Gå til innhold
Fiskersiden

Gode fiskevann i nordmarka (med lite folk)


Hermanssen
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er nyinnflyttet til Oslo og tenkte å prøve lykken i et av vannene i nordmarka (fisker med haspel). Har sykkel så tenker å sykle inn, men er det noen vann dere anbefaler som ikke er overfylt av småbarnsfamilier, badefolk, andre fiskere etc? Jeg antar at vann som Øyungen er for bynært og overfylt på denne tiden av året. Er feks Bjørnsjøen, Helgeren eller Hakkloa greit lite besøkt med gode fiskemuligheter på denne tiden av året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig bare å ta er hvilket som helst av vannene «i midten», dvs de som er lengst fra kollektivtransport eller parkeringsplass, og som IKKE ligger i nærheten av en grusvei. Er det bare blåsti til vannet er det tilnærmet folketomt. Folk er late, noe som er en stor fordel for de få som ikke er late. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, erik said:

Det er egentlig bare å ta er hvilket som helst av vannene «i midten», dvs de som er lengst fra kollektivtransport eller parkeringsplass, og som IKKE ligger i nærheten av en grusvei. Er det bare blåsti til vannet er det tilnærmet folketomt. Folk er late, noe som er en stor fordel for de få som ikke er late. ;)

Tenker du på et av småvannene? Det går jo grusveier nesten overalt i nordmarka, hvert fall ved de større vannene. Funker det greit å ta med sykkel til disse vannene med stien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med stisykling og utforsykling i 25 år, og vil påstå at det meste av blåstier i Oslomarka er greie å sykle på. Andre kan nok være uenige. :D

Men det er nettopp derfor du er alene ved disse mindre vannene borte fra grusveiene. Så vil du unngå folk er det løsningen.

Mer lett tilgjengelig men allikevel uten mye folk er kanoleie. Både Bjørnholt og Kikut har hatt dette tidligere, samt roklubben ved Nøklevann. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen sykling og gåing burde funke fint. Poenget er å komme seg litt bort fra «motorveiene». Det er ofte ikke mye som skal til. 

Jeg var i Maridalen en solvarm helg i juni. Da var det «Texas» ved demningen på Øyungen. Jeg telta ved Gåslungen. Der var jeg helt alene. Jeg padlet inn, men fra teltplassen min til nærmeste vei var det maks 10 minutter å gå langs etablert sti.

Se på kart, og se etter stier du kan sykle fram til. De tre vannene du nevner er relativt store og lett tilgjengelig med sykkel, samtidig som det bør være mulig å stikke seg bort. Helgen er kjent for pen fisk, men jeg vil tro det er lettere å få fisk i de andre. Deler av Hakloa er litt kronglete å ta seg til til fots. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dratt inn til marka i dag og testa fisket, og alle plasser ved alle vann var omtrent ledig. Det skjønner jeg etter jeg dro i dag, for bortsett fra småfisk som vaket ved land og noen få større vak lenger ut så var det dårlig greier. Og da klokka var passert 9 var det helt dødt. 

Muligens litt for varmt for å fiske? Vannet har jo sunket med 1,5-2 meter i de fleste vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten tilpasser du targetart etter forhold, eller forhold etter targetart. ;) Pt er jeg i Lillesand og her er det masse (sjø-)ørret, noen av de har også vært bitevillige. Når vi nå legger kursen hjemover til Bærum igjen,  skifter fokuset til abbor. I Oslomarka nå hadde jeg brukt dagen på abbor etc, og natten på ørret.

Årets høydepunkt for (ørret-)fiske fra land i Oslomarka er i mine øyne harvefisket. Det har så vidt startet, og er noe du bør få med deg. Om du så harver med mark, stripende flue eller en liten popper er mindre viktig. Men kom deg ut sånn i 22-23-draget nå og du vil sannsynligvis få ørret.

Endret av erik
Typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

 

Årets høydepunkt for (ørret-)fiske fra land i Oslomarka er i mine øyne harvefisket. Det har så vidt startet, og er noe du bør få med deg. Om du sp harber med mark, stridende flue eller en liten popper er mindre viktig. Men kom deg ut sånn i 22-23-draget nå og du vil sannsynligvis få ørret.

Slutter meg til denne! August er en fin mnd for harving. Men sjekk værmeldingen. Litt vind er en stor fordel. Velg ev. vann og fiskested etter vindretning. Harving på blikk stille vann er vanskelig, men en og annen fisk kan slå til. Og husk at fisken kan stå overraskende nær land! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.