opptil flere titalls cyster, er den vel så uappetittlig at det beste er å kaste fisken. Men sørg for at ikke fugl eller pattedyr får tak i restene, slik at parasitten får sluttført sin syklus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.