slapoe

Montering av svinger

Recommended Posts

Hei!

Skal montere svinger (tm185m). Problemet er dobbelt skrog, derfor har jeg prøvd meg på en steern saver DIY. 3kg, 25mm tykk rød PE skrudd med (https://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/mekaniske-mellomtunge-og-lette-ankere/vaatromsplugg (obs ikke kjøp det koster nesten det samme for et par plugger som for en båt)) og hellimt med biltemas marintetning (https://www.biltema.no/bat/batpleie/tetning/marintetning-2000021310) . Håper nå at den sitter og er tett, men er ikke 100 % sikker på noen av delene. 

Så til spørsmålet holder det å bare skru i plasten altså ca 20mm hvor gjengene kan holde (i utgangspunktet to skruer og en ekstra i midten for å låse, men kan sikkert få til 4 + 1). Skruene som følger med er 10 cm og nesten fingertykke. 

Og hvis jeg skrur gjennom både plasten og skroget blir det tett? 

8360AE11-09F6-4E48-8149-2F2C2648B5F9.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke latt 20mm i PE være nok med TM185M. 20mm i PE er greit med søte små givere men ikke med slike beist.

Jeg hadde skrudd gjennom PE-platen din og akterspeilet. Med rikelige mengder Tec7 eller sikaflex (det siste er egentlig best her siden sika holder seg mer fleksibelt over tid enn Tec7).

 

Er du forresten helt sikker på at skroget ditt er sandwich der? Du så sikkert det da du borret opp for pluggene dine men det virker som et litt rart sted å ha den typen konstruksjon.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

Takker for kjapt svar! Helt sikker på skroget, sidene og under dørken er et stort tett rom (dette er under dørken/gulvet). Tok sikkert ett minutt før overtrykket ga seg når jeg kom igjennom med det første hullet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke et sandwichskrog, det høres mer ut som ett tett skott? Sandwich er ett ytterskrog i glassfiber, så et skummateriale før innerskrog i glassfiber, alle tre elementene er forbundet (limt) med hverandre. 

Men det betyr bare at jeg er enda sikrere på fremgangsmåten over. :)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båten er alu, 3 eller 4 mm plater i skroget. Den er hjemmelaget (ikke av meg). Tror nok det er samme rommet pga mengden luft og at jeg har tømt den for en 10-20 liter vann (bunnpluggen til venstre i bildet) vannet må nesten ha kommet inn via popnaglene til åretakene før jeg tettet dem. 

Gleder med til å få båten på vannet med lodd etter 10 år med blindfiske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei igjen, 

Skulle montere svinger i dag. Forborrer for trangt slik at jeg først drar platen av hekken også knekker skruen. Flott, mistenkt at spesialskruene ikke hadde spred seg ut inne i skroget og det stemte.

For å tette hullene etter makkverket gjenget jeg opp og monterte M10 skruer med gjengetape. Skulle egentlig ha fiberpakning, men fant ikke det på Biltema, kjøpte gummipakning men det viste seg at de ble i største laget så prøver med tape i stede også klæsjet på litt tettemasse utenpå. 

Jeg er mer bekymret for hullene til svingern her er det forborret med 5mm, stammen på medfølgende syrefast skruer er noe tykkere ca 6 mm. De er først montert gjennom PE plata så de er skrudd inn, ut også inn igjen. Det er forsøkt å ha på litt tettemasse, men vanskelig med flere plater for å tilpasse vinkel. Hva tror folket, tett, lekk eller verdt et forsøk. Eventuelt triks for å sjekke tetthet? Tenker å forsøke å få til overtrykk å lytte og evt ha på såpevann og se etter bobler. Hvis ingen tegn til lekkasje tenker jeg å lage tusjmerke for å vise vannstand slik at jeg kan oppdage det hvis det er en liten lekkasje.

Mye mer fornøyd med alu planken til å holde hdsen.

19CC0217-8496-492B-BFC0-D5C339B0946D.jpeg

5606DCCF-CB69-4A17-8430-B47B92C7D6E1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du vet det sikkert allerede, men sier det for ordens skyld: Trykkimpregnert treverk er fy-fy i alubaljer, det samme er stål som ikke er syrefast. Rustfritt er ikke godt nok, det må være syrefast. Avvik fra dette vil gi galvanisk tæring, det er et spørsmål om "når" ikke "hvis". 

Det utroligste blir tett så lenge du bruker nok Tec7 eller Sikaflex så jeg hadde ikke vært veldig bekymret. Men ellers kan en tur til en blikkenslager være en ide, der får du ymse skiver/ pakninger i plast og gummi de ellers bruker når de skrur blikk på tak og skal ha skruehullene tette.

Artig båt forresten. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Igjen takk for svar!

Har nylig sett det med trykkimpregnert, enten er ikke min impregnering kobberbasert eller så er det «myth busted». Båten er vel fort en 15-20 år og plankene like gamle og jeg ser ikke noe korrosjon. Angående andre metaller, vil ikke alle med et lavere potensiale bruke aluminiumen som anode? 

Over til morsommere ting! Pumpet i 0,2 bar luft og det var tett så da ble båten sjøsatt. Festet splitringene til snøre med stengene i stangholder for å montere svingern mens båten var på vannet, uten å risikere å miste noe. 

De første tre bildene er sei 3-4,5kg og litt agnfisk. Tok få sekunder før flere av dem tok. Morsomt å se fisk!

Bilde 4, her lurer jeg på hva som skjer med bunnen?

Bilde 5, hvorfor skjønner ikke loddet hvor bunnen er. Den tegnes brukbart men det står at det er få meter dypt altså virker ikke auto dybde. Har det med fishmode å gjøre? Valgte hovedsaklig under 300, men vil jo fremdeles se bunnen/dybde dypere enn det. Hvorfor leser den ikke temp? Kan jeg få batterispenning på skjermen ved ekkolodd visning?

Bilde 6 er tidligere nevnte sei (marken er 12/0). Og fint grønnskjær i Trondheimsfjorden.

838C9576-8B1F-4DA7-AEB8-0BA800E438CE.png

9F926E51-694D-47C7-B3CC-33A3B21D75F6.png

FCB11A86-3DD7-4B6C-A94A-A7488ABE4DF7.png

B4249D12-A0AD-407B-B57F-5DF681F6CB68.png

E16483CA-D694-4B4F-B8AE-987FE5D387ED.png

A6267417-98A7-45B3-9D55-5C1887E033FF.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kjedelige med galvanisk tæring er at den ikke nødvendigvis kommer i nærheten av kilden til problemet. Den kan feks komme inne i det vanntette skottet ditt, der du ikke vil se det før det bokstavelig talt ikke er vanntett lengre. 

Bilde 4 er sannsynligvis en konsekvens av at bunnen heller såpass kraftig at ekkoloddet blir forvirret. Du kan hjelpe på dette ved å sette ekkoloddet i fast frekvens, den høyeste i chirp-spekteret. Den høyeste frekvensen har også den smaleste konevinkelen og smal konevinkel følger bratte skråninger bedre. Sånn rent estetisk mistenker jeg også at du har litt rask scroll (bildefremrulling) slik at denne skråningen ser slakkere ut enn den burde. For driftfiske og dorging foretrekker jeg å sette ned scroll ett hakk fra standard (til 1/2) siden bunnen da ikke «strekkes ut» så mye i forhold til båtens hastighet.

Jeg bruker som regel Fiskemodus Generell, men du bør nok bruke Dypt vann. Sistnevnte vil være en fordel hvis/ når du mister digital dybde på dypt vann, ekkoloddet vil da finne den igjen selv om det er dypere enn 300 meter.

Angpende temp, så sjekk hva kilden er. Den skal være ekkolodd og lokal, jeg tipper den står som global. (Da leter HDSen etter temperatur i nettverket, et nettverk som nok ikke finnes på din båt.) Ja, du kan legge opp hva du vil av data i alle bilder. Trykk Power, og i den lille menyen som kommer opp kan du legge til ymse skjermoverlegg.

 

PS - du bruker i overkant høy følsomhet for min smak, juster ned 2-3 hakk. Da vil du også få noe bedre separering av enkeltfisk i stimene, ikke så mye «smørje».

 

Edited by erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...