Gå til innhold
Fiskersiden

Ruster kroken på Panther martin vekk i vann?


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Var og fisket i et vann utenfor Harstad i går. Ganske steinete bunn i vannet, og tett kratt rundt, så jeg tok på vadebuksa for å komme ut forbi krattet.
Når jeg vader i slike vann hvor man lett setter seg fast finner jeg altid noen sluker, spinnere, komplette sett med dupp og flue etc. 
Stoprt sett helt brukbare og gjør seg fint i slukboksen til ungene. Bruker det som oftest ikke selv da slukvektene typisk er i størrelse dregg....

Men en type spinnere jeg finner mange av er Panther Martin sine...og som regel er hele kroken vekk. Bruker Sølvkroken kroker som ruster helt vekk etter en stund i vannet? Resten av spinneren er som regel helt inntakt, med lite eller ingen korrosjon.

tenker at jeg kan jo lage et slags flue oppheng etter sånne :-D Burde funke på ørreten.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alt stål ruster vel før eller siden bort når det ligger i vann. Også det som er "rustfritt". (syrefast stål i feskvann holder dog temmelig lenge ....) . De brune krokene som sitter på mange fersvannssluker forsvinner ganske raskt, og jeg har også gjort slike funn som du viser til.

Om du vil bruke dem som spinnere, kan du jo sette på en liten splittring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TT skrev:

Alt stål ruster vel før eller siden bort når det ligger i vann. Også det som er "rustfritt". (syrefast stål i feskvann holder dog temmelig lenge ....) . De brune krokene som sitter på mange fersvannssluker forsvinner ganske raskt, og jeg har også gjort slike funn som du viser til.

Om du vil bruke dem som spinnere, kan du jo sette på en liten splittring.

Syns bare det var rart at hele kroken var vekk, mens resten av spinneren var helt inntakt og like fin, og bare på denne typen :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rubjo skrev:

Syns bare det var rart at hele kroken var vekk, mens resten av spinneren var helt inntakt og like fin, og bare på denne typen :-D

 

I fjor monterte jeg en ekkolodd giver med syrefaste skruer, men blingsa med skivene. Jeg stusset da giveren satt litt slarkete de jeg tok opp båten. Skruene var blanke og fine, men skivene var helt borte ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, TT skrev:

I fjor monterte jeg en ekkolodd giver med syrefaste skruer, men blingsa med skivene. Jeg stusset da giveren satt litt slarkete de jeg tok opp båten. Skruene var blanke og fine, men skivene var helt borte ...

Jeg skjønner det i saltvann, men i ferskvann blir det jo noe helt annet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Aristokraten skrev:

Har metallsøking som en god hobby nr 2.Har gått i noen vann som har vært nedtappet og funnet masse sluker,spinnere osv.I det ene fant jeg vel alene ca 1000stk. Min erfaring er at krokene ruster vekk i løpet av noen år.

Nå fikk jeg en ide :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.