Gå til innhold
Fiskersiden

Ny Fireline 0.39 røk på vei ut av snella - reklamasjon?


thostr
 Share

Recommended Posts

Kjøpte for et par dager siden et havfiskesett med Penn Warfare, Fireline 0.39, 6 fots Abu-stang osv fra XXL. Hadde første turen i går med utstyret, og i løpet av første time med fisking så opplevde jeg at Fireline-sena røk - og det mens sluken var på vei ut! Hadde kanskje 30-40 meter line ute, og den ser ut til å ha røket mens den var på stanga. Hadde kun hatt på et par små torsker og ikke vært fast i bunn eller noe da dette skjedde. Fisket ut fra båtripen og sena hadde ingen kontakt med ripa e.l.. Hadde 2-3 meter 0.60 monofilament fortom, vanlig svivel med snap, 200 grams sluk. 

Var hos XXL i dag for å reklamere, men der var det _ingen_ forståelse, de mente jeg måtte ha forårsaket at sena røk og de hadde aldri opplevd reklamasjoner på disse. Jeg kan ikke helt se hva jeg kan ha gjort som har forårsaket dette, og tror heller det må være noe galt med utstyret. Noen som har tips? 

20180719_165222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stangen er jo helt ny så jeg skal sporenstreks ta meg en tur i båten og sjekke om det kan være skarpe kanter her. 

Jeg ble så kontant avvist hos XXL i Tromsø som jeg vel knapt noen gang har opplevd tidligere. Virket som om det var en helt entydig policy å avvise reklamasjon på liner. Er dette normal praksis?

Endret av thostr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Var hos XXL i dag for å reklamere, men der var det _ingen_ forståelse, de mente jeg måtte ha forårsaket at sena røk og de hadde aldri opplevd reklamasjoner på disse

Hei

Da burde du poengtert at den storste grunnen til å handle hos dem er nettopp muligheten til å reklamere hvis det er noe galt med det du har kjøpt. Dette er deres store fordel framfor ebay. Hvordan skal de klare å konkurere mot ebays priser hvis de ikke utnytter de fordelene de har? Selgere pleier å bli sure når jeg bruker dette argumentet, men har lite å stille opp med når jeg har rett.

I ditt tilfelle var nok settet levert sånn fra grossist, så butikken måtte ha tatt kostnaden selv, da prøver de å vri seg unna.

Det er også vanlig at forretninger får en liten rabatt som kompensasjon for forventet feilvarer. Da er reklamasjoner tap for dem, og de vrir seg unna i det lengste.

Kjøp kinabraid du. Den er like bra den. Jeg har det på begge båtstengene mine, og forrige uke satte jeg fast i et eller annet her ute på ca 50m dyp. Kinabraidn har stått på ei biltemastang i tre år nå, og blitt mye brukt . (mest til makrelldorging dog). Men på tross av lavkvalitetr stangringer og generell ikke så altfor mye stell og vedlikehold så måtte jeg allikevel surre braiden fast i båten og kjøre av, jeg klarte ikke å slite for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Audiosan said:

Det er nok det. for det er omtrent umulig å se på snøret om det er produktfeil eller brukerfeil.

Ja, jeg kan skjønne det. Samtidig så skjønner jeg ikke hva jeg skal ha gjort som kunne ha forårsaket dette. Har sjekket stangen og finner ingen skarpe kanter som kan forklare hendelsen heller. Har hørt om at folk har fått linen skrapet mot stein/ur ved fisking langs vegger, men det var ikke slikt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vanskelig for en butikkansatt å vite. Så det er temmelig håpløst å reklamere på slike ting. 

bestill heller kinabraid heretter. men er greit å ha ekstra liggende siden det gjerne tar 3 uker å få det.
https://www.ebay.co.uk/sch/Braided-Line/179966/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=&_ssn=agepochfishing-uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Audiosan skrev:

Men det er vanskelig for en butikkansatt å vite. Så det er temmelig håpløst å reklamere på slike ting. 

bestill heller kinabraid heretter. men er greit å ha ekstra liggende siden det gjerne tar 3 uker å få det.
https://www.ebay.co.uk/sch/Braided-Line/179966/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=&_ssn=agepochfishing-uk

Min erfaring er at ansatte på XXL ofte ikke ikke kjenner produktene veldig godt. De er nesten alltid ganske unge og det er godt gjennomtrekk av ansatte i de ulike avdelingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, thostr skrev:

Ja, jeg kan skjønne det. Samtidig så skjønner jeg ikke hva jeg skal ha gjort som kunne ha forårsaket dette. Har sjekket stangen og finner ingen skarpe kanter som kan forklare hendelsen heller. Har hørt om at folk har fått linen skrapet mot stein/ur ved fisking langs vegger, men det var ikke slikt her. 

Ta kontakt med XXL sentralt. XXL har jo noe som heter 100% fornøydgaranti. Bruk den hvis du ikke er fornøyd. Eller i det minste nevn at du tenker å bruke den. Da vil det trolig bli mye billigere for XXL å gi deg ny fireline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Audiosan skrev:

Det er nok svakhet i snøret. Jeg har selv opplevd av helt nytt fireline snøre har røket veldig lett uten at det ligger noe grunn for det. Etter dette byttet jeg til kinabraid på alle 21 snellene mine og har i ettertid ALDRI hadd et brudd på noen av de.

Sist jeg satte meg fast med Kinabraid, røk kroken, ikke braiden....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Afre said:

Ta kontakt med XXL sentralt. XXL har jo noe som heter 100% fornøydgaranti. Bruk den hvis du ikke er fornøyd. Eller i det minste nevn at du tenker å bruke den. Da vil det trolig bli mye billigere for XXL å gi deg ny fireline.

Jeg har skrevet til XXL for å få en ny vurdering av håndteringen. Blir spennende å se hva de mener. Skal også vurdere å få levert tilbake det jeg har kjøpt om det er mulig (var jo sluk og line i pakken som nå er tapt), og så kjøpe utstyr en annen plass. 

Takk for tips om 'kinabraid', skal absolutt gi det et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke noe avklaring fra XXL. Fikk imidlertid svar fra produsenten Berkley, og de var villige til å ta reklamasjon på snøret. De har en litt merkelig avgift på 10 dollar for å behandle en reklamasjon, det er jo mer enn for ny "kinabraid", så det kommer ikke til å skje. 

100% fornøyd-garantien til XXL ser jo utrolig bra ut på papiret, men har ikke akkurat levert i mitt tilfelle. XXL ville ikke svare på om jeg kunne levere tilbake stang og snelle, før det lokale varehuset hadde tatt stilling til snøre-saken igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette var trasig å lese; var det ingen som ville se på hverken stangringer på settet du kjøpte og/eller testet Fireline senen for deg når du dro tilbake til varehuset? Jeg jobber selv i nevnte kjede i Porsgrunn (og i avdelingen det er snakk om som selger varen); første jeg hadde gjort var å sjekke dette og i alle fall gitt deg en ny rull på reklamasjon - settet ditt ellers er det jo mest sannsynlig ikke noe galt med (så sant keramikken i ringene ikke er skadet; dette kan være grisevanskelig å oppdage av og til, så jeg sjekker det alltid med en bomullsdott eller Q-tip for å se om noen fiber henger igjen i evnt. skade).

Si ifra om du behøver innspill videre; hvis ønskelig så kan du sende meg e-post adressen din via PM her i forumet, så skal jeg se om jeg kan få hjulpet deg (hvis det blir nødvendig).

-Jon-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL i Tromsø tok kontakt for å ordne opp i saken, etter at jeg skrev til XXL sentralt. Var innom i dag og fikk en helt annen og positiv kundeopplevelse. Det er nok sjeldent at disse snørene ryker på denne måten, men ikke unikt - og jeg fikk en beklagelse, nytt snøre, samt at stang og snelle ble undersøkt for mulige snag-points (ingenting ble funnet). Fikk også erstattet sluken jeg mistet dvs. gjorde en oppgradering til Berkley Powerbait Halibut. Hyggelig og respektfullt denne gangen, og masse gode tips til både bruk av utstyret og deling av lokalkunnskap. 

Så da har vi konklusjon - Fireline som ryker uten å ha vært utsatt for overbelastninger er reklamasjonsverdig.

Takk for alle innspill i tråden, og til XXL i Tromsø som fikset opp på en fin måte til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.