Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret Oslofjorden 2018


Laserlassie
 Share

Recommended Posts

Hei alle talentfulle fiskere her på forumet. Jeg er ganske fersk på sjøørret fiske, det vil si det eneste jeg har fått er en liten mens jeg fisket makrell... Er ganske aktiv på fluefiske etter brunørret, og i år har jeg lagt penger i ny snelle og clear line samt fluer. Har vært på ett par turer de siste ukene, dratt ned i kveldinga, fisket på synkende vann og så sovet på svalberget til stigende igjen. Første turen så jeg noe fisk som hoppet og hørte plask, men ingen som beit, i dag morges var det helt dødt. Spørsmålet mitt er om noen har fått noe særlig ørret i fjorden denne sommeren? Har jo vært unormalt varmt med sjøtemp oppi 25 grader. Jeg fisker hovedsakelig fra Nesodden og har bare fisket i Bunnefjordsiden etter SØ, om noen har noen tips som de ikke vil dele med alle tar jeg gjerne i mot en PM hehe, kanskje jeg har noe å dele tilbake i andre deler av landet, bor hovedsakelig i Trondheim. Om noen har tips på havabbor i Bunnefjorden eller andre siden takker jeg pent ja til det også..

Takk til alle som svarer og skitt fiske. 

Endret av Laserlassie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dorget noen små kveldsturer langs Bunnefjordlandet i går og dagen før, men ikke merket noe. Det er jo veldig varmt i vannet fremdeles. 

Har du forsøkt Kirkevika? Der har jeg i alle fall sett ørret i sommer. Det er noen sanddyner du kan vade ut på ved badeplassen der. 

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Laserlassie skrev:

Takk, nei har ikke testet der, men hørt mye bra. Takk for tilbakemelding, har du fått noe makrell når du har dorga eller? 

Ikke på de to siste turene, men de har foregått i mørket. Jeg har fått makrell tidligere i sommer på dagtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/11/2018 at 7:48 PM, Laserlassie said:

Jeg skal ta en titt i morgen kveld, hvem vet, kanskje den vil bite også. Jeg vet ikke om dere fisker med flue, men jeg har hovedsakelig fisket med fiskeimitasjoner nå på sommeren, er dette riktig? 

hei

Er en stund siden jeg fiska sø med fluestang nå, men mitt lille tips til vanskelig sommerørret er små reke eller marfloimitasjoner fisket med flyteline. Sånne små bugs har som regel gitt meg en fisk eller to når annet har svikta. Svarte fluer som erik nevner er bra, men en liten haletust i fluorgrønt eller turkis topper dem på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Siden sommer'n 2018 har jeg prøvd å fange sjø ørreten med sluk rundt bunnefjorden (og nesodden) fra land. Jeg er ganske fersk på fisking og har eksperimentert med mange forskjellige sluker. Disse to er mine første sjø ørreter ved Bunnefjorden i midten av oktober, litt under kiloen hver. Den ene beit på en skarp neon farget sluk, den andre på en grønn tobis sluk, ca 15min tidsrom i mellom, rundt ca kl18 (ifølge mobilen så tok jeg bilder kl 17:50). Jeg tror jeg var på riktig sted til riktig tid med riktig sluk. Tidligere har jeg sett noen svære hoppende fisk langt ute (sein kveld), og en felles fisker mener det er kjempe ørreten.

IMG_20181013_175502_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine ørreter! 

Jeg fisker litt på Nesodden selv, men har så langt kun fått en mindre ørret (0,6). Ellers har det mest gått i makrellfiske. Men til våren stiller jeg med ny båt og skarpe kroker, og skal forsøke litt mer målrettet etter de blanke. Den nærmeste jeg har kommet sverdfisk, er vel en pelamide ...

Om det var sommerstid du så hoppende storfisk, kan det også ha vært laks. Det var jo minimalt med vann i elvene i sommer, så det var sikkert endel laks som surra frustrert rundt i fjorden. Det ble vel også tatt en laks i Bunnefjorden i fjor. Da jeg var gutt, fisket jeg en del på Lysaker, og da så vi fra tid til annen laks hoppe utenfor Lysakerelva. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.