Laserlassie

Sjøørret Oslofjorden 2018

Recommended Posts

Hei alle talentfulle fiskere her på forumet. Jeg er ganske fersk på sjøørret fiske, det vil si det eneste jeg har fått er en liten mens jeg fisket makrell... Er ganske aktiv på fluefiske etter brunørret, og i år har jeg lagt penger i ny snelle og clear line samt fluer. Har vært på ett par turer de siste ukene, dratt ned i kveldinga, fisket på synkende vann og så sovet på svalberget til stigende igjen. Første turen så jeg noe fisk som hoppet og hørte plask, men ingen som beit, i dag morges var det helt dødt. Spørsmålet mitt er om noen har fått noe særlig ørret i fjorden denne sommeren? Har jo vært unormalt varmt med sjøtemp oppi 25 grader. Jeg fisker hovedsakelig fra Nesodden og har bare fisket i Bunnefjordsiden etter SØ, om noen har noen tips som de ikke vil dele med alle tar jeg gjerne i mot en PM hehe, kanskje jeg har noe å dele tilbake i andre deler av landet, bor hovedsakelig i Trondheim. Om noen har tips på havabbor i Bunnefjorden eller andre siden takker jeg pent ja til det også..

Takk til alle som svarer og skitt fiske. 

Endret av Laserlassie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dorget noen små kveldsturer langs Bunnefjordlandet i går og dagen før, men ikke merket noe. Det er jo veldig varmt i vannet fremdeles. 

Har du forsøkt Kirkevika? Der har jeg i alle fall sett ørret i sommer. Det er noen sanddyner du kan vade ut på ved badeplassen der. 

TT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
33 minutter siden, Laserlassie skrev:

Takk, nei har ikke testet der, men hørt mye bra. Takk for tilbakemelding, har du fått noe makrell når du har dorga eller? 

Ikke på de to siste turene, men de har foregått i mørket. Jeg har fått makrell tidligere i sommer på dagtid. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digg med makrell uansett, men hørt det har vært labert i sommer i indre Oslofjord, fikk en på rett under kiloen på wooly bugger i juni, men ingenting etter det selv med sluk og dorg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofa driver prøve og kontrollfiske og har god oversikt over bestanden i fjorden. De rapporterte også i sommer at sjøørreten, til tross for fangst - såvidt er til stede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er kanskje ikke bare meg, godt å høre, men synd med bestanden! Har samme problemet i Trondheimsfjorden, fleste gytebekker er døde. 

Endret av Laserlassie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplever Oslofjorden som "smekk full" av sjøørret, men det er mye småfisk på 0-40 cm. Det har nok en aldri så liten sammenheng med både minstemål og levesett, men uansett opplever jeg at det er mye små ørret i fjorden

Endret av erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått noe særlig i år? Jeg tar til takke med små ørret jeg altså, de går såklart uti igjen, men vil gjerne kjenne noe i enden av stanga 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke fisket etter SØ i Indre Oslofjord i år, så svaret er nei. Men jeg ser fortsatt mye SØ selv om jeg ikke fisker etter den. Det er bare å ta en tur ned i den lokale småbåthavna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ta en titt i morgen kveld, hvem vet, kanskje den vil bite også. Jeg vet ikke om dere fisker med flue, men jeg har hovedsakelig fisket med fiskeimitasjoner nå på sommeren, er dette riktig? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom deg ned i den lokale småbåthavnen, helst en med skikkelig lys, for du skal fiske sent på kvelden. :) Gjerne småfiskimitasjoner men mitt tips til det fisket er svart Wolly Bugger. Den gir god siluett mot lyset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 8/11/2018 at 7:48 PM, Laserlassie said:

Jeg skal ta en titt i morgen kveld, hvem vet, kanskje den vil bite også. Jeg vet ikke om dere fisker med flue, men jeg har hovedsakelig fisket med fiskeimitasjoner nå på sommeren, er dette riktig? 

hei

Er en stund siden jeg fiska sø med fluestang nå, men mitt lille tips til vanskelig sommerørret er små reke eller marfloimitasjoner fisket med flyteline. Sånne små bugs har som regel gitt meg en fisk eller to når annet har svikta. Svarte fluer som erik nevner er bra, men en liten haletust i fluorgrønt eller turkis topper dem på natta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Laserlassie skrev:

Takk for tipset, alt dette går i boka! :lol:

Glemmeboka??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden sommer'n 2018 har jeg prøvd å fange sjø ørreten med sluk rundt bunnefjorden (og nesodden) fra land. Jeg er ganske fersk på fisking og har eksperimentert med mange forskjellige sluker. Disse to er mine første sjø ørreter ved Bunnefjorden i midten av oktober, litt under kiloen hver. Den ene beit på en skarp neon farget sluk, den andre på en grønn tobis sluk, ca 15min tidsrom i mellom, rundt ca kl18 (ifølge mobilen så tok jeg bilder kl 17:50). Jeg tror jeg var på riktig sted til riktig tid med riktig sluk. Tidligere har jeg sett noen svære hoppende fisk langt ute (sein kveld), og en felles fisker mener det er kjempe ørreten.

IMG_20181013_175502_2.jpg

• Like 2
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert

Nydelige fisker du har fått, størrelsen er perfekt til en luksusmiddag.

Kombinasjoner i grønn/sølv og blått/sølv er det som har gitt meg best uttelling når jeg dorger etter den her rundt horten. Gjerne med litt rødt i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine ørreter! 

Jeg fisker litt på Nesodden selv, men har så langt kun fått en mindre ørret (0,6). Ellers har det mest gått i makrellfiske. Men til våren stiller jeg med ny båt og skarpe kroker, og skal forsøke litt mer målrettet etter de blanke. Den nærmeste jeg har kommet sverdfisk, er vel en pelamide ...

Om det var sommerstid du så hoppende storfisk, kan det også ha vært laks. Det var jo minimalt med vann i elvene i sommer, så det var sikkert endel laks som surra frustrert rundt i fjorden. Det ble vel også tatt en laks i Bunnefjorden i fjor. Da jeg var gutt, fisket jeg en del på Lysaker, og da så vi fra tid til annen laks hoppe utenfor Lysakerelva. 

Endret av TT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte nøye meg med et slips i dag selv. Vann derimot, det var det mye av både over og under vannlinjen....

3046BDD3-C8E3-4005-AD11-9C67A36C7E27.thumb.jpeg.74ab5f798203441cc17ac1753a5b06d4.jpeg

Slipset svømmer pent videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fisket mange timer i høst i området ved Bygdøy, jeg har sett enkelte SØ, men ikke fanget nogen siden mai.

Har dog fått Knurhane, makrel og torsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor ikke i Oslo området store deler av året, men kommer hjem igjen nå i starten av desember, tenkte å prøve meg på SØ fisket gjennom desember, har båt, men tenkte i hovedsak fra land. Noen tips? Fisker hovedsakelig med flue, men har rikelig med haspel utstyr og.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Østsiden av Langåra har vært bra for min del i høst, kan fint fiske fra land men du må ha båt for å komme dit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå