Gå til innhold
Fiskersiden

Semi-portabelt ekkolodd i mikrojolle


TT
 Share

Recommended Posts

Jeg har tilgang til en mikro-jolle (Terhi Baby-Fun på 7,5 fot) på Nesodden, som jeg tenkte å oppgradere en smule slik at den kan brukes til fiske. I alle fall på godværsdager ...

Den har en 30 år gammel 3 hk påhenger, som er temmelig lunefull. Istedet for å bruke penger på å fikse denne, vurdere jeg å kjøpe en ganske ny 2,3-3,5 hk firtakter. Jeg har et par aktuelle på FINN.

Jeg har også lyst til å ha et lite ekkolodd på jolla. Jeg har liggende en 83-200 svinger med blå plugg, og har sett etter HOOK 3-5 både nye og på FINN, men den har jo gått ut av produksjon og det er heller ikke mange å spore på FINN ( i alle fall ikke til "riktig" pris ...).

Nå ser jeg imidlertid at Elite 5 TI kan fås helt ned mot 4000 kr, og jeg vurderer derfor dette. Jeg har funnet to aktuelle.

SeaSea: https://www.seasea.no/instrument/kartplotter-mfd-gps/lowrance-mfd/lowrance-elite-5-ti-totalscan-pakke 

Jula: https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektronikk/ekkolodd-kompasser-og-batradioer/ekkolodd-002156/

Versjonen på SeaSea har totalskann-giver, og spørsmålet er om dette er verdt de ekstra 500 kr?

Begge krever at jeg tar en tur ut til den forstaden til Oslo, som kalles Bærum, så logistikken er den samme.

Jeg har en slik svingerarm liggende,https://www.skittfiske.no/kinetic/193271/kinetic-transducer-pole-45mm-svingarm-87cm-lang og tenkte å moterer svingeren på denne, slik at jeg kan flytte utstyret ved behov. Jeg er også avhengig av et batteri som kan tas ut for lading. Det skal jo ikke utelukkes at jeg etterhvert får klaustrofobi i jolla, og vil bytte den ut med noe på kanskje 12-13 fot .... (men fremdeles av typen som kan kjøres av barn, det er litt av poenget.)

 

TT 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt si at forskjellen på 500 er verdt pengene. Om ikke annet kan du selge Totalscan løst for 1000-1500, kjøpe adapter blå-sort og bruke din gamle giver, og dermed få et usedvanlig billig Elite Ti. Sånn i tilfelle du ender opp med å mene at sidescan på 5" widescreen kanskje ikke er verdens mest nyttige funksjon. (For det er det ikke.) På batterifronten vil jeg foreslå en av disse to:

http://www.alternativenergi.no/332_-_abat_12volt_12ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html

http://www.alternativenergi.no/333_-_abat_12volt_7.5ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms_.html

Den første gir deg strøm nok til et par dager, og vil dessuten fungere meget bra ved isfiske. den siste gir deg strøm til sånn cirka en fiskedag, men er litt lite til isfiske. (Lithium taper seg i kulde så om vinteren må man påregne litt ekstra Ah. Hvis du er i tvil - spør en hvilken som helst elbileier.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar! Skal prøve å karre meg ut i ettermiddag. I så fall skulle jeg helst hatt et batteri på dagen, hvilket vel leder meg til Biltema.

Jeg har for øyeblikket to aktuelle motorer i kikkerten, hhv Honda 2,3 og Tohatsu 3,5. Begge under et år gamle.

Hondaen veier 12,7 kg, Tohatsu 18,7. Tohatusen er sterkere, og vil være lettere å flytte over på en litt større båt. Hondaen er imildertid godkjent for båten (maks 1,5 KW).

Hondaen har plastpropell - det høres litt jalla ut ... Dessuten har den automatisk gir ved gasspådrag. Det er jeg litt skeptisk til, da det betyr at motoren går i fri når du slipper gassen. Sikkert barnevennlig, men hva med dorging?

Honda 4300 kr. Tohatsu 5500. Før prutting, men jeg hater å prutte ...

Foreløpig heller jeg mot Tohatsuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas største Lithium vil holde ca 4-5 timer, mer hvis du justerer ned lysstyrken. Går du på Gel-serien vil ett på 14-21Ah fungere bra.

Tohatsuen har jeg aldri prøvd, Hondaen ble kjøpt i et svakt øyeblikk for bruk ala din. Etter to turer ble den solgt igjen. Vibrasjoner og støy var direkte plagsomt. Tohatsus minste har et lite rykte på seg for å være tungstartet, særlig kald motor. Men det finner du ut av ved prøvekjøringen. (Jeg har ellers flere tusen timer med storebroren, dvs 4-6Hk Tohatsu, Men der spretter vekten opp til ca 29kg så den er fastmontert.)

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man bare handle! (Bokstavelig talt). Så jeg dura ut på Rud, og er en lykkelig eier av en TI 5. Den totalskanngiveren var helt enorm! Den er nesten like stor som båten ... å ha den på en portabel arm virker ikke helt kurant. Dessverre hadde de ikke adapterkabel på lager, ellers hadde jeg kjøpt dette og solgt totalskannen med en gang. (Den koster over 3100 på Mjøsservice ....). Utstyret skal testes denne uka, så jeg må ta den i bruk. Men tror jeg går for adapter... 

Om noen har en adapterkabel og vil kjøpe en totalskanner, er det bare å skrike ut. I kveld eller i morgen kan den fås ubrukt! 

Har en motoravtale senere i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, erik skrev:

Her går det unna skjønner jeg, grattis!

Oppdatert software og last ned kart fra C-Map Genesis. Sistnevnte begynner å bli ganske bra i Indre Oslofjord, noe jeg velger å ta på meg ikke så rent lite av æren (og motortimene) for. :D

Det skal jeg forsøke .... Strengt tatt burde jeg vel da også logge, men da kreves voksenopplæring.

Nå ligger det også en Tohatsu 3,5 hk i bilen. Selger var av typen som hadde hatt motoren innom WestSystem for å sjekke at alt var i orden før salg, så jeg tok den uprøvd. Om alt går etter planen, blir det vannkjenning i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var utstyret på plass på Nesodden. 65910B15-19ED-4121-98F1-9488976EEEE1.thumb.jpeg.3dcac912672a0b2e79e2949b1153b4e3.jpeg

Motoren fikk ny olje og girolje. Selger mente det var skiftet olje, men husket ikke om det var skiftet girolje. Jeg tok begge deler, så har jeg kontroll. 

Ikle peilepinne, men «vindu» på denne: 6DD5FA6F-3142-41B4-87F9-9E10FF415234.thumb.jpeg.245249ba39b303d1f975dca0c3e18784.jpeg

Jeg hadde ikke sett barna på noen dager, så de krevde litt oppmerksomhet (i form av å mekke motor med pappa ...), men kl 23 var jeg nede ved jolla og fikk bytta motor. 

Eggeskall på 7,5 fot:FF8BC37A-398E-440D-B618-987546FCD4FE.thumb.jpeg.ffce054a3a41c4ac98c562e8a47d0b9e.jpeg

 

Motoren startet og gikk greit. Men man hører at det er en ensylindret motor, med en metallisk, litt snekkeaktig lyd. Jeg synes imidlertid ikke den vibrerte plagsomt mye. 

Motoren hadde plastikkpropell. For meg virker det litt jalla. Iflg delekatalogen finnes det en alu.propell. Jeg er usikker på om det er noe poeng å bytte, men skal i alle fall sjekke prisen. 

Jeg dorget meg en liten tur langs land. Fisket med en wobler bak båten og en bak en paravan mot land. Kjente ikke noe, men det var fint å få komme litt ut. 

Greit med lys på brygga, når man skal hjem i mørket:59B1237B-E57C-49AB-A6B2-D638C676FA93.thumb.jpeg.dc1b6c7bb5160f622d06793467b51639.jpeg

Ekkloddet rakk jeg ikke å montere. Den største utfordringen er å få totalscan-giveren festet på giverarmen. Men jeg lager en midlertidig løsning med noen trebiter, så får jeg i alle fall testet. 

Batteriet er i alle fall klart:FF9878C3-6FBE-42F4-9AA7-ACCA61BC56EB.thumb.jpeg.7204202b418d1999ddafda4482b31337.jpeg

Det blir pendling fra Nesodden denne uka. Skal prøve en tur utpå i ettermiddag for å se etter makrellen. Da hadde det vært topp å få ekkoloddet på plass. 

Jobbpendling med litt større båt: 2F095FC1-B065-4404-9D7C-08EF7703B74A.thumb.jpeg.2c5f17434ca699fb0ddb72231870b758.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over motorstativet!

 

Du kan ta en kikk på hva jeg gjorde her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2017/05/portabelt-feste-for-ekkoloddgivere.html

Ikke Totalscan, men å feste både en HST-WSBL og en LSS-1 blir mye av det samme. :)

IMG_3704.JPG

Kom gjerne med mer info om motoren etterhvert som du får erfaring. Jeg er litt i markedet etter noe liknende selv til jolla på bildet over.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Imponert over motorstativet!

 

Du kan ta en kikk på hva jeg gjorde her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2017/05/portabelt-feste-for-ekkoloddgivere.html

Ikke Totalscan, men å feste både en HST-WSBL og en LSS-1 blir mye av det samme. :)

IMG_3704.JPG

Kom gjerne med mer info om motoren etterhvert som du får erfaring. Jeg er litt i markedet etter noe liknende selv til jolla på bildet over.

Det er faktisk ikke et motorstativ, men et arrangement for vannslangen til brønnen. I år har imidlertid vannet sunket så mye, at vi måtte senke slangen. Det passet dog perfekt for motoren, og skulle jeg laget et stativ for dette, så hadde det sikker blitt ganske likt.

Jeg skal mekke litt i kveld. Må huske å ta med strips.

Du må gjerne låne motoren om du vil prøve. Når august er over, vil den ikke bli brukt særlig ofte.

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En forsinket oppdatering fra dette prosjektet: 

Det ble ikke særlig mer fisking i pendleuka mi. Forsøkte en liten tur ut med gutta på dagtid, men det var litt for store bølger. BabyFun er jo en mikroskopisk båt. I tillegg har den et ganske flatt katamaranskrog, dvs at den er så langt unna V-skrog, som det er fysisk mulig å komme. Skroget gjør båten ganske sidestabil på flatt vann, men alle bølger overføres som bevegelse til båten etter omlag en 1 til 1 formel ...

720FE5DA-00F1-40C4-A70F-DD1749A4F24B.thumb.jpeg.bed2a944ee88dd6e15d7533f955ea95b.jpeg

Vel, når man ikke får seile, får man mekke. Så da ble det å lage hus til ekkoloddet i stedet. 

Tok en passende verktøyboks fra Biltema, og skrudde fast noen plankebiter til å holde batteriet på plass samt til å skru fast  skjermen. Litt lek med krympeslanger og varmluftspistol, og dermed var strømmen på plass. 1F578B8D-607C-4F34-ACCA-DF5279075D3F.thumb.jpeg.50fb1e7a229fb82e473412d84cfe996c.jpeg8D9A4CB4-3613-4442-8EF9-B11A5DF6E72B.thumb.jpeg.3aa28683abc9921528864e324b59e765.jpeg

Giverarmen ble jeg veldig fornøyd med. Totalskanngiveren er jo nesten like stor som båten, og jeg var litt skeptisk til om jeg fikk festet denne skikkelig. Men ved å bøye til en alu.plate som jeg boret hull i, satt den som støpt! 4C209045-3ED2-48F7-A3B8-FB63062768AE.thumb.jpeg.a990b06df6ee0618c83b5b271761caa6.jpegFB67DEF2-2B80-4F8C-A588-3BB04775B7EC.thumb.jpeg.520c65c5df1343e4cba4f93a2bfe0b31.jpeg

Det kan godt hende jeg bytter ut giveren med den «vanlige» 83-200 osv jeg har liggende, men da må jeg skaffe en adapterkabel. I skrivende stund aner jeg ikke hva jeg skal bruke sidescan til ... 

Laderen fikk også plass i boksen, så da er reisekassa nesten komplett:

C9B67B74-B691-4973-86E6-0C607D07F17C.jpeg

Til slutt en påminnelse til meg selv; er det meldt regn og bølger, ta ut bunnproppene:

AD4DD9DA-35AC-41EB-8B80-248527B9236F.thumb.jpeg.c8c91aa947560ed8926e348ae7869288.jpeg

For øvrig kan jeg legge til at dette prosjektet nå har ført til at jeg mer eller mindre ubevisst søker på nett etter alu.båt på 12-14 fot, slik prosjekter gjerne har en tendens til å utvikle seg .... men mer om dette senere. 

TT 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble en liten tur på fjorden i dag. Fikk ikke fisk, og så ikke noe heller. Men med en 3 åring og en 6 åring som mateoser, blir ikke fisket veldig intenst ... 

Men jeg fikk i alle fall testa ekkoloddet litt. Sammenlignet med Hook’en jeg har i Sverige, må jeg si berøringsskjerm er utrolig enkelt. Man endrer innstillinger utrolig mye kjappere med denne. På den andre siden er 5 tommer temmelig mye mindre enn 7 ...

Jeg skulle gjerne brukt mye mer tid på å putre rundt å lett etter noe interessant, men når barna vil på land for å spise is, må man bare adlyde ... 

Det mest interresante jeg observerte i dag var blysøkket. Men for en fersking gir det i seg selv enn viss fornemmelse av at ting fungerer. På bildet går båten fra drift til sakte dorging, og søkket stiger før det forsvinner ut av sektoren. 7E3D1B35-FD59-43FD-BA26-552054F1F774.thumb.jpeg.5a3a9cb54a798fb79a5701814d9b264d.jpeg

Ellers var det en av barna som kommenterte at det var bilde av en lastebil på en av flaskene mine, og da jeg sjekket viste det seg at jeg hadde helt olje for dieselmotorer på motoren. Jeg fikk flasken  i en båtbutikk da jeg ba om passende olje, og var derfor så sikker på at den var riktig, at jeg knapt så på flasken. Mulig det ikke betyr all verden, men nå er den i alle fall skiftet. 

Ikke lastebil19485C0F-36FC-46E2-84D8-C99DAE63DD33.thumb.jpeg.365098bf2a100c0113b4418ae1710365.jpeg

Men påhenger0211B7A9-C9CE-4FF7-BAA6-A0682871D3CF.thumb.jpeg.539ef4d2c760203e1c0e11dbfbaeec83.jpeg

 

For øvrig ble hypotesen om at jeg trenger en større båt styrket ... Jeg hadde et ærend på Alnabru tidligere i dag, og smatt da innom Westsystem. Klådde litt på divers alu-båter, og lysten på en slik ble definitivt ikke svekket. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va folksomt med FS-folk på fjorden i går. :) Var ute en morgentur selv etter HA, bom for meg men matrosen fikk sin første. I dag filmet vi masse, fastmontert actionkamera både foran og bak på båten, pluss håndholdt kamera. Får se om matrosen får klippet sammen noe etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.