Gå til innhold
Fiskersiden

Fluestang for bruk i Oslomarka


hvorerfisken
 Share

Recommended Posts

16 minutes ago, erik said:

I Oslomarka går det år mellom hver gang jeg bruker noe annet enn #4. Men hvis du også har en plan om å prøve deg litt på fjell eller fjord hadde jeg gått opp til en femmer.

Takk så mye! Så dersom jeg primært skal fiske i Oslomarka og ta et par turer til Valdres for å fikse der så er det en femmer jeg burde gå for? Sekser blir overkill?

Endret av hvorerfisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekser er flotters der det blåser, og som ren sjøørretstang. Tenk deg 10-30g slukstang. Men ja, med bruken du skisserer hadde jeg valgt en femmer og så heller tatt slukstangen de dagene du lurer på om du egentlig bør bli hjemme. De første sesongene dine kommer du uansett ikke til å stå og banke fluesnøret inn i 10 m/ sek motvind, det er strengt tatt kun de aller ivrigste som driver med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 3/4 stang med 4’ snøre i marka. Har også en 5/6 stang med 6’ snøre, men den tror jag aldri har blitt benyttet der. 

En 5’ stang høres ut som en grei start. Den tåler litt mer vind og er litt lettere å kaste med enn lettere stenger. 

I marka er det primært ørret du får på flue, men en og annen abbor lurer seg av og til på, særlig om du fisker vått. Det finnes røye også, men det har jeg bare fått på isen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er i gang.

Gjør deg selv en tjeneste i starten finn deg et vann med gode forhold for baksleng og masse småfisk. Da får du både trent kasting og tilslag, begge deler er nemlig en treningssak som man med fordel kan få unna et sted der det er lite trolig at det er drømmeørreten du mister pga for tidlig tilslag. ;) 

Det behøver absolutt ikke å være ørret i et slikt "treningsvann", både mort og sørv er fine treningsfisk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, erik said:

Mens vi er i gang.

Gjør deg selv en tjeneste i starten finn deg et vann med gode forhold for baksleng og masse småfisk. Da får du både trent kasting og tilslag, begge deler er nemlig en treningssak som man med fordel kan få unna et sted der det er lite trolig at det er drømmeørreten du mister pga for tidlig tilslag. ;) 

Det behøver absolutt ikke å være ørret i et slikt "treningsvann", både mort og sørv er fine treningsfisk.

Noen vann å anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slenger jeg inn et tips til:

nå som kveldene blir mørkere, er «harving» med flue effektivt. Bruk store mudlere eller flua «idioten», og strip dem aktivt i overflaten når det mørkner. 

Helst bør du gå opp løypa mens det er lyst, så du vet hvor du har bakskiene. Vann som er lavere enn normalt og har en reguleringsone eller demninger kan være greie steder å forsøke i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle myrlendte vann er fine med tanke på baksleng, sjekk flyfoto via Gule Sider eller Norgeibilder, kombiner gjerne med OFAs kartbok for å finne "tusenbrødrevann".

Min umiddelbare kunnskap om Oslomarka begynner dessverre å bli rusten, noe jeg erfarte senest i går. Jeg trengte noen ørekyte til et akvarium, og dro opp til Øvresetertjern som "alltid" har vært smekk fult av kyte. Det er ikke tilfellet lengre, stimene med kyte var nå erstattet med stimer av mikroabbor. Bomtur med andre ord. 

Men Østernvann er absolutt verdt en kikk, med mye stor mort som velvillig tar flue og en demning som utgjør en fin kasteplattform. Her går det også en og annen større ørret, så du kan ha grisflaks. (Her er heldigvis lokalkjennskapen min rimelig fersk.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, hvorerfisken skrev:

Pleier å ta T-bane til Sognsvann som er et par stopp unna der jeg bor. Bor i nærheten av UiO - Blindern.

Du spaserer mao? Det gir jo en litt begrenset rekkevidde. 

Det første fiskevannet du kommer til er Store Åklungen. Der er det fin fisk, men den er kjent som litt «vanskelig». Kvelds/nattfiske kan funke. Det er et par plasser  langs veien det er mulig å kaste flue.

Lille Åklungen har også brukbar fisk, men der tror jeg det er vanskelig å finne plass til baksleng, i alle fall i nybegynner klassen. 

Ovenfor L. Åklungen ligger det et lite tjern. Der kan man kaste flue. Jeg har dog bare fått abbor her. 

Går du lenger inn, kan du prøve Rypetjern. Der er det store flytemyrer og lett å kaste. I fjor var dette et rent fluevann med maksmål, men det gjelder vel ikke lengre. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.