Gå til innhold
Fiskersiden

Stangparavan vs planerboard (Mjøsa)


Black Fish
 Share

Recommended Posts

Unektelig litt smak og behag dette, jeg har planerboard men det hender jeg dropper det og bruker paravaner på steder ala Mjøsa hvor man bare kan kjøre med fire stenger. Særlig hvis jeg også skal kjøre med dyprigg.

Planerboardet kan dras mye lengre ut enn selv de beste paravaner, så du kan få mye større spredning på slepet ditt. Samtidig er planerboard enklere når/ hvis du får fisk, siden det ikke er en ekstra belastning på snøret i form av en paravan. Mer artig å kjøre fisken er det også.

Skulle du rote deg over grensen til Sverige er selvfølgelig planerboard en stor fordel, siden du der ofte kjører med 8-10 stenger.

Størrelsen på båten betyr lite så lenge den er nogenlunde retningsstabil. Her ser du bilder av mast montert i to småbåter, og det fungerte fint i begge:

http://teamcolibri.blogspot.com/2012/03/hva-trenger-man-til-dorging-trolling.html?m=1

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Enig med Erik. Jeg gikk over fra stangparavan til planerboard denne sesongen, nettopp for å slippe å kjøre fisk med paravan hengende på sena. I tillegg åpner muligheten seg for å dra på med adskillig flere snører ute enn ved stangparavan.

Var på Mjøsa for et par uker siden, da kjørte jeg bare med stangparavan nettopp av den grunn at det bare er tillatt med 4 stenger. Hvis det er kun her du skal fiske så hadde jeg ikke brydd meg med å investere i planerboards, det blir en dyr investering med lite nytteverdi for kun to stenger (såfremt du kjører de to siste bak båten eller på dypriggen) mener iallefall jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.