Gå til innhold
Fiskersiden

Fisker og fisker uten napp...


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har nylig fått interessen for fisking og har av den grunn fisket mange dager på rad den siste uken. 

Jeg så i går at perioden jeg har fisket primært sett ligger utenfor "huggperioden" med hvite dager. Uansett så har jeg også fisket noe tidligere i bedre bitt-perioder uten å ha så mye som et napp. 

Er det noen iøynefallende grunn til at vannet virker så utrolig dødt når jeg fisker?

Jeg har til informasjon fisket på Mørkvannet i Hurum og i Drammenselva nedenfor Mjøndalen. Jeg har fisket med ulike Wobblere etter Gjedde og Mepps etter Abbor i elva uten ett napp :(

 

På Mørkvannet har jeg fisket med Wobbler, Mepps og Mark uten napp i det hele tatt. Helt ærlig så går det utover motivasjonen i lengden å ikke oppleve napp i det hele tatt.

Jeg fisker fra land og hiver 4-5 meter fra land når jeg fisker etter Gjedde i Mørkvann , sikter på utkanten av områder med siv hvor jeg har blitt fortalt at Gjedda ofte lurer. I elva hiver jeg godt ut etter Gjedde.

Så dere som kan denne kunsten, hva gjør jeg galt? 

 

Jeg har til og med vurdert å fiske med Mais etter Mort for å oppleve et napp...

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er nesten viktigere enn hvordan slik været er nå, og da tenker jeg ikke på den kalenderen du ser på. :) Tidlig morgen frem til 8-9 og kveld fra rundt 19, i mellom der er det bedre å spise is og bade.

Skal du fiske på dagtid så forsøk å fiske på steder med kaldere vann, dvs der det er dypt. Jigg er helt ideelt til det fisket siden du enkelt fisker av ulike dybder med jiggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Slutter meg til erik her jeg.

Det høres ikke som du gjør ting så galt. Men de forholda og vanntemperaturene vi har nå er helt ekstreme, det er dødt og stille overalt. Jeg har nettop vært ute for å prøve makrellen utenfor horten, men ikke et napp. Tempen varierte fra 19.5 til 21 grader i vannet. I ferskvann så er den enda høyere. Vannet mister evnen til å holde på oksygen når det blir varmt, og fisken trekker ned i dyprennene der det er kaldere og friskere vann. Ikke mist håpet, det kommer nok tider og muligheter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

Hei

Slutter meg til erik her jeg.

Det høres ikke som du gjør ting så galt. Men de forholda og vanntemperaturene vi har nå er helt ekstreme, det er dødt og stille overalt. Jeg har nettop vært ute for å prøve makrellen utenfor horten, men ikke et napp. Tempen varierte fra 19.5 til 21 grader i vannet. I ferskvann så er den enda høyere. Vannet mister evnen til å holde på oksygen når det blir varmt, og fisken trekker ned i dyprennene der det er kaldere og friskere vann. Ikke mist håpet, det kommer nok tider og muligheter igjen.

Så da er det håp :)

Etter planen skal fattern og jeg ut å markfiske i Geithus imorra. Er det noe vits å dra eller er sannsynligheten stor for en ny nedtur om vi prøver? Er forresten Abbor vi er ute etter. 

godt å høre at det er flere som opplever tørke og ikke kun meg. Hva bør vanntemperaturen ligge på ideelt for god fiske etter deres erfaring?

 

tusen takk for veldig nyttige tilbakespill. Det settes stor pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som de andre er inne på. Denne sommeren er ekstrem. Det er tregt uansett hva man prøver på; alt for varmt vann. Kom nettopp hjem fra en tur i fjellet; nesten helt dødt. Tre mann klarte til sammen å tvinge opp fire steikeørreter på tre dager... ikke så rart når det var 18 grader i vannet selv oppe i fjellet... knapt et vak å se, selv om vårfluene klekket...

og for øvrig; huggtabeller og slikt har jeg aldri brydd meg om. Det er forholdene der og da; vær, vanntemperatur, strømforhold, vannkvalitet, lysforhold, tid på døgnet osv som betyr mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.