Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance hook2 7 tripleshot viser ikke dybde over 4knop


cosworthkim
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har ett problem med min lowrance hook2 7 tripleshot, denne slutter og vise dybde når jeg passerer 4-5 knop, og viser naturlig nok heller ikke bunn eller struktrur. 

Jeg har justerbart svingerfeste bak på båten så jeg har forsøkt litt forskjellige høyder men ingen endring, jeg kan heller ikke se noen umiddelbare innstillinger som har innvirkning på dette. 

 

Noen som har forslag ? 

ekkoloddet er 1 mnd gammelt. 

Sitter på en linder 460 arkip.

 

Takknemlig for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det på alle dybder? Altså, mister du bunn over 4knop på 5-10 meters dyp?

 

Kjenner ikke til båten, men ut fra bilder ser det ut som den kan dra nokså mye luft langs skroglistene under båten.  Kan godt hende det er viktigere å flytte den til siden enn å endre vinkel på svingeren.

Et bilde av montering hadde vært topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er montert av forhandler kan du trygt anta at det er feilmontert. Jeg har enda til gode å se en forhandler montere en aktermontert ekkoloddgiver riktig, og Linder sitt skrog er spesielt vanskelig pga listen rundt akterspeilet. Ta noen bilder du, ett rett bakfra, ett bakfra men litt lavt så vi ser skroget foran giveren, og ett rett fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du dessverre en kombinasjon av feil montering og Linders list slik jeg skrev lengre opp her. Giveren må plasseres midt mellom steglister, her står den inntil. Det hadde jeg reklamert på, for du må flytte hele skinnen litt og vil få et par hull i akterspeilet som ikke skulle vært der - det bør gi deg prisavslag.

Samtidig sliter du med måten Linder konstruerer båten. Listen rundt akterspeilet skaper et steg på tvers av fartsretningen. Det er ikke en reklamasjon, bare elendig design.... Her må man jevne ut overgangen mellom listen og skrogplaten for å hindre turbulens, feks med silikon.

Problemene forsterkes av en ekkoloddgiver med ekstremt vid konevinkel og lav effekt, denne må ha perfekt plassering for å fungere i plan. Det vil du sannsynligvis aldri oppnå her, til det er avstanden mellom listene under skroget for liten så giveren vil alltid gå i litt turbulent vann. Utbedringene over vil hjelpe, men helt perfekt blir det ikke uten å skifte båt og ekkoloddgiver. 

Beklager det litt deprimerende svaret.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik, 

 

Vi får rett og slett forsøke og gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. 

Kunne du gitt meg en pekepinn på hvor giveren skal monteres ? om den skal på høyre siden av listen for og komme lenger unna motor eller noen cm til venstre for og komme godt i mellom listene ? 

 

Har du ett tips til en alternativ svinger ?  

 

OPPDATERING: Fikk tilbakemelding fra forhandleren at disse festene er montert fra linder fabrikken på denne måten på min båt og alle andre båter de har på lager så dette var ikke grunn til reklamasjon, fikk beskjed om og vinkle svingeren mer ned.

Endret av cosworthkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert skjønte er det ikke første gangen jeg er borti problemet, så jeg er klar over at forhandler har en tendens til å nekte. Det er utvilsomt en reklamasjon, at feilen er gjort av produsenten er nettopp det - en mangel som dekkes av reklamasjonsretten. Så her må forhandler sette seg ned å lese seg opp på lovverket. Tar du denne til forliksrådet vil han tape. At han som forhandler velger å selge båter med feilmontert utstyr er ikke kundens problem.

Du kunne spurt han hva han hadde gjort om han mottok en båt fra Linder der det var hull i skroget? Hadde han solgt den også siden den var slik da han fikk den? ;)

83E4BED8-500B-421A-80FE-059D90B483AD.jpeg.8eb8d9c2ec8bb8359a3ffae0718f2bbf.jpeg

En ekkoloddgiver SKAL monteres så langt unna ujevnheter som lister og steg som mulig. På bildet over har jeg forsøkt å markere hvor giveren skulle stått, to alternativer siden jeg ikke vet hva avstanden er mellom dagens montering og motoren.

Totalscan er Lowrance sin «alt i ett giver» med smalere konevinkel enn den du har. Dog kommer det nye givere til Hook2 må til høsten/ vinteren, og disse er nettopp mer egnet for norske brukere. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

 

Etter veldig mye frem og tilbake, eller, enveis var det vel mest så ble konklusjonen at jeg fikk gjøre "hva ***** jeg ville" og at hvis jeg vil nå frem i denne saken så må jeg gå videre, noe som nesten frister kun basert på oppførselen jeg møtte i denne saken. 

Disse båtene er solgt i 12 år og butikken hadde aldri hørt om ett eneste lignende problem, men de brukte kvalitetsprodukter fra garmin og kunne dessverre ikke svare for hva lowrance leverte. 

Men jeg ble tilbudt og komme ned og kjøpe en garmin (uten rabatter selvsagt) og var da garantert problemfri bruk med samme svingerposisjon.

Så her må jeg gjøre en vurdering fremover, jeg har hvertfall inntil videre bestemt meg for og avvente og flytte festet til jeg har bestemt meg for hva jeg skal gjøre i denne saken. 

 

Tusen takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at du møtes på den måten. 

Dessverre er dette med elektronikk i båt et ganske ubeskrevet blad for svært mange båtforhandlere og båtprodusenter. Joda, de har solgt tingene i ørten år og montert masse for sine kunder, men de har minimal reell kompetanse hva gjelder praktisk bruk og hvordan utstyret SKULLE fungert. De er rett og slett ikke personlig interessert på det området, og det er for liten del av totalbutikken til at de vil bruke tid (for det koster som kjent penger) på å gjøre seg skikkelig kjent med dette. Så lenge kartplotteren viser posisjonen din, og ekkoloddet viser dybden når båten ligger stille  - ja da er alt som det skal. Dette er absolutt ikke enestående for forhandleren du har erfaring med, vi ser det igjen og igjen, og det er trist at det er slik. 

Moralen er å enten montere selv, noe som krever at man setter seg inn i hvordan det gjøres, eller å bruke noen man har anbefalt som bare driver med marin elektronikk. De er dog ofte dyre, fordi de har brukt tiden det tok å bli gode og den kostnaden må tjenes inn igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

OPPDATERING: 

Jeg ønsker og komme med en liten oppdatering og en ros der ros er fortjent. 

Jeg har kommunisert endel med leverandøren av ekkoloddet, forsåvidt kun positive og løsningsorienterte. 

Til slutt visste ikke lenger noen hva vi skulle gjøre, jeg ble derfor tilbudt og bytte min hook2 mot en elite TI med totalscan svinger for 200,- mellomlegg. (frakt) 

Og sanne min tid for en forskjell det ble, nå har jeg ikke problemer eller utydeligheter før båten er i plan og da er jo svingeren nesten ute av vannet så det er helt OK. 

Nå ser jeg kun frem til og få noen flere timer på vannet og teste mer, men all ros til LOWRANCE i denne saken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en liknende case med den forhandleren internt på teamet. Feilmontert ekkoloddgiver til tross for at det skriftlig ble informert om på forhånd at de IKKE skulle montere giveren. At de også presterte å sette på en langstammet motor på en båt beregnet på kort stamme løftet ikke akkurat helhetsinntrykket for å si det pent. 

For ordens skyld er saken vår ordnet nå, men om det var fordi de tok til vettet eller fordi de ikke ville bli «outet» på en viss blogg er et mer åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan informere om at det definitivt ikke er samme forhandler. 

Forhandleren av ekkoloddet som har utvist den utmerkede servicen er villmarksbutikken. 

 

Jeg syns det høres merkelig ut Erik, for denne forhandleren hadde faktisk aldri hatt en eneste reklamasjon eller klage rettet mot ekkolodd, verken sine produkter eller montering. 

Ifølge det jeg antar er daglig leder.

Men bra saken ble løst for dere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget over var for øvrig ment som en spøk :)

 

Fikk forrige uke en mail fra forhandler hvor de anså saken som henlagt siden jeg ikke så meg villig til og komme med båten til dem og prøve deres produkter. 

 

Saken er nå avsluttet for min del og mitt neste båtkjøp eller tilbehør blir gjort hos en annen forhandler..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.