Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan kommer mann seg inn i finnmarksvidda? Planlegger tur!:D


Kenngu
 Share

Recommended Posts

Mange sikkert som meg, har satt seg reisemål etter reisemål. På jakt etter godt fiske, og trofe ørreten. Man blir tøffere og tøffere for hver tur, selvtilliten blir sterkere. Men det er alltid et sug etter det helt ville, overraskelser og det som kan teste en skikkelig. Det som gir litt sommerfugler i magen, og tanken på finnmarksvidda gjør det!

I år har jeg sjansen! Og jeg driver å planlegger en uke alene oppi der, det er kanskje litt for lite. Men er det jeg rekker, og har lyst til å få til.

Mye eller lite..... tid har jeg litt av. Det jeg har mindre av, er peiling på hvordan jeg skal komme meg inn! Jeg har ikke så mye penger at jeg kan bare fly inn, også leie bil for en uke. Også satse på at jeg ikke kan bli vær fast. Jeg disponerer kanskje bil, og kan muligens kjøre helt opp, men da må jeg sette av to dager til kun kjøring. Som igjen betyr færre fiske dager, aka blir det litt for kort tur kanskje? Har Ally kano, er det verdt kjøreturen om jeg drar med meg den til Karasjok kanskje? Det beste hadde vel vært å flydd opp, også fått skyss inn? :P

Så tenkte jeg å høre her, om det er noen lure tips å kunne få her :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ingenting om Finnmarksvidda. Til det har jeg levd for langt sørpå. Jeg har derimot vært på omstreifende bilferie der oppe og det er en ting som er viktigere enn alt annet: Beskyttelse mot myggen! Du behøver masse! Mye mer enn du tror! :o

Bortsett fra det...god tur, og håper på en flott rapport når du kommer hjem igjen.

PS: Denne tråden kan være kjekk å kikke på

Nevnes fly til Lakselv og buss derfra.

Endret av espenkg
Lagt til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor I finnmark og kan gi deg noen svar på spørsmålet.

Jeg vil anbefale deg Alta som destinasjon om du flyr, da kan du feks reise direkte fra Oslo - Alta utenom å rote med widerø og svindyre priser til lakselv. I Alta kan du leie deg bil fra hertz eller annet, også kan du kjøre over til karasjok. 

Du har 2 veier til karasjok, men beste alternativet er nok kautokeino veien. Da kjøre du på en måte på vidda til karasjok istedenfor lakselv - karasjok. (Blå ruta anbefales)

image.thumb.png.491ca7b0fedc9a8641ac34fb996a450e.png

 

Kan også anbefale deg facebook siden her: https://www.facebook.com/groups/185736188191262/ Her kan du finne sjåfører her oppe, bruker den ofte. 

Evt https://www.facebook.com/groups/markedsplassen/ Feks spørre etter private om de har en bil du kan leie for en rimelig sum. Ps: finnmarkinger liker penger.

MARK: Note deg dette: Finnmark har ELENDIG kollektivt, så om du satser på buss blir det bare fra A til B engang om dagen, eller uka. Helger har nesten ingen busser, så bare et tips. Anbefale deg bil som kjøretøy. 

Endret av claims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du bestemmer deg for fly. så kan det lønne seg å kikke på utleiefirmaet rent a wreck. De har avd i alta. Her får du en billig bruktbil for alt fra et par hundre kroner pr dag, med km sats på ca to kroner pr km og oppover til pakkepriser med km og leiepriser pr dag, uke eller måned. Jeg har brukt dette firmaet noen ganger for noen år siden, og har bare godt å si om dem. Bilene er ikke nye, men heller ikke utgamle vrak. Det er gjerne bruktbiler som er tatt i innbytte, og leies ut i påvente av salg igjen.

for en fisketur der bilen ikke brukes hver dag så er dette gunstig i forhold til hertz og budget, der døgnprisen er atskillig høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.