Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor stenger de fiske i september?


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Har altid lurt på hvorfor fisket i vann og lever stenger om høsten, for så å åpne for isfiske sånn i desember en gang...
Her i Harstad for eks gjelder fiskekortetene mine til 23 september. Fisket vil jo uansett ta slutt når isen begynner å legge seg noen uker senere....
 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pussig dette med fredning. Ikke det at jeg er prinsipielt i mot fredning, men systemet er mildt sagt inkonsekvent, og ikke spesielt kunnskapsbasert. Mens ørret altså blir fredet i tidlig fase av gytevandringen (ørret gyter senhøstes), så baserer jo nesten alt sportsfiske etter laks seg på å fiske etter fisk på gytevandring! Skulle man frede laks på gytevandring burde jo all laks i elv være totalfredet. Da burde man kun tillatt fiske etter laks i saltvann, der den vokser opp! 

Røye er ofte fredet frem til november (da isen legger seg), da den kommer inn på gytevarpene. Da er den plutselig tillatt å fiske etter, rett før den skal gyte! Og siden gyteklar storrøye ofte er mildt sagt vanskelige å få til å bite, brukes ofte tvilsomme metoder for å ta de; rent krøkefiske er ikke uvanlig mange steder, og det etter de mest verdifulle individene i bestanden! Noe ordentlig griseri spør du meg. 

Og hva med andre arter i ferskvann? Harren er vårgyter, men lokalt er det jo nettopp om våren i forbindelse med harrens gyting at det fiskes etter arten. Og hva med gjedde og abbor? Ja, gjedda er jo mildt sagt fredløs. Den er jo til og med tillatt å skyte under gytingen; den eneste arten det er tillatt å bruke skytevåpen på under reproduksjon. Til og med arter på den såkalte svartelista; som villsvin og mårhund, har et bedre "rettsvern"!

jeg er naturligvis klar over at ørret som vandrer opp i bekker og mindre elver om høsten er sårbare, og på slike steder bør det forbys fiske. Ikke er slik ørret spesielt god mat heller, på samme måte som med brun laks. Men det er ingen grunn til å frede gjeldfisk som ikke skal gyte samme høst, og som oppholder seg i innsjøer. Det er jo ofte om høsten slik fisk er i toppkondisjon! Så kan man ha påbudt C&R på fisk i gytedrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt forskjell på en gitt fiskebestand i et ferskvann og vandrefisk i elv. 
At fettfinnefisk behandles mer som gull enn andre arter er jo ikke ukjent. Og f.eks gjedde er jo ikke mye velkommen noen plass. 
Hvorfor det blir fiskeforbud i stedet for C&R i gytetid er vel ikke så himla vanskelig å forstå vil jeg tru. Grunn nr1: resursene som kreves for å følge opp dette. 
Grunn nr2: risiko. det finnes ingen god eller medium sikkerhet for at en fisk overlever C&R. Når man tar i betrakning at ytterst få av de som fisker i ferskvann i hele tatt har noe begrep om hvordan de skal behandle fisk under C&R fiske. Og så har du uheldig kroking i tillegg. 

Når det er sagt, så må jeg si meg enig i at laksefiske og sjøørretfiske i elv burde vært totalt stengt, i alle fall i alle de norske elvene der det står så dårlig til. Men i stedet så legges det inn restriksjoner på restriksjoner som halvparten av de som fisker driter en lang marsj i. Kun for at de ikke skal tape pengene de drar inn på laksefiske. Så da ser man klart og tydelig hva som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart at rasjonalet for fredning er omtrent som du skriver Audiosan. Hovedanliggendet mitt var inkonsekventheten. Helt OK med fredning for min del, men HVIS man faktisk mener at dette er viktig, ja da er det mye innenfor norsk sportsfiske man burde røsket opp i og endret på! Og når det er sagt; C&R gjør det MULIG å fiske både på truete bestander og sårbar fisk. Det er et faktum, som er bevist og erfart i tusenvis av vann og på hundrevis av arter verden over, også her hjemme. Hvorvidt man skal gå for en slik løsning, og hvorvidt dette fungerer i praksis, handler om etiske perspektiver, samt holdningene og ferdighetene til fiskerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, piscator skrev:

helt klart at rasjonalet for fredning er omtrent som du skriver Audiosan. Hovedanliggendet mitt var inkonsekventheten. Helt OK med fredning for min del, men HVIS man faktisk mener at dette er viktig, ja da er det mye innenfor norsk sportsfiske man burde røsket opp i og endret på! Og når det er sagt; C&R gjør det MULIG å fiske både på truete bestander og sårbar fisk. Det er et faktum, som er bevist og erfart i tusenvis av vann og på hundrevis av arter verden over, også her hjemme. Hvorvidt man skal gå for en slik løsning, og hvorvidt dette fungerer i praksis, handler om etiske perspektiver, samt holdningene og ferdighetene til fiskerne. 

Ola Fritidsfisker, er en kar med 15-60gr stang med flue og dupp, eventuelt mark som fisker en gang i blant når han får lov av kjerringa, som mobber han nådeløst om han komme rhjem uten fangst....tror man skal slite med å få særlig gehør for C&R fiske der....

Selv er jeg litt i villrede...det meste av vann er så overbefolket med tusenbrødre at jeg forstår ikke hvorfor jeg skal betale for å få fiske der engang. Fiskene r så småvokst at jeg vet ikke om jeg skal slippe den ut jigjen fordi den er så liten, gi den til måsen, eller forsøke å steke den....

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rubjo skrev:

Ola Fritidsfisker, er en kar med 15-60gr stang med flue og dupp, eventuelt mark som fisker en gang i blant når han får lov av kjerringa, som mobber han nådeløst om han komme rhjem uten fangst....tror man skal slite med å få særlig gehør for C&R fiske der....

Selv er jeg litt i villrede...det meste av vann er så overbefolket med tusenbrødre at jeg forstår ikke hvorfor jeg skal betale for å få fiske der engang. Fiskene r så småvokst at jeg vet ikke om jeg skal slippe den ut jigjen fordi den er så liten, gi den til måsen, eller forsøke å steke den....

 

forstår jo hvorfor C&R praksisen har hatt trange kår i Norge, og jeg skal ikke her lage en ny C&R debatt. En ting er hva som er mulig, en annen ting er hva man vil... 

og argumentet med overbefolkede vann er ikke noe argument. Det er ingen tilhengere av C&R som noen gang har ment at man skal ha C&R overalt og til alle arter. C&R er en praksis for å ta vare på de sjeldne individene, de som bærer sårbare bestander. I overbefolkede vann burde det fiskes i bøtter og spann for å tynne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, piscator skrev:

forstår jo hvorfor C&R praksisen har hatt trange kår i Norge, og jeg skal ikke her lage en ny C&R debatt. En ting er hva som er mulig, en annen ting er hva man vil... 

og argumentet med overbefolkede vann er ikke noe argument. Det er ingen tilhengere av C&R som noen gang har ment at man skal ha C&R overalt og til alle arter. C&R er en praksis for å ta vare på de sjeldne individene, de som bærer sårbare bestander. I overbefolkede vann burde det fiskes i bøtter og spann for å tynne ut.

Ja det er jeg helt enig i. Og som typisk norsk fritidsfisker (bare med UL utstyr) gjør jeg mitt beste for å gjøre nettop det. I de vannene kakker jeg absolutt alt. Det hjelper også at kjerringa er fra Asia og blir sur om jeg kaster mat....der er det ikke nøye med størrelsen!

Jeg syns i grunnen det er frekt å forlange fiskekort i de fleste av norges vann...det kultiveres ikke akkurat i dem for å si det forsiktig. 

I vassdrag som Snubba i Nordland der det faktisk gjøres noe for å vedlikeholde det gode fisket skjønner jeg det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.