Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskv. fiske 1-2t kjøring fra søndre Akershus


Fiskerhans
 Share

Recommended Posts

Hei Fiskere

Bor i søndre Akershusområdet og har litt lyst å prøve meg med stangfiske i områder ikke altfor langt unna (ca. 2t kjøring). Er kun interressert i ferskvannsfiske. Greit å gå et par timer fra vei hvis nødvendig. Har bare litt erfaring med Ørretfiske til nå. Har et bra utvalg av sluker for dette og liker godt fiske med meite også. Lurer på om noen som har tips om plasser med greie fangstmuligheter over 200gr? Har en drøy uke fremover med tid til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, cannonbang said:

Hei

Tror du kan glemme det akkurat nå. Vanntemperaturene er alt for høye til at ørreten biter. Nå må du høyt til fjells.

 

Ja, ser nevnt flere plasser at det er blitt et problem. Ett problem man ikke trodde skulle være mulig her tillands  fiske halvkokt fisk er jo spesielt. Er jo meldt enda varmere i nærneste dagene også. Men uansett greit å vite hvilke muligheter det er når været blir kjøligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

Oslomarka har endel å by på til vanlig, men det får andre beskrive

Men hvis du kjører drøbaktunellen, så har du muligheter i området skrim-omholt. Det er ca 2.5 t kjøring fra ås.

https://kart.gulesider.no/m/cGSmg

der oppe er det endel mindre vann med fin fisk som er relativt lett å få.

Det er bomvei opp, og du betaler fiskekort i den gamle bommen før du kommer til den nye med kortautomat.

Husk å kjøre opp skrim nord, da kommer du nesten opp til lille stølevann.

Det er endel hytter der, men lite av dem i området der vanna ligger. Du når de fleste på en times gange.

Siden du er nybegynner så synes jeg dette området er verdt å nevne.

Det er også endel vann med ørret langs veien hvis du kjører om kongsberg og jondalen, og deretter videre mot tinn austbygd, veien på østsida av tinnsjø. Jeg har ikke fiska mye der, men ser fisk vake i alle vanna innover der

En annen mulighet er å kjøre til åmot og derfra opp gjennom sigdal. Der oppover kan du fiske i elva der. Ikke særlig stor fisk, men mye av den. For en som er litt fersk i gamet så kan det være ganske så givende det også

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, cannonbang said:

hei igjen

Oslomarka har endel å by på til vanlig, men det får andre beskrive

Men hvis du kjører drøbaktunellen, så har du muligheter i området skrim-omholt. Det er ca 2.5 t kjøring fra ås.

https://kart.gulesider.no/m/cGSmg

der oppe er det endel mindre vann med fin fisk som er relativt lett å få.

Det er bomvei opp, og du betaler fiskekort i den gamle bommen før du kommer til den nye med kortautomat.

Husk å kjøre opp skrim nord, da kommer du nesten opp til lille stølevann.

Det er endel hytter der, men lite av dem i området der vanna ligger. Du når de fleste på en times gange.

Siden du er nybegynner så synes jeg dette området er verdt å nevne.

Det er også endel vann med ørret langs veien hvis du kjører om kongsberg og jondalen, og deretter videre mot tinn austbygd, veien på østsida av tinnsjø. Jeg har ikke fiska mye der, men ser fisk vake i alle vanna innover der

En annen mulighet er å kjøre til åmot og derfra opp gjennom sigdal. Der oppover kan du fiske i elva der. Ikke særlig stor fisk, men mye av den. For en som er litt fersk i gamet så kan det være ganske så givende det også

 

Takk så mye for fine tips! Har hatt en anelse om at det området litt nordvest for Kongsberg og Notodden, er et område som kan være fint å prøve fra mitt utgangspunkt. Må nok definitivt katakterisere meg som nybegynner selv om jeg som yngre har fått Ørrett på 2.5 kg i fjellvann, men 98% av tiden har det blitt fangst i under 300gr. størrelse. Uansett, er det over 10 år siden sist jeg hadde fiskestanga i hånda. Har alltid fisket midtsommer og har null erfaring med andre tider på året. Det hadde vært gøy å fiske mer av året hvis mulig. Har også bare brukt meite og kjente sluker som Toby, Droppen og lilløringen tidligere, men vet det er masse annet som kan være bedre. Vært kun fiske på snaufjellet også, så kan bli gøy å prøve seg i Skogsvann også etterhvert. Nå er det bare å vente på kjøligere tider, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.