Glalaksen Skrevet June 17, 2018 Rapporter Share Skrevet June 17, 2018 (endret) Miljødirektoratet Fangstrapportering fra fiske etter laks, sjøørret og sjørøye Offisiell fangststatistikk over fiske etter anadrom laksefisk i sjø og elv starter i 1876. Kvaliteten på fangststatistikken varierer både over tid, mellom og i vassdrag og sjøområder og for ulike typer fiske. Feil i statistikken er i stor grad knyttet til underrapportering av fangst både i elv og sjø. Det er gjort flere grep for å bedre kvaliteten på statistikken, gjennom å innføre større detaljeringsgrad og tiltak med sikte på å øke rapporteringsandelen. Laksen har alltid vært en viktig ressurs og det ble behov for å regulere uttaket etter hvert som flere aktører og nye og mer effektive fiskemetoder ble tatt i bruk. Det er et stort mangfold av reguleringer og nøyaktig hvordan de ulike reguleringene kan ha påvirket kvaliteten til fangststatistikken er vanskelig å vurdere. En utfordring framover er å bedre rapporteringen fra småelver og å få etablert et rapporteringssystem for fiske etter anadrom laksefisk med stang og håndsnøre i sjø. Link: http://tema.miljodirektoratet.no/no/Publikasjoner/2018/Januar-2018/Fangstrapportering-fra-fiske-etter-laks-sjoorret-og-sjoroye/ "Fangstrapportering fra fiske etter laks, sjøørret og sjørøye - Historisk gjennomgang" kan du lese her. Endret March 6, 2019 av Glalaksen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glalaksen Skrevet January 27, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 27, 2019 Bærekraftig høsting og verdiskaping Det har over tid utviklet seg en uheldig forskjell i forvaltning og regulering av fiske i elv og sjø. Elvene er underlagt et svært omfattende regime med bl.a. pliktig organisering, fortløpende fangstrapportering, midtsesongevaluering og øvrige fiskeregistreringer/-tellinger som grunnlag for detaljerte fiskereguleringer slik at gytebestandsmålet i den enkelte elv nås. Dette stilles som krav for å kunne åpne for fiske i elv. Vi vil arbeide for at tilsvarende dokumentasjonskrav og betingelser også legges til grunn for å kunne åpne for sjølaksefiske, herunder at de må bidra økonomisk til forvaltningsoppgaver for villaksen i tråd med mengden laks de høster. Flere får glede av villaksen når den fiskes i elvene enn i sjø. Videre er verdiskapingen og ringvirkningene av sportsfiske etter laks i elv vesentlig større og kommer flere til gode enn ved sjølaksefiske. Miljødirektoratets faglige utredning om utfordringer knyttet til regulering av laksefisket fra 2016 legger både biologiske og samfunnsøkonomiske kriterier til grunn. Dette notatet må departementet legge til grunn og følge opp. Beskatning på blandede bestander der sårbare bestander inngår, må avvikles. Videre må sjølaksefiske med krokgarn avvikles i Finnmark, slik det er gjort i de øvrige fylkene i Norge. På lik linje som i elv, må myndighetene også innføres krav om løpende fangstrapportering og offentlig tilgjengelig fangsrapporter i sjølaksefisket, samt midtsesongsevaluering og forhåndsavtalte handlingsalternativer. Tradisjonell høstingskultur står fortsatt sterkt i Norge og har vært viktig for sportsfiskets legitimitet og støtte i befolkningen. Samtidig gjør reduserte bestander og endrede holdninger blant sportsfiskerne at vi må jobbe aktivt med å formidle kunnskap om bruk av kvoter og gjenutsetting som viktige verktøy i en ansvarlig artsforvaltning. Norske Lakseelver: Arbeidsplan for 2018 - 2020 Vedtatt på Norske Lakseelver sitt landsmøte 24. april 2018 Link: https://lakseelver.no/sites/default/files/arbeidsplan_norske_lakseelver_2018-2020.pdf Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.