Gå til innhold
Fiskersiden

Tråkket på "Fjesing" i Tyrkia


Lundgren
 Share

Recommended Posts

Hei alle.

Da vi var i Tyrkia (Alanya) for vel 4 år siden gikk jeg langs stranden og inn mot noen store steiner. Da jeg skulle gå opp på en av disse steinene tråkket jeg helt inntil foten av steinen for å få fraspark og jeg kjente noen spisse "gjenstander" som seg langt opp i fotbladet.

Ca 15-20 sekunder etterpå kom det en sviende smerte, og denne bare økte i raskere og raskere tempo helt til at jeg måtte legge meg, og svetten fosset fra hele kroppen. Etter rundt ett kvarter løp min kone etter hjelp og ambulanse ble tilkalt. Jeg ble kjørt på legevakten der de raskt oppdaget tre stikk-punkter i fotbladet mitt og konstanterte med at dette var en voksen "Fjesing".

Jeg ble lagt på morfindrypp, og etter 3-4 timer i et smertehelvete jeg aldri noen sinne før har opplevd begynte smertene å avta, og jeg (som hadde ligget i en bue med kroppen hele tiden), sovnet av utmattelse.

Er det noen som vet hvordan Tyrkisk Fjesing ser ut? Og er det normal at Fjesing-stikk skal være så forferdelig smertefult?

Da jeg googlet "Tyrkisk Fjesing" fikk jeg opp bl.a. denne, men jeg usikker på om den på bildet er av Tyrkisk opprinnelse...

 

~ Per ~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjesingstikk er smertefullt, men dette hørtes veldig ille ut. Jeg stakk meg på fjesing en gang og det tok nok en halvtime før jeg innså at turen måtte avbrytes pga smerte. Vel i havn hadde det gitt seg litt, og vi kikket litt på bunnen før jeg kjørte hjem og la handa i veldig varmt vann. Da ga smerten seg etter 15 minutter, og jeg hadde kun opphovnet hånd i noen måneder etterpå, ingen smerter.

Nå skal det jo sies at jeg visste om at den var giftig, at det ikke var farlig, og det gjorde nok situasjonen litt roligere enn når man ikke vet noenting.

Det kan ikke ha vært skorpionfisk eller steinfisk eller noe slikt da? Ellers kan det jo godt hende fjesingen vår har en demonisk fetter i Tyrkia. Godt du slapp med skrekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme jeg har vert litt oppgitt i ettertid da jeg leste at VARME var det som ville roe ned smertene og "nøytralisere" giften bedre og raskere. Jeg gjorde nemlig det stikk motsatte.

Og @Martin S, jeg fortelle at det var nettopp Skorpionfisk jeg fryktet det var, men jeg valgte å stole på legen da han sa han hadde erfaring med nettopp denne type stikk fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, havtryta skrev:

Finnes vel dvergfjesing i de trakter. Er ikke den enda hissigere i gifta enn vår fjesing da?

---

ja, dvergfjesing er vanlig i Middelhavet. Om den er mer giftig enn vanlig fjesing vet jeg ikke. Begge arter kan uansett gi alvorlige forgiftninger, og sterke smerte som beskrevet av trådstarter. Det kommer an på hvor mye gift man har fått i seg, og hvor sensitiv man er. Tror at dvergfjesing generelt lever på grunnere vann enn vanlig fjesing, og at derfor risikoen for å treffe på denne er større når man er på ferie i sydligere strøk. Teoretisk kan det også ha vært en steinfisk, verdens giftigste fisk (eller er kulefisken som brukes i fugu enda verre?), vedkommende tråkket på, men da er risikoen for fatalt utfall enda større, som LaHo er inne på. Det var vel en deltager i Robinson-ekspedisjonen for noen år siden som tråkket på en steinfisk, og ble alvorlig forgiftet, men det gikk heldigvis bra til slutt. 

I etterpåklokskapens lys er vel det eneste forsvarlige å aldri bade barbeint i slike strøk. Det er vanlig i Middelhavstraktene å bruke badesko. De gir i hvert fall en viss beskyttelse mot piggene til fjesingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.