Gå til innhold
Fiskersiden

Skal fiske ei kinasnelle i filler!


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Ifjor knekte poden som da var 6 år gammel, fiskekoden med ei Shakespear Synergy 6' og ei lukka haspesnelle. 
Stanga var faktisk ikke så verst, men snella var no drit. Så han fikk seg ei lett ørretstang med haspelsnelle i år, og den passa han som fot i hanske!

Dermed satt vi med ei stang som vi ikke hadde snelle til. og med alt fiskeutyret jeg har kjløpt i sommer, måtte ei eventuell snelle bli billig. 
Kom over en review for KAstking sitt billigræl fra kina på Youtube. Ei lavprofil multiplikatorsnelle med en fantasillion kulelagre og nok drag til å vinssje inn en liten hval ifølge reklamen, og de ivrige amerkianske youtuberne med sponsorcaps og t-shirt fra kastking!

Så jeg tok turen til Ebay, fant ut hviken modell som kosta under 350kr inkludert frakt og i dag kom den i postkassen. Og ved hjelp av poden har vi snellet på 0.18mm braid fra Kastking!

Denne skal jeg rett og lett ha det moro med så lenge den varer. Stanga er for 6-12lb test, dvs at jeg burde kunne bruke den på 7-28gr sluk....altså relativt lett fiske....

Så jeg blir å bruke den til å fiske etter  kveiteagn...og kansje prøve den som ørretstang. Blir sikkert moro å ta sei og makrell med fra land. 
Jeg pleier uansett å stå å denge sluk med ei ganske tung laksestang og ABU 6500 rocket snella mi, mens jeg kystmeier og det har jeg gjort så mye at jeg har nå vondt i albuen. Så en lettere stang blir greit. Og faller den fra hverandre så gjør den det, og faller den ikke fra hverandre, før jeg prøvd et litt anderledes opsatt, som er svært populært i USA. Hvor lavprofil multisnbelle og korte stenger ser ut til å være normen. Og jeg har hatt  lyst til å prøve det. 

Vil rapportere her hvordan ei sånn billig kinarælsnelle holder seg. :-)

Snella jeg valgte utelukket etter pris (måtte være under 350kr) var en:

Kastking Spartacus Plus 
8 kg drag (karbonfiber)
11+1 kulelager
Og har spilt på kastking 0.18 mm braid. 
Magnet og sentrifugalbrems.

Første fiskemulighet er i morra...og mine forventninger...at den detter i kategorien: Grei nok :-)

Dette blir moro:




 


 

 

Capture.PNG

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt man eier trenger ikke være i ypperste kvalitet. Ofte er godt nok, akkurat det...godt nok. 
Det er heller holdningen til det billige utsyret, både hos de som sleger det, og de som kjøper det, som er feilen.

Familien har flere stenger som er i kategorien "familiestenger". Du kjenner sikkert sorten. Ei typisk norsk 9* stang av hvilket som helst merke for slukvekt fra 15-40 gram, med ei 3-5000 størrelse snelle på. Man har dem og bruker dem til de faller fra hverandre. Og kjøper ei ny da det sansynligvis koster mindre enn å få tak i reservedeler... Mens de litt dyrere snellene, blir både vedlikeholdt med en viss kjærlighet, og får skiftet slitte deler når det behøves. Og dermed varer de i lengre enn billigutsyret. 

Også kan man selsvagt gå på egenskaper som bremser etc....men hva trneger man egentlig til en og anna tur på nærmeste svaberg 3 ganger io året med familien, eller som makkstang etter 400 grams ørret en gang i året?

man trenger ikke kjøpe ferrarien hver gang. Man kommer seg stort sett på jobb med en Lada også. 

Forskjellen er at jeg nå har tenkt å bruke denne ganske hardt, og se hva som skjer med ei billig snelle når den blir brukt like mye som de gode gamle svenske ambissene mine :-)

Holder den to sesonger er jeg fornøyd... og det er ikke engang sikkert at denne sorten snelle/ stang er noe for meg, når får jeg ivertfall prøvd det, for liike mye penger som en tur på McDonalds.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fisketur med denne ble en veldig positiv overaskelse. Dro i første omgang til en populært øreetvann utenfor Harstad, for å teste det på lett fiske og finne ut hvor langt ned i vekt jeg kom. 

Satte ført på en litt større skjesluk, som jeg ikke aner vekta på da jeg rett og slett fant den i vannkanten!

Og den ble kastet laaaaaaaangt med ei 6' 7-28gr stang.

Gikk veldig greit å finne sweet-point på instilling av sentrifugal brems, magnetbrems og spindelkontroll på denne.

Så tok sjansen på å gå ned til en 6 grams Tasmanian cobra, en av mine "sikre ørretsluker". 
Og det lot seg faktisk gjøre. Måtte finjustere med tommelen siste meterene og være våken med tomelen for å unngå et lite overrun i slutten av flukten, men det gikk overaskende bra, og jeg kaset minst sike langt som jeg pleier å kaste samme sluk med 1-7 grams spinner og haspel på en Kjære Beastmaster 165UL!

Det har ført til at jeg har bestilt ei kinastang i samme vektklasse, altså 1-8grams. . Såkalt BFS (Baitcasting  finesse System) = UL fiske) fiske er populært i Østen, så der får man stenger til dette, mulig også å få tak i relativt billige lavprofil multier som er bergente på sluker helt ned i 1-7 gram, med hyperlette spoler, og det er den veien jeg har øsnket med, men for 10 år siden da jeg prøvde sist, var det ikke mulig å få tak i stenger her som jeg hadde råd til. Og import var for dyrt. 

Men nå er jeg i gang!

Fikke ikke fisk, riktignok så vet ikke hva som skjer da, men kastegenskapene er jo også viktig. 
Og jeg fikk stilt handledd og armer inn på riktig teknikk for å unngå vase....det er i alle fall feil å denge løs med et overarmskast. Et lett sidekast med bruk av håndleddet avr det som skulle tl med min stang. Men jeg gleder meg til den letter UL stranga kommer, og til den skjal jeg ha en lettsnelle også, da KAstking snella har for tung spole til de letteste spinnerne mine, og den blir i under 350 kronersgrenseklassen den også...krona må bare opp noen øre i verdi først, haha

For en multiplikatorsnellentusiast er det rett og slett gøy å kunne eksprerimentere litt med billig kinaræl....særlig når det faktisk funker. 
Reviews på Youtube (ja man skal være skeptisk til disse), er stort sett i klassen - Ja de rådyre snellene og stengene jeg har tl dette fisket er bedre. Men de er ikke så my bedre at ikke disse billgreiene ikke er  "godt nok".
Så sånn fpr det bli. 

Dro til slutt ned til ei kai ved havet, for å se hva som skjedde om jeg fikk en sei på....men småen måtte på dass, så det ble hjemtur., jeg var rett og lsett sliten jeg også etter flere timer på beina...lider av Chrons, så jeg blir fort sliten. Men et par dager så er jeg fit for fight igjen!






 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget nettop at det finnes grunne lettvektspoler til denne ned i 18 gram!
Så den er bestilt :-)

Og bytter jeg ut 0.18 senna jeg hadde og la på, med 0.10 istedet, og kanjse bytter ut spole kulelagrene med noe råere....så burde den fint kunne kaste enda lettere ting, kansje jeg komme rned i 3 gram, og da er jeg for min del i mål. Da snakker vi vibrax sin type 0

Dette har herved blitt et projekt!!

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Jeg satt og kjedet meg litt i en blanding av isolasjon og hjemmekontor, og da flyr tankene fort andre steder. Så fikk jeg etter hvert ideen om å kjøpe en billig kinesisk baitcast-snelle for å teste lett-mulitplikatorfiske. 

Er fremdeles Kastking en kurant start i så måte? feks denne:   Kastking

Man må vel holde seg under 350 kr inkl frakt, så det setter jo visse begrensinger. 

Denne tråden fikk meg for øvrig til å lure på hvor det ble av @Rubjo

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

350-kronersgrensen er avvikla, du må betale moms fra første krone nå. Når selger legger på momsen, så betaler han inn den for deg, og du slipper postens gebyr for dette. Men send meldin til selger om at VOEC-nummeret for innbetalingen må stå på adresselappen.

Sjekk med tolletaten

     https://www.toll.no/no/netthandel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

350-kronersgrensen er avvikla, du må betale moms fra første krone nå. Når selger legger på momsen, så betaler han inn den for deg, og du slipper postens gebyr for dette. Men send meldin til selger om at VOEC-nummeret for innbetalingen må stå på adresselappen.

Sjekk med tolletaten

     https://www.toll.no/no/netthandel/

Akkurat! Jeg tror jeg rota meg litt bort i den overgangsordningen der 350 kr fremdeles har en eller annen betydning. Moms er jo greit nok, når man ser beløpet. Det var toll og ikke minst gebyrene i den forbindelse, jeg var bekymra for. Men det ser ut til at så lenge man er under 3000 kr. og det trekkes MVA i kjøpet, skulle det meste være ok.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TT skrev:

Akkurat! Jeg tror jeg rota meg litt bort i den overgangsordningen der 350 kr fremdeles har en eller annen betydning. Moms er jo greit nok, når man ser beløpet. Det var toll og ikke minst gebyrene i den forbindelse, jeg var bekymra for. Men det ser ut til at så lenge man er under 3000 kr. og det trekkes MVA i kjøpet, skulle det meste være ok.  

Jeg hadde mellom 50 og 100 kjøp på ebay i fjor og ikke ett eneste problem med toll, så selgerne har tydeligvis grei kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.