Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan holde mark "sprek" lengre?


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg sliter med at marken blir enten helt eller halvt dau i løpet av få dager og enda verre er det om jeg har hatt dem med på tur en eller flere ganger.

Jeg har en helt topnodge markboks også som er designet for å beskytte mark mot varme om sommeren og maggot mot kulde om vinteren. Isolert boks med god ventilering gjennom flere pustehull i lokket. 

Marken blir dårlig likevel :(

er det noen som har noen knep på lur til en oppgitt meitefisker? De virker relativt fuktige så tror ikke tørke i boksen kan være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker ikke ofte med mark. Men når jeg gjør det føler jeg kanskje noe av det samme som du beskriver. For meg er det viktigste å prøve å holde marken unna varmen/sol osv. Prøv å plasser boksen i skyggen om det lar seg gjøre. Noen mark er også gamle eller dårlig opp bevart ved kjøp føler jeg. Hvor har du marken nå du ikke er på tur da ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sommeren har såklart vært unik på mange måter og sliten mark er vel uunngåelig antar jeg. Synes likevel at behandlingen jeg har gitt dem burde holde til ei uke minimum. 

Jeg har forsøkt med oppbevaring i "varmt" kjøleskap på 7 celsius. Da har marken vært kaldt og kviknet til først etter 2 timer på tur. Ellers har jeg hatt den liggende i kjelleren hvor temperaturen har ligget på 22-23 grader i sommer. 

Jeg vet at mark skal oppbevares på 5-15 grader, men foruten den noe mislykkede kjøleskap varianten min så har jeg ikke noen mulighet for å ligge i denne sonen før høsten kommer. 

Men blir fortalt på Noroco at mark lagret under riktige forhold skal kunne leve i månedsvis så under ei uke i litt for varm eller litt for kaldt synes jeg er skuffende. 

Ja, forsøker alltid å holde boksen unna sola på tur og legger den gjerne inntil kald drikke eller indirekte fryseelementer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marken min har stort sett overlevd verste hetebølgen. Jeg har ikke tilgang til " varmt" kjøleskap eller kjeller. Kun et hjørne av soverommet med litt kaldere gulv enn ellers. Hatt dem i en 8-9 liters, glasert krukke/ verandapotte ( noe fra plantasjen) - med lecakuler i bunnen, godt med fuktig jord toppet med halvråttent bladverk og med fiberduk som lokk for å dempe fordampning. Needless to say: plukker ut den marken jeg trenger før fisketur til en markboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fauxdinand skrev:

 Needless to say: plukker ut den marken jeg trenger før fisketur til en markboks.

En digresjon; en gammel, ihuga markfisker jeg kjenner, har flere ganger båret med seg en ti-liters bøtte med mark for en uke i Femundsmarka. Men da snakker vi 1000-1500 mark ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev med meitefiske brukte jeg et rektangulært tapetlimspann i plast på 15-20 liter med lokk. Lokket ble perforert med noen hundre små hull for lufting. I spannet var det jord og dødt løv på toppen. Bøtten ble om sommeren oppbevart nederst i et kjøleskap (eget fiske-kjøleskap i garasjen med mark, mais, bollies etc...) og ellers i kjelleren.

Greia var å holde rett fuktighet og jevnlig fylle på med løv og gress. Dagen før fisketur snudde jeg bøtta på hodet, for marken trekker ned i bøtta og dermed lå de lett tilgjengelig for meg på fiskedagen hvor jeg la de jeg trengte i en mindre boks. Det var tydelig at marken trivdes i bøtta, for de formerte seg. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.