Gå til innhold
Fiskersiden

Pigghå utenfor Nøtterøy


Alexander Hjorth
 Share

Recommended Posts

Var ute i båten i dag, en 18 fot skjærgårdscruiser og jaktet på torsk. Fikk et par fine, men så plutselig nappa det noe helt for jævlig. Trodde først jeg hadde fått en 3-4 torsk på en gang, men da jeg dro opp dukket Pigghåen i bildet under.


pigghå.PNG


Jeg har lest at de er totalfredet, så jeg slapp han ut igjen. Ikke lenge etter dukka det opp enda en. Tenkte jeg var i en stim så jeg dro hjemover igjen.

Her er den lille

2018-07-04 14.10.39.jpg


Lurer på hvordan reglene er for dette. Leste nå nettopp at de er tillat å fange i båter under 15 meter. (https://naturvernforbundet.no/truede-arter-i-norge/piggha-article25290-2625.html)

Er dette feil? Eller kunne jeg ha beholdt dem?

Endret av Alexander Hjorth
bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Velkommen til fiskersiden .Arten er total fredet . Punktum. Kun tillat en viss % som bifangst og kun for yrkesfiskere.

Ja, den kan være en plage , og er en plage om man treffer " rette plasser. Det er bare å flytte på seg.

Flott at du satt dem ut igjen. Fortsett med det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.7.2018 at 16.31, Alexander Hjorth skrev:

Var ute i båten i dag, en 18 fot skjærgårdscruiser og jaktet på torsk. Fikk et par fine, men så plutselig nappa det noe helt for jævlig. Trodde først jeg hadde fått en 3-4 torsk på en gang, men da jeg dro opp dukket Pigghåen i bildet under.


pigghå.PNG


Jeg har lest at de er totalfredet, så jeg slapp han ut igjen. Ikke lenge etter dukka det opp enda en. Tenkte jeg var i en stim så jeg dro hjemover igjen.

Her er den lille

2018-07-04 14.10.39.jpg


Lurer på hvordan reglene er for dette. Leste nå nettopp at de er tillat å fange i båter under 15 meter. (https://naturvernforbundet.no/truede-arter-i-norge/piggha-article25290-2625.html)

Er dette feil? Eller kunne jeg ha beholdt dem?

Jeg fisker mye utenfor nøtterøy men aldri fått det, hvor er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 8/3/2018 at 1:53 PM, Sigve said:

Jeg fisker mye utenfor nøtterøy men aldri fått det, hvor er dette?

Hei, legger til bilde over generelt område jeg har fisket i sommer. Masse fisk. Mye store torsk tidlig i sesongen og mer berggylt nå i august. Men har fått bra med alt mulig av arter. Fikk blåstål, torsk, berggylt og lyr så sent som i går der ute. Er en liten kjøretur men vel verdt det.

Capture.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.