Gå til innhold
Fiskersiden

Røykeprosjekt - Heste/Taggmakrell


faust
 Share

Recommended Posts

Heste/Taggmakrell ( Trachurus trachurus )

Mange barn har kjært navn. Vi våger å kalle den "hest" videre i artikkelen. Som et fremtidig eksperimert skal det røykes forskjellige arter som man normalt ikke hører om er blitt røykt. Denne gangen ble det hest. Legger ved et bilde av en skamkuttet filet. Selv med en god kniv var dette en prosess å kutte fint opp. Av ordet "makrell" så forventer man kanskje den fine og fete konsistensen med en utrolig god smak. Vel, det var første misforståelse fra min side. Det har blitt røykt både laks og makrell med veldig godt resultat. Etter min gane og tilbakemeldinger. Vel, jeg håper tilbakemeldingene var av ærlig karakter slik at man fortsetter samme prosess. For tilbakemelderne risikerer å få flere tester...

Ihvertfall, rett fra røykeriet så var lukten kraftig, kanskje naturlig nok. Derfor ble den etter gode tips puttet i frysen hvor den skulle "modnes" etter gode velmente tips. Hvor riktig dette er vet jeg ikke, men minus gradene skulle visstnok "sprenge cellene" og forbedre smak. Men jeg gjorde som fortalt. En uke senere så tar jeg hesten ut av frysen og tiner den på kjøkkenet.

Noen timer senere våger jeg meg på en smakebit. Finner en god kniv og forsøker å få en smakebit. Den seigeste fisken jeg har brukt kniv på. I middelalderen kunne nok dette vært brukt som rustning et sted. Skinnet var solid og kjøttet var også av overraskende fast kjøtt. (Det ble samtidig røykt god gammeldags vanlig makrell som var fortreffelig. Dessverre fikk jeg ikke tatt bilder av denne. Neste gang?)

Konklusjon; Skinnet var veldig seigt, kjøttet var ganske fast og overraskende lav fettprosent. Det var helt ok smak for en førstegangsrøyking, men det frister ikke med flere ganger.

 

image.thumb.jpeg.5da7b5a8ef007b29914e67f9df8abe0d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sashimi... Da skal jeg teste det neste gang. Nå noterte jeg meg denne gangen at makrell fra samme batch også var lite feit (sesongen?). Så røyking skal testes flere ganger. Her jeg også usikker om taggis er feit i kjøttet slik som makrell er. Noen som har svaret på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.