Gå til innhold
Fiskersiden

Tørrfisk snacks - Oppskrift?


faust
 Share

Recommended Posts

Over tid så blir frysen fylt opp av alle underlige ting. Har i det siste lekt meg med tørking av fisk med blandede utfall, men har dog lært en del. Ble inspirert av tørrfisk snacks man finner i butikken. Men her ble jeg alvorlig skremt av prisen. 1000,- pr. kg?? Lange, brosme og lysing er det jeg har mest av. Har en ordning med min far hvor vi røyker fisk nå og da. God suksess med makrell og torsk!

Det jeg lurer og håper noen kan hjelpe meg med er tips for hvordan lage til snacks av fisken jeg har i frysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

Lange og brosme er et perfekt utgangspunkt. Hvis du akal lage tørrfisk til å spise, så må du filetere den, eller splitte fisken så du får ut ryggbeinet, men lar den henge sammen ved sporden (råskjære den på fagspråket)

Til snacs så er det vel best å beine den helt ut.

Best resultat får du hvis du henger den på seinvinteren, den skal ikke ha frost, og helst ikke for høy temparatur. 0 til 6-7 grader er perfekt, og den må henge luftig.

Dette er litt avhengig av hvor du bor, men i lofoten så henger de fisk fra februar og utover til påske. Senere enn det er bortkasta, da vil flua legge egg i den og den blir ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.