Drømmefisken

- Vinn drømmereise til Alaska for to i Norges nye landsdekkende fiskekonkurranse! Premier for over 500.000 skal deles ut.

DU kan enkelt delta, uansett hvor i landet du bor og hvor mye du fisker. Månedlig premiering. Les mer her; https://goo.gl/3zSMUq 

Crabfist85

Ørretfiske i Kvikne/Forollhogna.

Recommended Posts

Hei.

Tenkte vi skulle ta oss en telttur til Kvikneområdet/Forollhogna neste helg, og lurer på om noen har tips til gode ørretvann.

Har sett på Lille og Stor Sverjesjøen, Forollsjøen, Nedre og Øvre Langvatnet. Har lest at Forollsjøen huser stor ørret, men finner ikke info

når det gjelder de andre vannene.

Setter stor pris på gode tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forollhogna har mange fine ørretvann. Ganske sunne bestander med fisk i de fleste størrelsesklasser. Mange av vannene domineres dog av fisk i str 300-700 gram. Super matfisk, jevnt over god kondisjon og knall røde i kjøttet. Det er mye kalk i grunnen, og derfor mye marflo i vannene. Vil ikke her nevne konkrete vann åpent på nettet, men her som ellers kan det lønne seg å ta føttene til hjelp og gå et stykke bort fra bilvei...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og btw, Forollhogna er relativt lettgått; slaklinjet fjellterreng, noe myr, men også mye tørre moserabber. Flott natur og turterreng! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for respons, det høres veldig bra ut! :) Da satser jeg på en knallfin tur helgen! Forhåpentligvis treffer jeg på storørreten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, piscator skrev:

Forollhogna har mange fine ørretvann. Ganske sunne bestander med fisk i de fleste størrelsesklasser. Mange av vannene domineres dog av fisk i str 300-700 gram. Super matfisk, jevnt over god kondisjon og knall røde i kjøttet. Det er mye kalk i grunnen, og derfor mye marflo i vannene. Vil ikke her nevne konkrete vann åpent på nettet, men her som ellers kan det lønne seg å ta føttene til hjelp og gå et stykke bort fra bilvei...

Send gjerne en PM om du har noen tips å dele :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Crabfist85 skrev:

Takk for respons, det høres veldig bra ut! :) Da satser jeg på en knallfin tur helgen! Forhåpentligvis treffer jeg på storørreten.

god tur og skitt fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er greia med å hemmeligholde gode vann egentlig? Dersom det drives kultivering av vannene det er snakk om mener jeg at det er fint om så mange som mulig får gleden av å fiske. 

Nå er jeg en fyr som ønsker at så mange som mulig får opp øynene for gleden og freden fiske kan gi. For meg blir hemmelighetskremmeriet litt som guttas utgave av "familieoppskrifter" i matverden hos kvinnfolka.

Korriger gjerne om det er grunner til dette som jeg ikke kjenner til. Dersom vannet IKKE kultiveres så forstår jeg selvsagt motviljen til å avsløre vannet ettersom det kan bety slutten på et ørretvann.

Endret av Gjeddekake

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Gjeddekake skrev:

Hva er greia med å hemmeligholde gode vann egentlig? Dersom det drives kultivering av vannene det er snakk om mener jeg at det er fint om så mange som mulig får gleden av å fiske. 

Nå er jeg en fyr som ønsker at så mange som mulig får opp øynene for gleden og freden fiske kan gi. For meg blir hemmelighetskremmeriet litt som guttas utgave av "familieoppskrifter" i matverden hos kvinnfolka.

Korriger gjerne om det er grunner til dette som jeg ikke kjenner til. Dersom vannet IKKE kultiveres så forstår jeg selvsagt motviljen til å avsløre vannet ettersom det kan bety slutten på et ørretvann.

---

vet ikke om vann i nasjonalparken aktivt kultiveres, ei heller om dette anses som nødvendig. Mange av vannene i Forollhogna nasjonalpark er såpass langt av lei at de krever en viss egeninnsats å nå frem til, slik at de neppe blir overbeskattet uten videre. Men naturligvis må man passe på og se an om trafikken blir for stor. Fjellvann er sårbare, og vil raskt kunne bli ødelagt om fiskepresset blir for hardt. 

men dette er åkkesom ikke hovedårsaken til at man ikke vil nevne konkrete vann åpent på nettet. Jeg mener det er nær meningsløst å nærmest gjete folk fram til den eksakte plassen hvor de skal fiske. Å gi generelle tips er fint, å nevne de større vannene er OK, men folk bør regne med å måtte jobbe LITT for føden. Er ikke dette noe av sjarmen og gleden med fiskingen? Mange mindre vann kan være de rene gullgruver, men de som fant gullet først har kanskje gått rundt i ukevis eller årevis, og prøvd og feilet før de traff blinken. Da virker det litt dumt å blåse dette uten videre, slik at folk bare kan komme og skumme fløten nesten uten egeninnsats. Det skal ikke være SÅ lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, piscator skrev:

---

vet ikke om vann i nasjonalparken aktivt kultiveres, ei heller om dette anses som nødvendig. Mange av vannene i Forollhogna nasjonalpark er såpass langt av lei at de krever en viss egeninnsats å nå frem til, slik at de neppe blir overbeskattet uten videre. Men naturligvis må man passe på og se an om trafikken blir for stor. Fjellvann er sårbare, og vil raskt kunne bli ødelagt om fiskepresset blir for hardt. 

men dette er åkkesom ikke hovedårsaken til at man ikke vil nevne konkrete vann åpent på nettet. Jeg mener det er nær meningsløst å nærmest gjete folk fram til den eksakte plassen hvor de skal fiske. Å gi generelle tips er fint, å nevne de større vannene er OK, men folk bør regne med å måtte jobbe LITT for føden. Er ikke dette noe av sjarmen og gleden med fiskingen? Mange mindre vann kan være de rene gullgruver, men de som fant gullet først har kanskje gått rundt i ukevis eller årevis, og prøvd og feilet før de traff blinken. Da virker det litt dumt å blåse dette uten videre, slik at folk bare kan komme og skumme fløten nesten uten egeninnsats. Det skal ikke være SÅ lett.

Da tenker vi nok litt ulikt, men takk for at du tok deg tid til å forklare tankegangen som ligger bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 6.8.2018 at 14.33, Gjeddekake skrev:

Om gleden og freden med å fiske betyr det samme som at man må komme til de beste vann og vassdragene på første forsøk syns jeg det er helt greit at folk ikke finner glede i fiske. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, Hermansen skrev:

Om gleden og freden med å fiske betyr det samme som at man må komme til de beste vann og vassdragene på første forsøk syns jeg det er helt greit at folk ikke finner glede i fiske. 

Jeg tror ikke det ville bli et renn av folk inne på eks Finnmarksvidda dersom jeg oppgir et vann jeg har god erfaring med etter 8 timers fottur med telt osv. Man kan jo dele erfaringer uten at det betyr at man ikke setter pris på freden om man ikke sitter ved det aller beste ørretvannet i nord Norge.

Synes denne nedvurderingen av det å dele gode plasser for fellesskapets skyld er trist. Det er som familieoppskriftene til kvinnfolka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
54 minutter siden, Gjeddekake skrev:

Jeg tror ikke det ville bli et renn av folk inne på eks Finnmarksvidda dersom jeg oppgir et vann jeg har god erfaring med etter 8 timers fottur med telt osv. Man kan jo dele erfaringer uten at det betyr at man ikke setter pris på freden om man ikke sitter ved det aller beste ørretvannet i nord Norge.

Synes denne nedvurderingen av det å dele gode plasser for fellesskapets skyld er trist. Det er som familieoppskriftene til kvinnfolka.

---

nei, hvis vannet er tilstrekkelig langt av lei blir det neppe noe renn. På den annen side er det heller ikke noe stort poeng å nevne konkrete vann. Det holder å oppgi område. På Finnmarksvidda er det sikkert hundrevis, hvis ikke tusenvis av gode ørret og/eller røyevann, hvis man oppgir konkrete vann på nettet vil man påvirke de som kommer etter til å være mindre utforskende. Dette vil utvilsomt slå ut statistisk. Vi mennesker har en sterk tendens til å agere saueflokk. Rent personlig synes jeg derfor det er noe av sjarmen å ikke vite eksakt hvilket vann som er det beste, men heller drive egen utforsking. 

for øvrig synes jeg vi skal være behjelpelige med tips, både om fisket, og praktiske tips om adkomst etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå