Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på lysing


Clancy
 Share

Recommended Posts

Eventyret begynte vinteren 2017 da jeg ble syk med verdens sterkeste influensa. Etter å ha gått igjennom de to første stegene av selvmedlidenhet begynte jeg å søke på alle ting jeg aldri kom til å få gjøre viss feberen steg en 4-5 grader til, noe jeg fant høyt sannsynlig på dette tidspunktet.

Etter ett par dager med Google på mobilen og Netflix i bakgrunnen begynte jeg å se på havfiske filmer på YouTube og fant fort ut at viss jeg overlevde så måtte dette prøves. Etter en ukes tid ble jeg mot all forventning frisk! Etter å ha sett lyset og mørket og begge samtidig bestemte jeg meg for å gjennomføre denne ville ideen.

Jeg kontaktet en god kompis av meg som har båt (derfor en veldig god kompis) og fortalte han om dette eventyret jeg ville han (og båten) skulle ta del i. 

Etter mye lesing og handling av utstyr var vi klare til båten skulle på sjøen i mai måned. Og til denne tiden hadde vi allerede bestemt oss, vi skulle fiske den tøffeste, råeste fisken der ute, lysing.

Men de er her jeg støtte på ett stort problem. Jeg hadde ingen erfaring utenom hvordan den såg ut på bilder og video. Vi fant ett område som såg bra ut og etter noen turer har vi allerede fått lyr, hyse, Knur, torsk, brosme, hvitting, lusuer, lange, svarthå, hågjell, havmus, pale og skolest av alle ting, men ingen lysing.

Dette er inne i osterfjorden og området starter grunt på ca 30-40 meter og så går de en kant ned til 200m og så videre til 400. Skal jo forsåvidt være fornøyd med mangfoldet men siden det er lysing de hele startet med så hadde de jo vært kjekt å fått en også. Er de noen som har erfaring i denne fjorden? Agn eller hvor vi skal lete? Vet de står mye på denne siden og den er en kjempe god resurs for oss nybegynnere. Men har også lest her inne att det er stor forskjell på hvor og hva de spiser.

Mvh en som trenger hjelp.

Endret av Clancy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I nærheten av dette så burde du kontakte Carpis, han har peiling og det er hans plass, det er ikke langt fra Osterfjorden, jeg har selv en plass der en har stor sjanse for 10+++ og jeg guider gjerne med utror fra Fana.

Nå er det midt i gytetiden og fisken spiser egentlig ikke, men den hogger til for å beskytte sitt teritorium og da må man ha et spesielt agn som selvsagt jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, fishandtips said:

I nærheten av dette så burde du kontakte Carpis, han har peiling og det er hans plass, det er ikke langt fra Osterfjorden, jeg har selv en plass der en har stor sjanse for 10+++ og jeg guider gjerne med utror fra Fana.

Jeg hiver meg gjerne på en guidet lysingtur i Fana dersom det blir noe av. Kan evt. stille med båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, fishandtips skrev:

I nærheten av dette så burde du kontakte Carpis, han har peiling og det er hans plass, det er ikke langt fra Osterfjorden, jeg har selv en plass der en har stor sjanse for 10+++ og jeg guider gjerne med utror fra Fana.

Nå er det midt i gytetiden og fisken spiser egentlig ikke, men den hogger til for å beskytte sitt teritorium og da må man ha et spesielt agn som selvsagt jeg har.

Jeg blir og gjerne med på en tur om du har plass til en til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.