Gå til innhold
Fiskersiden

Forsøk på agnfiskrig til kveita


svartfeskarn 2
 Share

Recommended Posts

Når jeg fisker med agnfisk etter kveite bruker jeg som regel hel sild, makrell eller sei i passende størrelse (400-700g) som agn. Det viktigste er ikke størrelsen på kroken, men at den er solid nok, og tilpasset størrelsen på agnet. Særlig når man bruker treblekroker kan man gå litt ned i krokstørrelse. Men generelt foretrekker jeg å bruke kraftige enkeltkroker, og da må man bruke litt store kroker; 7/0-10/0. Kroken må jo stikkes gjennom halen og foran på fisken på en måte som gjør at selve kroken ikke er helt begravd. Med treblekrok vil to av krokspissene alltid være fri, men samtidig er det en ulempe med et "juletre" av frie kroker, da får de lettere feste på steder de ikke burde få feste... (når man bruker shad har man som regel to enkeltkroker, eventuelt en enkeltkrok og en treblekrok; hovedkroken pluss en stinger-krok. Jeg bestreber å bruke omtrent samme krokopplegget til agnfisk også).

Flying eye som søkke rett foran agnfisken kan fungere bra, og det minsker kanskje risikoen for at takkelet henger seg opp. Men da er det viktig med en ledig forbindelse mellom søkke og agnfisken, slik at kveita ikke får noe å bende seg løs mot. Jeg pleier å bruke et (stav)søkke i passende størrelse 100-300g avhengig av dyp og strøm, og derfra en fortom på ca en meter ned til selve agnet. Det fungerer i hvert fall best ved duppmeite. Ved rent bunnmeite er flying eye kanskje en bedre løsning?

Å bruke agnskalle, med eller uten skje har jeg liten tro på at forandrer effektiviteten i positiv (eller negativ?) retning; det bidrar trolig mest til å gjøre takkelet unødvendig komplisert å montere (do it as simple as possible, but not simpler, som Albert Einstein sa). Det eneste er hvis det er omtrent null drift, da vil sakte dorging kunne være effektivt, men også da fungerer det trolig greit uten agnskalle. (?)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns silda spiner mye uten agnskallen men ikke sikkert det har noe å si. Syns også silda sitter bedre i agnskallen en uten  . Bruker også en lenke med svivler ifra kule øye å til agnskalen det vises kanskje ikke så godt på bildet. Viktigste er at man har trua å tolmodighet. Drar snart nordover å da skall jeg teste riggen mer nøye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med lenke fra kula til selve riggen er smart, forhindrer som sagt at kveita kan bende seg løs. Ja, hvis man dorger vil nok agnfisken lett spinne uten agnskalle. Noen hevder jo at agnfisken BØR spinne for å fiske optimalt; sånn er det i hvert fall når man dorger ørret og laks. Da gjelder det å ha nok gode virvler i takkelet, slik at sena ikke tvinnes til en ball! Hvis man bare driver, anser jeg skalle som unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riggen ser jo OK ut den, hvis du først skal bruke agnskalle. Avstanden mellom krokene bør tilpasses agnstørrelsen, ved å legge inn en stump tykk sene (1.2mm nylon for eksempel). Slik nylon bør aldri knytes direkte til det tykke krokgodset, da glir de opp. Bruk heller splittringer/virvler, og knyt nylonet fast i slike. Et lite poeng til; slik riggen nå er konstruert med krokene på undersiden, øker muligens krokingsevnen noe, gitt at kveita angriper nedenfra, men samtidig øker det risikoen for å sette seg fast. Vanskelig å få i pose og sekk her som ellers i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere som dorger/fisker med agn med takel lage beskrivelse eller sende linken til det dere liker å bruke?

Har selv lite erfaring med dette men fikk et par fisk med hjemmelaget `systemer` og det gi greit.

Men hvis man fisker med agn fra fryseboks så holder agn litt dårlig (enkelt krok haua-treblekrok rygg og halen)

Har feste den med gummi trød men det tar tid og er det til nytte?..vet ikke..

Har tenkt å bruke kjøkkengummi fra asparages for exempel...skal prøve..kanskje)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Får vel legge til lit erfaringer etter jeg har brukt denne nå en stund. Syns den har fungert veldig bra etter at jeg fjernet den foreste trippel kroken. Det som overasket mest er at jeg fikk mye lange på riggen når jeg forsøkte kveita på lit dypere vann hjeme i trøndelag hvor kveita gjærne står lit dypere en i nord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fikk et tips her om dagen om dette med agn. Fersk agn, sild og makrell,  er fintmen frosset er nesten umulig å få til å henge på kroken.
Tipset jeg fikk var å feste ferskt agn på kroken og så fryse det ned. Da er det bare å ta med seg ferdig kroksett med agn ut på tur. Pakker du det litt inn så holder det seg frosset lenge og det tiner fort opp når du får det i sjøen.

Ok - du må lage til noen takkel men det er jo ikke store jobben. Du egner når du får fersk agnfisk og alt ligger klart i fryseren.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.