Gå til innhold
Fiskersiden

Makrell 2018


Jonl
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Jonl skrev:

Hei. Er det noen som kan si noe om makrellsesongen i oslofjorden i år? Har ikke vært så mye ute selv, men den virker mye dårligere enn i fjor. Har varmen presset den nordover norskekysten i år?

 

 

Selv har jeg kun fisket makrell ved et par anledninger og det fra land. Personlig så synes jeg det har vært labert med fangst. Sånn én eller to fisk på en hel ettermiddag i snitt. 

Nå fisker jeg mest for kosens skyld, men det er klart det er morsommere med makrell i panna ved endt fisketur og da mener jeg mer enn én liten kompis. 

Hadde det ikke vært så varmt i vannet så ville jeg ha droppet makrellfiskinga til fordel for ørreten for leeeeeeenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom fra Lillesand i dag. I fjorden der jeg fisket (kvåsefjorden) har det vært bra med makrell mye stor fisk faktisk. Fikk 5 kilo (fire fisk) i en jafs på harpe. Men når det er sagt i fjor var det en dårlig/begredlig sesong (for meg om ikke annet) på samme sted. Mener og huske at det ble meldt om bra fangster i Oslofjorden. Så dette er kanskje naturlige steds variasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver lykken i Ryfylke om dagen, og selv om makrellen i høyeste grad er til stede her (gjerne helt inntil land), så biter den dårlig. Hele stimen svømmer rett forbi, og overlater sluk og svart krok til den mer suicidale lyren...

Kanskje bare god gammeldags uflaks at makrellen ikke vil, men muligens også noe med varmen i vannet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Vandringsmann1 skrev:

Prøver lykken i Ryfylke om dagen, og selv om makrellen i høyeste grad er til stede her (gjerne helt inntil land), så biter den dårlig. Hele stimen svømmer rett forbi, og overlater sluk og svart krok til den mer suicidale lyren...

Kanskje bare god gammeldags uflaks at makrellen ikke vil, men muligens også noe med varmen i vannet å gjøre?

Prøv noe med rødt i. Har opplevd å prøve alt i slukboksen men da det kom en med rød flue sa det bare pang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.8.2018 at 18.04, Gjeddekake skrev:

 

Selv har jeg kun fisket makrell ved et par anledninger og det fra land. Personlig så synes jeg det har vært labert med fangst. Sånn én eller to fisk på en hel ettermiddag i snitt. 

Nå fisker jeg mest for kosens skyld, men det er klart det er morsommere med makrell i panna ved endt fisketur og da mener jeg mer enn én liten kompis. 

Hadde det ikke vært så varmt i vannet så ville jeg ha droppet makrellfiskinga til fordel for ørreten for leeeeeeenge siden...

Puh, da var det ikke bare meg! Takk forsvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.8.2018 at 18.31, Afre skrev:

Jeg kom fra Lillesand i dag. I fjorden der jeg fisket (kvåsefjorden) har det vært bra med makrell mye stor fisk faktisk. Fikk 5 kilo (fire fisk) i en jafs på harpe. Men når det er sagt i fjor var det en dårlig/begredlig sesong (for meg om ikke annet) på samme sted. Mener og huske at det ble meldt om bra fangster i Oslofjorden. Så dette er kanskje naturlige steds variasjoner

Lokale forskjeller, tydeligvis (Sørlandet - Oslofjorden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Makrellen har vært redd for landkjenning i år på disse trakter i Sandefjord etter min erfaring. Har fått noe inne i fjordene, men må ut av fjorden og helst på åpent hav for å få grei fangst. Mye små stimer inne, så nytter ikke dorge for å finne stimen og deretter slippe ned. Da har jeg vært nødt til å gå langt ut for å få denne muligheten. Virker som stimene er mindre i år enn i fjor selv om det er veldig mye å få bare man kommer på rette plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.