Gå til innhold
Fiskersiden

(Melkegrønne farge?) i sjøen rundt Bergen


faust
 Share

Recommended Posts

Vel, denne er nok forsinket men absolutt av interesse uansett. Ihvertfall for en vitebegjærlig sjel som meg. Sjøen rundt Bergen har over tid hatt en (melkegrønn farge?), usikker på navn eller beskrivelse på fargen, og dette har vært såpass utbredt at jeg måtte stille spørsmålet, hva er dette for noe?

Derfor sendte jeg en mail til ekspertene, Havforsknings Instituttet, og fikk dette svaret (direkte cut'n'paste fra mail);

Hei Kenneth,

Det er litt vanskelig å bare gå på «melkegrønt» da jeg ikke befinner meg i Bergen for tiden (er på ferie i Skagen) men det er trolig en opphopninger av en kalkflagellat som er årsaken til den fargen du ser på sjøen. Når det varme kystvannet blir melkegrønt langs kysten på sommeren, så skyldes det vanligvis masseoppblomstring av en mikroskopisk kalkflagellat (https://snl.no/kalkflagellater). Den vanligste i våre farvann er en som kalles Emiliana huxleyi. Kalkflagellatene er encellede alger som omgir seg med en mengde små kalkplater (kokkolitter) som de lager selv for å beskytte seg. Hver enkelt celle er også full av et grønt pigment (klorofyll) som de bruker når de vokser (fotosyntese). Når disse kalkflagellatene forekommer i store mengder langs kysten om sommeren, så er det blandingen av grønne pigmenter og de hvite kalk-skjoldene som gir den melkegrønne fargen på vannet. Kalkflagellatene er ikke giftige.

Håper dette svarer på spørsmålet ditt.

Mvh, Kjell

Kjell Gundersen, Ph.D.

Research Group Leader

Plankton Research Group

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.