Gå til innhold
Fiskersiden

Bombarda fiske etter HA


Recommended Posts

Tenkte meg en tur ut i Sandefjord området og prøve meg på Havabbor! Siden fluestanga mi er på reprasjon tenkte jeg og prøve meg med flue og bombarda! Er det noen som har fisket HA med det og som kan si noe om de faktisk har fått noe? Tar imot tips til hvor det kan være lurt å fiske etter HA i sandefjord også, men har en plass jeg skal prøve ihvertfall! Har ikke tilgang til båt dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluedobbe funker utmerket! Brukte det mye i Vestfold på starten av 2000-tallet og fanga endel havabbor. Fiska mest i Larvik-traktene, spesielt mye på Mølen. Gjerne om natta, fanga mye på både store mørke streamere og mindre muddlers. Havabboren gikk og beita krepsdyr i tanga.

Har ikke antennene like mye ute i Sandefjord som før, men Asnes, Tangenbukta, Langeby, Vøra, Granholmen og Sandvika er vel klassiske plasser i Sandefjordsfjorden. Ellers er jo ytre kyst rundt Kjerringvik og Ula gode steder, men da er du over i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd etter HA i de traktene, men hele Østre Nes, York, Årø og Engø (og ikke minst Langø litt lengre nord) har jeg tråkket på våren og høsten etter sjøørret. Og gode sjøørretplasser er jo gjerne også plasser der HA dukker opp - det er jaffal mine erfaringer.

Innsveiving med fluedobbe prøver jeg å tenke som fluefisker. Jeg gir mest mulig liv i flua for å kompensere for den "snerten" jeg mister ift flueinntrekk. Smånapping med stangtuppen, små pauser, spinnstopp, plutselig raskt osv. Personlig har jeg mer tro på livlig innsveiving enn den maskinsveivinga jeg ser mange andre fluedobbefiskere driver med. Uten å påstå at jeg har fasiten... I tillegg binder jeg egne fluer til fluedobbefiske som er noe mer fortynga i front ift fluefiskefluene mine, til fiske på dagen i det minste. Nattfluene skal jo helst gå i silhuett mot himmelen og fortynges sjelden. Når jeg fisker natta drar jeg ofte ganske sakte inn med hyppige spinnstopp.

Det med nattfiske på sommeren er primært for å unngå makrell og horngjel som på mange plasser kan være en plage i lyset, men som slutter å bite i mørket. I tillegg er det noe eget med den stille sommernatta og plaskende stimer av havabbor eller rullende sjøørret.  Men HA er absolutt en dagfisk også altså - så det er egentlig bare å komme seg ut og fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.