Gå til innhold
Fiskersiden

Cmap genesis kart


Leon
 Share

Recommended Posts

Har tatt i bruk min nye elite 7 ti med 50/200/455/800 HDI svinger og kjørt opp 10-15 timer opptak som er lastet opp til genesis og satt sammen til et kart jeg har lastet ned, men den j.... plotteren gidder ikke å være brydd med å forholde seg til dybdekartet som ligger på minnebrikken. Skjønner ikke hva jeg gjør feil ift bruksanvisningen.

Den zippede mappen pakkes ut og har prøvd å legge de utpakkede filene både i mappe og som enkeltfiler på minnebrikka. Ligger ingenting annet der og har ikke tukla med navn eller noe. Putter jeg inn navionics brikken laster den kartet med en gang, men ikke f om den vil vite noe av genesis kartet. Frustrert. Under kartvalg dukker det ikke noe opp heller.

Nesten like frustrert over at jeg hittil bare har sett kun en fiskebue på alle disse timene. Finner en masse småfisk i stim, men det er søren klype helt dødt i sandefjordsdelene av Tønsbergfjorden. Tenker nesten at jeg har justert loddet helt på tur siden jeg ikke ser noe. Kjører normalt generell modus, high chirp, autofølsomhet -2 til -4, scroll på midten eller et hakk ned avhengig av fart. Hvor stor må fisken være for å gi en banan på skjermen? Ser jiggen på vei ned, og en mikrotorsk som tok den så jeg ikke før den satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned, unzipp/ pakk ut og legg filene rett på et tomt minnekort. Ikke noe annet på brikken. (Du kan logge til brikken etterpå.) Dropp mapper til du ser at ting fungerer.

Den vanligste feilen er bommert under registrering på C-Map, dvs feil serienummer, feil Innholds-ID eller valgt feil modell plotter. Vær obs på at det er mange Elite, pass på at du velger riktig modell. Bruk BARE informasjonen fra «Om»-menyen i Eliten, IKKE fra esken, kvitteringen eller noe annet sted. Vær spesielt obs på o vs O vs 0.

Siden du ser stimer vil du også se større fisk. Men det er dessverre ikke gitt at det er større fisk der, bare fordi du har ekkolodd. :) Men post noen skjermbilder du, så er det lettere å si noe om innstilliger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Leon skrev:

Nesten like frustrert over at jeg hittil bare har sett kun en fiskebue på alle disse timene. Finner en masse småfisk i stim, men det er søren klype helt dødt i sandefjordsdelene av Tønsbergfjorden. Tenker nesten at jeg har justert loddet helt på tur siden jeg ikke ser noe. Kjører normalt generell modus, high chirp, autofølsomhet -2 til -4, scroll på midten eller et hakk ned avhengig av fart. Hvor stor må fisken være for å gi en banan på skjermen? Ser jiggen på vei ned, og en mikrotorsk som tok den så jeg ikke før den satt.

Jeg er relativt fersk med ekkolodd, og har montert samme svingeren som deg denne sesongen. Jeg fisker på den svenske vest-kysten, og slutter meg til at mangelen på 10-15 kgs torsker er frustrerende når man skal teste ut elektronikken .... 

For øvrig er det vel slik at om den minitorsken sto helt nede ved bunn, kan den være vanskeligere å oppdage? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snoket litt i oppsettet og sett at jeg hadde en feil i innholds ID. Husker jeg plundret med å finne denne koden og så på team colibri sin spørsmål og svar artikkel for  finne den. Så da på bildet fra elite 5'en og plukket opp samme linje på mine elite 7 ti. Hadde jeg vært våken hadde jeg sett at det var en navionics kode jeg puttet inn...

Har fått lagt inn riktig kode nå og lastet nytt kart på brikken, så får vi se om det funker i ettermiddag når båten skal ut på langtur.

Er det forresten mulig å merge kart fra social map med egne logger?

Blir en tur utaskjærs så snart det er forhold til det for å lete etter fisk rundt noen store vrak og grunner som trålerne ikke kan herje rundt. får se om ikke jeg får sett noe fisk da og kanskje får noen. Har finni noen fæle skrenter og dype hull som det kanskje står lange i også. Blir prøvefangst med ei havteine for å sjekke. Lite lange her omkring, men har fått yngel i krepseteinene langt inne i fjorden og en kjenning har fått en på 3kg i havteine på 75m laaaangt inne i fjorden, så har håpet der ute på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er rundt mefjorgrunnen dette;) Blir litt langt øst for min del, men har vært inne på tanken å kjøre dit, men det er like langt som til hakkeberget, og da er det jo kort vei til andre plasser mot Langesund. Blir mest med tanken tipper jeg, sliter allerede nok med å ha anledning til å komme ut forbi rauer og svenner de dagene været er bra nok. Orker ikke sitte å duppe i to meter sjø med stanga ute på åpent hav. De gangene jeg er så langt til havs er det oftest for å drive med teiner og da er ikke bølgehøyden like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, bortsett fra i saltvann ser det ut for. Har filer til socialmap som har ligget til godkjenning snart en måned. Blir fryktelig tungvint å vente så lenge.

Har nå kjørt opp så mye at kartet begynner å bli brukbart, så alt går som private nå for å få fortgang i sakene. Har kjørt opp en fjord og begynt på nr to. Må over en viss dekning før det blir brukbart, så i begynnelsen av et prosjekt er ikke tålmodigheten på topp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting funker endelig. Ti7 vil ikke ha kartfilene i mappe.

Fikk en superkort tur utenfor fjorden i går, og gjett hva, der kom jaggu fisken til syne innimellom også. Gikk ti min fra jeg var på plass over grunnen til det gikk fra blikk stille til skum fra toppene, så ble bare en kilostorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.