Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeplasser i Lindesnes


Vandringsmann1
 Share

Recommended Posts

Hei! Ny på forumet.

Lurer på om noen vil dele/tipse om noen gode fiskeplasser i Lindesnes-området.

Fisker fra svaberg, brygge og kai, med sluk og litt med agn.

Ikke så kresen på hva jeg får, men røye og SØ har jeg ikke sett fnerten av... Mottar gjerne tips spesielt om dem. B)

Endret av Vandringsmann1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

SØ er å finne i hver eneste bukt i Vest-Agder. Jeg synes strekningen Tjøm (Tjaum) - Spangereid kan leverer noe av det beste sjøørretfisket i fylket i de fineste omgivelsene. Men da fisker jeg stort sett vår og høst og har mindre erfaring i de traktene midt på sommeren. Og med det været og den tempen som er i sjøen nå så er nok det beste fisket i ly av mørket altså. Men havabboren er i støtet og treffes midt på dagen også.

Ellers er det jo lyr, leppefisker og flyndrer å få stort sett overalt. Jeg fisker mest fra båt i Mandalsskjærgården og kjenner ikke til spesielle plasser i Lindesnes.

 

Røya finnes i noen få vann langs kysten og står vel og sturer i det kalde bunnvannet i disse dager. Jeg kjenner ikke alle steder den finnes, men den er hvertfall i Tarvannet og Lysevannet i Lindesnes kommune. Skjesluk uten krok med 20-30cm sene bak med småkrok med maggot eller mark på kan fort funke. Ikke forvent deg premierøyer, de er småvokste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! ☺ 

Har bare nylig funnet fram interessen igjen etter mange års opphold. Blitt mest leppefisk ja, men heldigvis litt lyr og sei og.

Har i dag prøvd meg på å filletere berggylte for første gang. Har alltid bare kastet dem ut igjen... resultatet ble lovende!

Endret av Vandringsmann1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig liten forskjell i flo/fjære - kun 10-20cm. Så stort sett bryr jeg meg lite om den, men akkurat for havabbor ser jeg en klar tendens til at mine plasser fisker best rundt toppflo. Lyr og sjøørret får jeg på alle forhold. Men klart, litt bevegelse i vannet er aldri feil. Enten ved at vannet går opp eller ned, eller ved å oppsøke litt vind eller strømutsatte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 7.8.2018 at 23.16, havtryta skrev:

Veldig liten forskjell i flo/fjære - kun 10-20cm. Så stort sett bryr jeg meg lite om den, men akkurat for havabbor ser jeg en klar tendens til at mine plasser fisker best rundt toppflo. Lyr og sjøørret får jeg på alle forhold. Men klart, litt bevegelse i vannet er aldri feil. Enten ved at vannet går opp eller ned, eller ved å oppsøke litt vind eller strømutsatte steder.

Hei igjen. Blir fortsatt mest lyr, og ingen tegn til SØ enda. Får ta høsten til hjelp. ^_^

Men om du har noen tips av typen favoritt-flue eller sluk for SØ mottas de med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vandringsmann1 skrev:

Hei igjen. Blir fortsatt mest lyr, og ingen tegn til SØ enda. Får ta høsten til hjelp. ^_^

Men om du har noen tips av typen favoritt-flue eller sluk for SØ mottas de med takk.

Sluker er jeg ikke god på. Men innen fluer har jeg en favoritt. Jeg gjør det enkelt og fisker stort sett bare med rosa reke str. 8. Sjølbindi, veldig enkel. Jeg fisker sikkert 95% av tida med den. Og den leverer. Jeg mener nemlig at dersom du treffer en sjøørret i bettet så biter den, nesten uansett hva du fisker med. Så jeg oppsøker heller flere plasser for å finne bitevillig fisk enn å fiske meg gjennom hele boksen på samme plassen. Så da kan jeg likesågodt bare ha på den ene flua. Men jeg har også kutling- og sildeimitasjon i boksen, samt en kombinert nattflue/børstemark, sånn tilfelle fisken er sær og vil ha noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.