Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fiske med Flue og Dupp etter Gjedde?


Recommended Posts

Hei, kunne noen være så snille å hjelpe meg med fremgangsmåten for gjeddefiske med flue og dupp? 

Jeg har alt utstyret kjøpt inn allerede, men er litt usikker på hvordan denne type fiske foregår. 

Jeg bruker da vanlig stang og ikke fluestang. På forhånd takk til den som måtte komme innom tråden min med nyttige tips for en som er helt grønn på dette området.

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fisket mest etter Abbor og ørret, men har lært meg fremgangsmåten for gjeddefiske med flue/ dupp etter samtale med en rutinert gjeddefisker. 

Du kan ikke bruke bombarda dupp etter hva jeg har forstått. Du bør heller bruke en tung kastedupp på 60 gram, gummikule, svivel, stålfortom og flue. 

Dersom flua du bruker har sivstopper påmontert så kan du kaste helt inn i sivet. Virker som et kult opplegg som jeg gleder meg til å prøve ut denne høsten. 

Om dagen så meiter jeg etter ørret :)

 

hva fisker du om dagen da Bonavar?

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 5.8.2018 at 13.12, Gjeddekake skrev:

Har fisket mest etter Abbor og ørret, men har lært meg fremgangsmåten for gjeddefiske med flue/ dupp etter samtale med en rutinert gjeddefisker. 

Du kan ikke bruke bombarda dupp etter hva jeg har forstått. Du bør heller bruke en tung kastedupp på 60 gram, gummikule, svivel, stålfortom og flue. 

Dersom flua du bruker har sivstopper påmontert så kan du kaste helt inn i sivet. Virker som et kult opplegg som jeg gleder meg til å prøve ut denne høsten. 

Om dagen så meiter jeg etter ørret :)

 

hva fisker du om dagen da Bonavar?

 

16 minutter siden, Rage skrev:

"Kan ikke bruke bombarda"? Selvfølgelig kan du det.

Slik jeg ser det så er det ingen forskjell på en bombarda dupp og kastedupp. 
Bombarda er vel bare navnet på teknikken evt en markedsførings gimmic for å selge mer utstyr.

Begge duppene har samme funksjon (å kaste det som sitter i enden av snøret lengre ut) så er det bare en forskjell på hvordan snøret er festet til duppen/kroken i enden og formfaktor på selve duppen.

Det er mange videoer og blogger som sier du må ha det ene og det andre men husk at mange av de er sponset og driver med ren markedsføring.

Se feks på asgeir alvestad som er distriktssjef i pure fishing som igjen eier abu garcia, berkley og flere billigmerker, eller rosareke som også har "samarbeidspartnere". 

Endret av Rosander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens et teit spørsmål, men hvorfor vil man fiske gjedde med flue og dupp?

Noen er jo dedikerte fluefiskere, og vil absolutt bruke det etter gjedde også. Men om man først fisker med kastestang, så finnes det jo utrolig mye man kan kaste etter gjedda, av tre, gummi eller stål, flytende, synkende eller «vektløst», så hvorfor flue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt. Flue og dupp etter gjedde er kjipt etter min meget begrensede mening. 

Jeg er helt fersk som gjeddefisker, men synes etter å ha prøvd at flue og dupp er mye styr og lite moro. 

For å være ærlig er jeg mest glad i ørretfiske sånn alt i alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gjeddekake skrev:

Så absolutt. Flue og dupp etter gjedde er kjipt etter min meget begrensede mening. 

Jeg er helt fersk som gjeddefisker, men synes etter å ha prøvd at flue og dupp er mye styr og lite moro. 

For å være ærlig er jeg mest glad i ørretfiske sånn alt i alt :)

Flue og dupp er jo helt topp til ørret! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.