Gå til innhold
Fiskersiden

Lillesand 25-28.07.18 - Sol & bad med noe fisking.


erik
 Share

Recommended Posts

 

Vi har slektninger i Lillesand, så turen går dit noen ganger i året. I år ble båten med også, for første gang.

Jeg har tenkt på det stort sett hver gang vi har vært i Lillesand; "Nå hadde det vært fint med en båttur". Av ymse årsaker har det ikke passet å ta med båten (eller fiskeutstyr) før denne gangen, men nå passet det til gjengjeld veldig godt med bare godvær og den berømte Blindleia rett utenfor stuedøren.

Etter tips fra selveste Asgeir Alvestad, Sørlandets store navn innen sportsfiske og mannen bak DENNE gode sportsfiskebloggen, fant jeg en flott båtrampe som ble hyppig brukt disse dagene. (Hele 8 ganger faktisk.) Takk for tipset Asgeir!

IMG_5690.JPG
Flott rampe på Bergstø

Mens jeg er inne på Asgeir og bloggen hans, er det verdt å nevne at han har en bra artikkel om sjøørretfiske sommerstid, en artikkel som beskriver det jeg drev med her godt. Du finner artikkelen HER.

Jeg har fått helt dilla på korte stenger og multiplikatorsneller, og bruker derfor de samme stengene som jeg ellers fisker abbor med også til sjøørretfiske. Det er noe med følelsen i dette utstyret, og den direkte kontakten ved napp, som jeg bare digger.

IMG_5685.JPG
ABU Veritas 2.0

I motsetning til Asgeir foretrekker jeg dog IMA sine Komomo II til dette fisket, på bildet over er det 90mm-varianten du ser. Det var forresten også den eneste jeg klarte å kroke en sjøørret på under denne turen, en fin kilosfisk som kroket seg av på egenhånd og fant veien tilbake til vannet før jeg rakk å ta bilde av den. Det er verdt å nevne at alt jeg var borti av ørret på turen tok grunt, både om dagen og natten. Jeg hadde ikke et eneste napp lengre fra land enn 10 meter, alt skjedde fra land og noen meter ut og gjerne i båthavner.

Men mest av alt ble det turer hvor unger ble luftet, og båten mest fungerte som badeplattform eller transport til og fra stranden og kiosken.

IMG_5677.JPG
Mercury 115 Pro XS i Blindleia.
 

Med sin åpne layout fungerer Starwelden veldig fint til den bruken, og med bimini-toppen får jeg litt skygge også mens ungene bader.

IMG_5689.JPG
Kastedekket i front ble hyppig brukt som soldekk.

Det ble tid til en nattlig økt også, jeg holdt det gående til ca 01.30 på natten før jeg ble så trøtt at jeg måtte gi meg. Jeg hadde et par brutale hogg på IMAen over, under spinnfiske inn mot land på steder med lys. Men jeg klarte dessverre ikke å kroke noen av fiskene som gjøv løs på wobleren. Jeg forsøkt også litt på mindre urbane steder, små viker eller rundt holmer og skjær, men der virket det helt dødt.

IMG_5691.JPG
Klar for kvelds- og nattfiske.

For de som måtte lure så logget jeg endel mens jeg var i området, så C-Map Genesis vil snart få seg et løft rundt Lillesand. Det lå ikke noe på Social Map før jeg kom, men loggene mine er lastet opp så resultatet vil snart være tilgjengelig for alle.

IMG_5693%255B1%255D.JPG
Sommer på sitt aller, aller beste.

Vel hjemme fikk båten (enda) en runde med hageslangen for å få av veistøv og litt sprut fra delvis våte veier. Sprut fra veien er veldig synlig på det mørke skroget, noe som forsåvidt er like greit siden det gjør at man finner frem hageslangen og kosten litt tidligere enn man kanskje hadde gjort ellers. Eine bidrar gjerne med spylehjelp.

IMG_5707.JPG
"Nå må vi vaske båten pappa."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Med unntak av et mislykket forsøk på makrell sammen med ungene midt på formiddagen dorget jeg ikke i det hele tatt, bare spinnfiske på denne turen. ;)

Om to uker er det Røyetreff på Randsfjorden i regi av Norges Trollingforbund. Da skal skuta få sin trollingdebut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet er nok ikke for alle. :D

Jeg bruker per nå to stenger, begge med Kina-multiplikatorer av merket Kastking (KastKing Royale Legend RS1000HL). Jeg fisker primært fra båt, så at jeg kaster 4 meter eller så kortere med disse snellene til 300 kontra de til ti ganger mer spiller ingen rolle for min del. De er også fylt med kinabraid i 0,12, en rød og en grå men det med fargen er tilfeldigheter. I enden har jeg en halvmeter fluorkarbon som typisk er rundt 0,25mm og en hempe. (Helst IMA Snap eller Ever Green Wide Snap.)

Stengene mine er ABU/ Berkley. En ABU Veritas 2.0 6,6 -30 og en Berkley EVX 6,6 7-30g. Førstnevnte liker jeg bedre enn sistnevnte, mest fordi sistnevntes snellefeste sitter litt vel høyt opp på stangemnet for min smak, så bakstykket blir i overkant langt på en stang av denne typen. Selve stangemnet i EVX er egentlig vel så bra til woblerfiske som Veritasen, da det er litt mer tilgivende enn Veritasen som jeg mest kjøpte til dropshot.

Veritas (her rigget for DS):

IMG_6536.JPG

EVX (her rigget for softbait på kjølkrok):

IMG_8198.JPG

Her ser du sånn delvis hva jeg mener med snellefeste versus bakhåndtak:

24862467_1753951197951078_4259891061393164608_n.thumb.jpg.02ea2d7e66a1e07a8a48dd191b44e63f.jpg

Personlig favoritt av denne typen stenger til dette fisket er Okuma One, men jeg har ikke tatt meg råd til den enda. Dag R i teamet skrev en test av One her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2016/06/testet-okuma-one-rod.html?m=1

Begge 6,6-variantene der står på ønskelisten min til woblerfiske, og til bruk med Texas, kjølkrok etc. Den dagen en One eller kanskje to finner sin vei til stangskogen min blir nok dagens EVX pensjonert.

Veritasen min er helt perfekt til DS og tradisjonelt jiggfiske. Vær obs på at Veritas også har en litt stivere 6,6 som jeg ikke er videre glad i, den blir for "kjepp" til abbor/ ørret men for myk til gjedde/ torsk etc. Dag har skrevet om den også her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2015/12/testet-veritas-20.html

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for strålende svar! Har hatt båttrøbbel i år, men nå skal det meste være løst og satser på en fiskerik høst. Og da tenkte jeg å utvide det faste stangarsenalet som blir med på tur med en litt lettere stang til kastefiske med primært softbaits, men også wobblers. Og da syntes jeg dette så og hørtes snasent ut. Hmmm.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.