Gå til innhold
Fiskersiden

Stikke ut en tur?


slashroot
 Share

Recommended Posts

Hei!

Hadde satt stor pris på om noen hadde lyst til å stikke ut en tur for å fiske? Blir mye solo fiske da jeg kjenner få som er noe særlig interessert.

Kanskje litt rart å legge ut slike spørsmål på forum men tenkte å gjøre et førsøk!

Er åpen for alle kategorier av fiske, så langt utstyret strekker til :) Ørret, Sjø eller Meite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 4.7.2018 at 15.54, slashroot skrev:

Hei!

Hadde satt stor pris på om noen hadde lyst til å stikke ut en tur for å fiske? Blir mye solo fiske da jeg kjenner få som er noe særlig interessert.

Kanskje litt rart å legge ut slike spørsmål på forum men tenkte å gjøre et førsøk!

Er åpen for alle kategorier av fiske, så langt utstyret strekker til :) Ørret, Sjø eller Meite.

Hei.i Lo

Jeg ble med her for samme grunn. Vil også ha noen flere å fiske med :)

Jeg bor i Lillesand. Fisker en del i Arendal også, da helst på Longum vann eller Temse etter gjedde.

Jeg har 2 båter, 1 stk Aquaquick gummibåt med 5 hester bensin og en el motor for trolling fiske, samt en buster 21 fot med 150 hester som ligger på sjøen i Kaldvellfjorden i Lillesand.  Jeg er igrunn klar for det meste av fiske jeg også, og har sånn sett utstyr til å komme ut på sjø eller innsjø om det skulle være aktuellt :) Håper vi kan ta en tur, har foreløbig ikke fått meg henger til Busteren så vanskelig å dra den til Arendal for å sjøsette der, og i drøyeste laget å sluke 30 liter bensin for å dra den ut sjøveien.

Kan vi ikke i første omgang satse på enten en tur på havet fra Lillesand eller alternativt en tur til Longumvann for å fiske litt gjedde, vet ikke hvor mye du har prøvd deg på slikt, men tok ei på 4,8 kg i juni i Longumvann og slikt gir definitivt mersmak :)

 

Litt sånn om meg, er 38 år, har 2 steingale tenåringer som slett ikke vil være med meg å fiske, og ei kjerring som for tida er i Estland med familien så desto mer tid for meg å fiske. Vanligvis drar jeg ut med 2 kammerater, men det blir ikke nok jeg er teknisk sett ufør så har all tid i verden, og drømmer også om å slå meg opp som yrkesfisker på sikt, har handla inn en del liner,garn, ruser og teiner så blir vel til at jeg prøver meg på å tjene noen kroner på fiske sånn etterhvert. Ta gjerne kontakt med meg, send en melding på sms så får vi nok til å planlegge en tur. For min del gjerne i dag :P så med andre ord jeg er klar stort sett når som helst.

Mvh Trond Hallvard Frøysnes tlf 98847951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2018 at 7:04 PM, Nortroll said:

Hei.i Lo

Jeg ble med her for samme grunn. Vil også ha noen flere å fiske med :)

Jeg bor i Lillesand. Fisker en del i Arendal også, da helst på Longum vann eller Temse etter gjedde.

Jeg har 2 båter, 1 stk Aquaquick gummibåt med 5 hester bensin og en el motor for trolling fiske, samt en buster 21 fot med 150 hester som ligger på sjøen i Kaldvellfjorden i Lillesand.  Jeg er igrunn klar for det meste av fiske jeg også, og har sånn sett utstyr til å komme ut på sjø eller innsjø om det skulle være aktuellt :) Håper vi kan ta en tur, har foreløbig ikke fått meg henger til Busteren så vanskelig å dra den til Arendal for å sjøsette der, og i drøyeste laget å sluke 30 liter bensin for å dra den ut sjøveien.

Kan vi ikke i første omgang satse på enten en tur på havet fra Lillesand eller alternativt en tur til Longumvann for å fiske litt gjedde, vet ikke hvor mye du har prøvd deg på slikt, men tok ei på 4,8 kg i juni i Longumvann og slikt gir definitivt mersmak :)

 

Litt sånn om meg, er 38 år, har 2 steingale tenåringer som slett ikke vil være med meg å fiske, og ei kjerring som for tida er i Estland med familien så desto mer tid for meg å fiske. Vanligvis drar jeg ut med 2 kammerater, men det blir ikke nok jeg er teknisk sett ufør så har all tid i verden, og drømmer også om å slå meg opp som yrkesfisker på sikt, har handla inn en del liner,garn, ruser og teiner så blir vel til at jeg prøver meg på å tjene noen kroner på fiske sånn etterhvert. Ta gjerne kontakt med meg, send en melding på sms så får vi nok til å planlegge en tur. For min del gjerne i dag :P så med andre ord jeg er klar stort sett når som helst.

Mvh Trond Hallvard Frøysnes tlf 98847951

Heisann!

Har fisket en del gjedde de siste ukene selv, tokjenna og longum. Tokjenna har jeg fått gjedde på hver tur (største 5.2kg), longum har jeg kun fått en på rett under 2kg(øyemål). Vet ikke om det kun er "mindre" fisk i tokjenna. Skal jo være noen monster gjedder i longum men er jo så få plasser å komme til uten båt. Er absolutt interessert i å fiske i longum!

Var innom jakt og friluft i går å handlet ordentlig multiplikator snelle og hav stang, hadde vært morro å få testet denne ut. Skal jo nordover til lofoten(kjøre hele veien) nå i slutten av August, blir en del fiske der med det nye utstyret :)

Er 30 år og har ikke noen barn selv, er gift. Har egentlig mye frihet til å kunne stikke å fiske når som helst. I uken Man-Fre så blir man jo litt begrenset når man jobber fra 08:00-16:00, men pleier å ta flere turer etter jobb i uken, er jo så lenge lyst fortsatt :) Går det greit for din del å evt. fiske på kveldene i uken?

Vi kan absolutt ta en tur på sjøen, ikke noe problem for meg å kjøre til Lillesand ;)

Er egentlig klar for alt mulig fiske, har utstyr for hav, ørret, meite fiske(karpe/gullfisk, suter, karuss) og utstyr for gjedde.

Har jo anledning slik som i dag, bare noen små ting etter jobb så hadde ikke fått dratt rett bortover etter jobb :P

 

Mvh,

André Mamelund

Tlf. 906 75 631

Endret av slashroot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Bor selv rett ved Tokjenna, men har aldri fisket der :ninja: Planen var å få til noe fiske der etter gjedde nå etterhvert. Siden jeg er helt fersk på gjeddefiske tar jeg gjerne imot opplæring.

Har litt mer begrenset med tid pga jobb, familie og 3 unger + andre hobbyer, men kan nok få til en del turer innimellom om noen vil ha selskap :) 

Liker også godt å jakte på sjøaure, aure, havfiske, m.m. 

Har campingvogn rett ved Nisser, her kan man jo få stor aure er man heldig. Har båt til og dorge med der. 

Har blitt dårlig med fisking på meg senere år, men merker interressen tar seg opp igjen, og eldstemann har også fått smaken på det :)

Send meg gjerne en mld her eller på fb om det kan være interessant å prøve på å få til en tur :thumbsup:

Endret av Johan Morka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/27/2018 at 12:09 AM, Johan Morka said:

Hei :) Bor selv rett ved Tokjenna, men har aldri fisket der :ninja: Planen var å få til noe fiske der etter gjedde nå etterhvert. Siden jeg er helt fersk på gjeddefiske tar jeg gjerne imot opplæring.

Har litt mer begrenset med tid pga jobb, familie og 3 unger + andre hobbyer, men kan nok få til en del turer innimellom om noen vil ha selskap :) 

Liker også godt å jakte på sjøaure, aure, havfiske, m.m. 

Har campingvogn rett ved Nisser, her kan man jo få stor aure er man heldig. Har båt til og dorge med der. 

Har blitt dårlig med fisking på meg senere år, men merker interressen tar seg opp igjen, og eldstemann har også fått smaken på det :)

Send meg gjerne en mld her eller på fb om det kan være interessant å prøve på å få til en tur :thumbsup:

Hei,

Hadde en liten tur nå i kveld til Tokjenna, ble en liten gjedde på 1.7kg. Mistet en av nesten dobbel størrelse i det jeg skulle få hoven frem.

Ellers hadde jeg vel ett napp. Er ofte noen faste steder som gjedda biter rundt vannet.

Har fisket litt i Nisser men dårlig fangst, skal jo være stor fisk der! Har fått en del fine ørret på kyrkjebygdheia ( 600g - 800g ), ikke noe større.

Kunne vært med en tur(hvis av interesse) :) Er ikke noen ekspert på gjedde men har stort sett fått en eller flere fisk på hver tur.

Bor på Saltrød, bare et par minutter å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått vite det? Både abbor og gjedde tåler normalt gjenutsetting svært godt, også ved høye vanntemperaturer. (Forutsatt at fiskeren vet hva han driver med.) Derimot er det et faktum at feil utført gjenutsetting vil ha oppimot 100% dødelighet, uansett vanntemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en veldig etablert holdning på et britisk forum hvor jeg spurte om diverse råd. 

Der var det så og si ingen som fisket gjedde med C&R om sommeren. De mente den ble utmattet av kampen i det varme vannet og pådro seg hjerneskade. 

Jeg skal på ingen måte være påståelig her, jeg gjengir bare hva jeg har blitt fortalt. Personlig har jeg veldig lite greie på hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, det er lov å undres og lurt å spørre. :) Det er også helt riktig å ha en praktisk tilnærming til fang og slipp, enkelte har dessverre en tendens til å bli nærmest religiøse av seg der med overdreven tro på overlevelse.

Varmt vann generelt inneholder mindre oksygen enn kaldere vann. det er med andre ord ikke temperaturen i seg selv som er problemet, men mangelen på oksygen. Men siden disse to (temperatur og oksygen) henger så tett sammen i praksis, spiller forsåvidt det mindre rolle.

Her i Norge vil som regel vanntemperaturen være vesentlig lavere bare 2-3 meter ned i vannet. (Hvilket forklarer hvorfor de fleste større sommergjedder tar fra den dybden og nedover). Så hvis fighten gjøres kort og hardt, og fisken raskt settes ut igjen med en "dytt" så den fort kommer ned til kjøligere vann, er oddsen for overlevelse veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men kunne du lært meg litt om gjeddefiske med flue og dupp Erik? 

Jeg har kjøpt fluer, dupp, duppstopper og swivel men har zero clue om hvordan jeg bør rigge dette utstyret. Trenger jeg søkke fks?

Jeg har fisket med Wobbler, agn og Rotte tidligere men synes flue virker praktisk innimellom ettersom jeg kan kaste lengre inn i sivet med flue. 

Tips mottas med stor takk :)

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.7.2018 at 14.19, Gjeddekake skrev:

Litt off-topic, men kunne du lært meg litt om gjeddefiske med flue og dupp Erik? 

Jeg har kjøpt fluer, dupp, duppstopper og swivel men har zero clue om hvordan jeg bør rigge dette utstyret. Trenger jeg søkke fks?

Jeg har fisket med Wobbler, agn og Rotte tidligere men synes flue virker praktisk innimellom ettersom jeg kan kaste lengre inn i sivet med flue. 

Tips mottas med stor takk :)

Jeg har aldri fiska gjedde med flue og dobbe, men jeg har noen timer etter sjøørret og laks - både i stille og rennende vann. Og jeg antar at rigginga er det samme uansett targetart.

Bombardadobbe (finnes et utall produsenter) kommer i forskjellige synkegrader, fra flytende til hurtigsynkende. Du trenger altså ikke søkke for å få den ned, du må bare huske på å kjøpe en dobbe som synker. Rigginga er enkel: Dobba og en gummiperle eller duppstopper tres på hovedsena - knyt på svivel - knyt på fortom i ønsket lengde - knyt på flue i enden

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Den 31.7.2018 at 14.19, Gjeddekake skrev:

Litt off-topic, men kunne du lært meg litt om gjeddefiske med flue og dupp Erik? 

Jeg har kjøpt fluer, dupp, duppstopper og swivel men har zero clue om hvordan jeg bør rigge dette utstyret. Trenger jeg søkke fks?

Jeg har fisket med Wobbler, agn og Rotte tidligere men synes flue virker praktisk innimellom ettersom jeg kan kaste lengre inn i sivet med flue. 

Tips mottas med stor takk :)

Jeg har aldri prøvd å fiske gjedde med dupp og flue, men har fisket gjedda med alle andre metoder jeg kan komme på.

Jeg er spesielt glad i å fiske den enten med fluestang eller ved å meite. Da meite både med og uten dupp.

En annen metode jeg bruker mye, som jeg ennå ikke har sett andre gjeddefiskere bruker,  er søkke og flue. Nå følger jeg ikke så mye med på hva andre fisker med, så det er fullt mulig at det har gått meg hus forbi, og er en vanlig fiskemetode etter gjedde idag. Søkke og flue kan til tider være ekstremt effektivt etter gjedde, og tar da veldig mye mer fisk enn andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei forresten. Jeg bor på Fiane i Gjerstad kommune. Jeg er 51 år, jaktgal med alvorlig fiskefeber. Min kone er plaget med det samme.

Vi flyttet hit til skolestart -17 med våre 4 barn og 2 hunder.

Vi har ikke fått så mye tid til fiske før høsten -18, hvor vi har hatt oss en del turer med fiske i saltvann fra land, både med og uten unger.

Jeg fisker etter det meste, med diverse utstyr og metoder.

Jeg/vi er gjerne med på fisketurer om andre ønsker selskap. Jeg/vi tar også gjerne med folk på fisketurer når vi blitt litt mere kjent med fiskemulighetene i vårt nærområde. Vi har også håp om anskaffelse av båt i løpet av -19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.