Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er erfaringsmessig det beste å fiske etter ørret med?


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Hva er din mest effektive fisketeknikk, altså ikke hva som er morsomst og mest intrikat men hva som i størst grad sikrer ørret på bålet etter endt fisketur. 

Er det meite, sluk, flue eller spinner? Om noen fisker med maggot på sommerstid og har gode erfaringer med dette så ta det for all del med :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv fiske med mark eller selvplukkede vannlarver og aktiv fiske med flue, myshka og dobb om sommeren. Tidlig vår eller etter sensommeren : Kastewobbler. 

 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Sommerstid: Trolling

Vinterstid: Ismeite med agnfisk

 

Trolling er den mest "miljøverstingfiske"  som finnes innen sportsfiske .  ...Bilkjøring til plassene med en henger etter, uttalelige timer med dorging med mange stenger , med bensinmotor...og bla, bla ... Jeg dorger jeg også,  og der det er behov for det, dog bruker jeg kano eller kajakk . Hyggelig å flyte fra felt til felt, fra vann til vann ,  på fjellet  med beina og årer til hjelp

 

 

 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Martin Lopez skrev:

Trolling er den mest "miljøverstingfiske"  som finnes  ...Bilkjøring til plassene med en henger etter, uttalelige timer med dorging , med bensinmotor...og bla, bla ...

 

 

Personlig plasserer jeg nok endel andre former for sportsfiske lengre opp på den skalaen. Ta feks fiske etter tropiske arter, som gjerne innebærer alt det der pluss noen flyreiser, eller fisketurisme generelt som innebærer lengre transportstrekninger og da spesielt med fly. Hva med spinnfiske som innebærer alt det der pluss båtkjøring i høy hastighet med dertil hørende høyere forbruk. Eller havfiske som innebærer alt det der pluss båter med dieselmotor som står og pumper ut halvforbrent drit i sjøen mens en gjeng folk henger over ripa og slipper sine plastbefengte blybaserte tackler ned for å sette de fast på bunnen hvor de forurenser de neste 300 årene.

Pussig hvordan man kan se såpass forskjellig på ting. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, erik skrev:

Personlig plasserer jeg nok endel andre former for sportsfiske lengre opp på den skalaen. Ta feks fiske etter tropiske arter, som gjerne innebærer alt det der pluss noen flyreiser, eller fisketurisme generelt som innebærer lengre transportstrekninger og da spesielt med fly. Hva med spinnfiske som innebærer alt det der pluss båtkjøring i høy hastighet med dertil hørende høyere forbruk. Eller havfiske som innebærer alt det der pluss båter med dieselmotor som står og pumper ut halvforbrent drit i sjøen mens en gjeng folk henger over ripa og slipper sine plastbefengte blybaserte tackler ned for å sette de fast på bunnen hvor de forurenser de neste 300 årene.

Pussig hvordan man kan se såpass forskjellig på ting. ;) 

 

Aurejeger likes this 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, erik skrev:

Personlig plasserer jeg nok endel andre former for sportsfiske lengre opp på den skalaen. Ta feks fiske etter tropiske arter, som gjerne innebærer alt det der pluss noen flyreiser, eller fisketurisme generelt som innebærer lengre transportstrekninger og da spesielt med fly. Hva med spinnfiske som innebærer alt det der pluss båtkjøring i høy hastighet med dertil hørende høyere forbruk. Eller havfiske som innebærer alt det der pluss båter med dieselmotor som står og pumper ut halvforbrent drit i sjøen mens en gjeng folk henger over ripa og slipper sine plastbefengte blybaserte tackler ned for å sette de fast på bunnen hvor de forurenser de neste 300 årene.

Pussig hvordan man kan se såpass forskjellig på ting. ;) 

 

Ja, det går an å åle seg  bort i fra det man selv liker ... Sorry Erik , men nå svarte du absurd og tragikomisk , og med noe som ikke har med tråden å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Martin Lopez skrev:

Ja, det går an å åle seg  bort i fra det man selv liker ... Sorry Erik , men nå svarte du absurd og tragikomisk , og med noe som ikke har med tråden å gjøre.

 

Den er jeg ikke uten videre med på. Du svarte med noe som ikke hadde noe med trådens opprinnelige tema å gjøre. Jeg svarte på din post, og din post brakte miljø inn som et tema i tråden. Du kan ikke først slenge ut kritikk som ikke har med tema å gjøre, og så kritisere de som besvarer posten din for å å være off topic. At så alle former for bunnært fiske legger igjen mer søppel på bunnen enn pelagisk fiske, er vi vel ganske enige om? At de fleste havfiskere bruker enten bil eller fly eller begge deler for å dra på fisketur er kanskje heller ikke veldig langt fra sannheten? Og selv om motorlyden fra en eldre sjark har sin sjarm, så er ikke bunkers videre miljøvennlig.

Personlig liker jeg mer eller mindre alle typer sportsfiske. Trolling er dessverre noe jeg ikke får gjort så mye av om dagen, jeg har ikke vært på trollingtur siden april 2017. Dog gjør jeg noe med det neste helg. Forøvrig med bruk av elektrisk motor på båten. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamitt har gitt meg klart mest ørret. Ørretfiske er vel ikke sportsfiske uansett? Det virker i alle fall ikke slik på ulike ørretfiske-grupper på Facebook hvor dagsfangst vises frem i pose og sekk, bokstavelig talt :)

Fra en sportsfiskers perspektiv er jeg enig med Erik sin første post. Alt etter det ble en solid avsporing

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, erik skrev:

Den er jeg ikke uten videre med på. Du svarte med noe som ikke hadde noe med trådens opprinnelige tema å gjøre. Jeg svarte på din post, og din post brakte miljø inn som et tema i tråden. Du kan ikke først slenge ut kritikk som ikke har med tema å gjøre, og så kritisere de som besvarer posten din for å å være off topic. At så alle former for bunnært fiske legger igjen mer søppel på bunnen enn pelagisk fiske, er vi vel ganske enige om? At de fleste havfiskere bruker enten bil eller fly eller begge deler for å dra på fisketur er kanskje heller ikke veldig langt fra sannheten? Og selv om motorlyden fra en eldre sjark har sin sjarm, så er ikke bunkers videre miljøvennlig.

Personlig liker jeg mer eller mindre alle typer sportsfiske. Trolling er dessverre noe jeg ikke får gjort så mye av om dagen, jeg har ikke vært på trollingtur siden april 2017. Dog gjør jeg noe med det neste helg. Forøvrig med bruk av elektrisk motor på båten. ;)

 

Sorry at jeg besvarte slik jeg gjorde, korttenk , impulsiv og dumt av meg . Ikke meningen å hakke ned på noen for for sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
9 timer siden, abbor skrev:

Jeg ville satset på spinnere. Abu Droppen, Vibrax og Myran Panter er spinnere jeg har god erfaring med til ørret. Hold deg til 4 til 8g utgavene. 

Helt enig, men ha ohså et par Rapala classic (de minste du klarer å kaste med stanga di), samt noen Tasmanian cobra i skrinet. Disse må være der for å bekrefte at du bare får fisk på Vibrax :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet omfattende loggføring i 30 år og har kommet frem til at jeg får mest fisk på det jeg har i enden av snøret. Kaster aldri bort tid på å lure på om noe annet kan være bedre og kan fint fiske en uke med samme sluk.

 

Vurdere forholdene når jeg starter fisket om spinner, skjesluk, sildesluk eller flue er rett. Kun ved bruk av flue er det aktuellt å bytte underveis.

 

Testing av metoder skal alltid foregå i overbefolkede vann. Her får du fisk på hva som helst og kan bruke resultatet til noe fornuftig. Å vilkårlig bytte sluk og spinnere under vanskelige forhold for så å slumpe til å få en fisk som ville ha tatt uansett hva du fisket med er å lure seg selv.

 

Treffer ofte folk som har fått en tilfeldig fisk på en sær sluk og alltid må ha den sluken med fordi de mener den er god. Dette er tullball. Du får mest fisk på en metode du liker og praktiserer ofte. Fisker du med mark får du fisk på mark og fisker du med ultralett spinner så får du fisk på ultralett spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tidligere skrevet et innlegg, som avmystifiserer ( flott ord ) hva som skal til for å få fisk - betydning er omtrentlig angitt i %.

50%  man få ordnet det slik at man kommer seg av gårde på fiske tur.

30% det må være fisk der man prøver å fiske

15 % fisken må være på bettet

dersom disse 3 foran er på plass kan man få fisk på nesten alt mulig rart !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BAN skrev:

 

 

Vurdere forholdene når jeg starter fisket om spinner, skjesluk, sildesluk eller flue er rett. Kun ved bruk av flue er det aktuellt å bytte underveis..

Kan du si noe om hvordan du gjør disse vurderingene? Hva er det som får deg til å velge skje/ sildesluk i stedet for spinner osv?

som nybegynner har jeg trodd at spinner overgår skjesluker og kun byttet dersom jeg har trengt lengre kastelengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastelengde er en faktor. Du må presentere agnet der fisken er.

I små vann og elver står fisken veldig nær land. En liten spinner vil nå mer en langt nok og lokker fisk bedre en det meste annet vi kan by på. Spinneren kan også fiskes svært sakte og det trigger fisk. Selv brukte jeg nesten utelukkende 4 grams spinnere i flere år. Fikk masse fisk på det.

 

Mine favorittvann er store næringsfattige vann der fisken går langt ut. Der er det kun sildesluk som teller.

Den naturlig føden ørret varierer fra knøttsmå fjærmygg til fisk som er opptil 1/3 av egen lengde. Å vurdere hva dietten er der du fisker vil hjelpe på fangsten.

Å besøke nye vann vil øke kunnskapen din veldig fort. Selv logget jeg 14 nye vann i fjor. Disse var alt fra små pytter det tok 5 minutter å gå rundt til flere kvadratkilometers innsjøer.

 

En liten kuriositet. Jeg og en kompis fisket i et vann. Vi hadde begge favoritten vår på som ikke var den samme. Vi fikk begge fisk og var fornøyd. Som en test byttet vi og fisket en time uten å få noe på det som var kompisens favoritt. Vi byttet tilbake og fikk fisk igjen.

Min favoritt var en kobber spesial og kompisens var en kobber lilleøring. Nesten lik men forskjellig nok til at vi ikke fisket effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.