Gå til innhold
Fiskersiden

Svensk lagd Ambassadeur 6600 C4 eller Kina lagd 7000i salmon special?


Gam
 Share

Recommended Posts

13 timer siden, Gam skrev:

Har nettop kjøpt meg ny Ambassadeur 7000i salmon special, hadde ikke peiling på at Abu produserte sneller i Sverige og Kina så lurer på om hvordan av de snelle som er best da? bør jeg returnere 7000i og beholde 6600 c4 snella?

Jeg har hatt en stykk 7000i snelle. Den var bare drit. delene inni var stort sett av plast. Hva jeg gjorde da den gikk i stykker, var å legge den på hylla i boden...og fant meg ei god gammel rød 7000 snelle "Made in Sweden" på Ebay. Ellers finner du mye ambassadeur på FINN. I den var alle deler av metall, og hele snella er bare oser solid. Og for å si det sånn, den har tålt juling!

Så ja, om du kan så returner 7000i snella, den er borkastede penger. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lawson snella som Audiosan linker til er produsert av Omoto på Taiwan som var siste produsent av klassisk 7000 før produksjonen ble flyttet til Kina og konstruksjonen endret til dagens 7000i med mange plastdeler. Antar Lawson er nesten identisk med klassisk 7000, kvaliteten skal være god. 

Synes den nye 7000 Compact produsert i Sverige virker interessant. 

https://www.skittfiske.no/abu-garcia/191893/ambassadeur-7000-compact-made-in-sweden

En litt krympet 7000 spole i 6000 ramme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 26.6.2018 at 1.33, abbor skrev:

 

Lawson snella som Audiosan linker til er produsert av Omoto på Taiwan som var siste produsent av klassisk 7000 før produksjonen ble flyttet til Kina og konstruksjonen endret til dagens 7000i med mange plastdeler. Antar Lawson er nesten identisk med klassisk 7000, kvaliteten skal være god. 

Synes den nye 7000 Compact produsert i Sverige virker interessant. 

https://www.skittfiske.no/abu-garcia/191893/ambassadeur-7000-compact-made-in-sweden

En litt krympet 7000 spole i 6000 ramme. 

Hei!

7000 compact eller Lawson ASX S2 6000 om man ønsker mer senekapasitet en 6500? Tenker 0,45 - 0,50 laksefiske.

Er forresten 7000 compact av 6500 pro rocket kvalitet? Noen som har erfaring med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Lawson ASB T2 7000 som er snella som er svært lik klassisk Ambassadeur som jeg har omtalt tidligere i tråden. 

 

Jeg hadde gått for 7000 Compact, har ikke skrudd opp snella, men har klådd litt på en. Ser ut til å være god svensk kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Den 27.5.2020 at 20.07, THU skrev:

Hei!

7000 compact eller Lawson ASX S2 6000 om man ønsker mer senekapasitet en 6500? Tenker 0,45 - 0,50 laksefiske.

Er forresten 7000 compact av 6500 pro rocket kvalitet? Noen som har erfaring med den?

Det er en bløff/misforståelse at Lawson (Omoto) 6000  tar (merbart) mer snøre enn ABU 6000/6500/6600 størrelse. Skyldes antakelig at en feil oversettelse av angivelser i "lbs/yards" til metrisk,  som man deretter har funnet det opportunt  å  utnytte i markedsføringen (Seeberg).
Spolene har samme utvendige dimensjoner og går om hverandre (om du vet hva du gjør), og finnes med forskjellig utforming/dimensjon på spolesentret for begge merker. Alle de med løs aksel (Inklusive Lawson/Omoto/Akios) tar mindre enn Ambassadeur 6000/6500/6600 med fast aksel (fast i  spolen, så  den roterer som  en del av spolen), da spolesenteret er større.

7000C Compact er ei fantastisk  snelle, men det eneste som minner om 7000 er egentlig fasongen på  spolen. Kapasiteten er merkbart større enn på  alle 6000/6500/6600 (4 mm større spolediameter), men langt ifra som på tradisjonell 7000 (4 mm mindre diameter enn disse, og smalere).

Valget av modellbetegnelse er etter min mening uheldig, og en del av markedsføringen (beskrivelsen) har vært egnet til å misforstås. Det er IKKE en 7000 med 6500 dimensjoner utvendig, men en 6500 med større spolediameter.
Spolen har fast aksel, og det utmerkede systemet for opplagring etc. er som på 6500/5500 Inshore, 5600 Predator, 6500 Tormentor, 6500 Beast og alle 4 6500 CSH varianter (JDM).

7000C Compact kom først i 2011 i to JDM (Japan) varianter (rød og chrome), og fra 2016 i diverse andre varianter - hvorav bare den røde er interessant så langt (dårlig farge-valg på de andre).

Dette er den mellomtingen (i kapasitet) som har vært sterkt ønsket siden tidlig 1970-tall, når 7000 kom.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.6.2018 at 1.33, abbor skrev:

 

Lawson snella som Audiosan linker til er produsert av Omoto på Taiwan som var siste produsent av klassisk 7000 før produksjonen ble flyttet til Kina og konstruksjonen endret til dagens 7000i med mange plastdeler. Antar Lawson er nesten identisk med klassisk 7000, kvaliteten skal være god. 

Synes den nye 7000 Compact produsert i Sverige virker interessant. 

https://www.skittfiske.no/abu-garcia/191893/ambassadeur-7000-compact-made-in-sweden

En litt krympet 7000 spole i 6000 ramme. 

Det stemmer stort sett, men så vidt jeg vet så har Omoto/Lawson/Akios 7000 alu i brake plate og stativsider, hvor gamle ABU (inklusive Omoto-produserte) har forkrommet messing - så i teorien er de ikke like solide.

De strukturelle delene går ikke om hverandre, da Omoto har endret plasseringen av den ene ramme-pillaren litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.