Gå til innhold
Fiskersiden

Harving spørsmål


JonasA
 Share

Recommended Posts

Hei, har akkurat fått interesse for nattfiske og blitt anbefalt å prøve “harving” eller harve.

har noen noe tips om hvor mange mark, og spesielt Hvor på et skogsvann jeg skal prøve meg. er det best ved odder eller trær eller har det ikke noe å si?

 

Trenger generelt tips om alt som har noe med harving og gjøre.

Skal fiske på et stort avlangt skogsvann i hadeland.

Vannet heter Svea

takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å søke i forumet finner man svar, synes beskrivelsen fra brukeren TT gitt i september 2017 gir gode svar på det du lurer på: «

Ja, harving består i enkle trekk i å fiske ved å dra en skikkelig markklyse i overflata. Fisket foregår på kveld/natt og det bør ha skumret ganske godt til før det blir effektivt. Noe av hovedpoenget er at fisken søker inn mot land når det mørkner, og mye av fisket konsentreres til strandsonen. Det er også en klar fordel om det ikke er helt vindstille. Fangstene øker betraktlig om det er litt krusninger på vannet. Sansynligvis fordi fisken da blir mindre sky og fordi krusningene maskerer inntrykket av marken. På mindre skogsvann, der jeg gjerne fisker, må det gjerne litt vind til for å skape krusninger. På større vann er det lettere å finne områder der det alltid er litt trekk. Så om man har mulighet er det lurt å bruke værmeldingen både når det gjelder vindstyrke og -retning for å velge tid og sted for fisking. Min erfaring er at de aller mørkeste nettene ikke er de beste. Jeg synes det er best når det er såpass med lys at man kan se markklysa når den holdes opp mot himmelen. I slike lysforhold kan man dessuten bevege seg noe langs vannet uten lykt. For lys bør brukes så lite som mulig. Utstyret klargjøres langt inne på land, for ikke å skremme fisken. Og den siste stubben ned til fiskeplassen skal foregå i mørket uansett!  Månelyst er sjelden særlig gode forhold.  

Det er to hovedteknikker. Den tradisjonelle er å bruke langstang, feks en 5 meter teleskop, og om lag like langt snøre. Marken vippes da ut langs strandsonen og dras gjennom vannet til man har fullført bevegelsen. Langstanga gjør at man kan komme ut på utsiden av vegetasjon og kan fiske av områder det ikke kan kastes til. Den andre metoden er å bruke lett haspelutstyr og å kaste markklysa. Dette gir lengre rekkevidde, men forutsetter at det er mulig å få til en eller annen form for kast. Jeg bruker for tiden en 7,5 fots stang med kastevekt 0-7 gram, 0,10 fireline og en halvmeter med 0,26 mm mono som fortom. Mange sverger nok til ren mono, og mener det gir mindre kluss i mørket. En fordel med fortom, er at jeg kjenner knuten i toppringen og dermed vet når agnet er inne (husk at det er mørkt ...).

Et godt tips er å fiske marken helt inn. Fisken kan ta helt inne ved land. Jeg har mange ganger fått hjertet god opp i halsen, når vannflata eksploderer en halv meter fra skotuppen. Det kritiske i de situasjonene er å få senket stangen raskt nok. Fisken skal helst ikke kjenne motstand, og jo kortere snøre, jo større konsentrasjon.Når fisken tar senker jeg stanga og slår over bøylen. Jeg kjenner forsiktig etter på snøret om fisken drar ut. Om fisken har tatt, er det vanlige at den drar ut noen meter snøre for så og stoppe. Når den stopper, typisk etter 15-20 sekunder, gir jeg tilslag. Om fisken da sitter, sitter den stort sett godt. Fisk som tas på denne måten er nærmest umulig å slippe ut igjen, så om man har mistanke om småfisk, bør man gi tilslag raskere. Noen bruker sirkelkroker, det har jeg aldri forsøkt.

 TT»

Ellers bra beskrevet her: https://www.hooked.no/artikler/harving-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, JonasA skrev:

Hei, har akkurat fått interesse for nattfiske og blitt anbefalt å prøve “harving” eller harve.

har noen noe tips om hvor mange mark, og spesielt Hvor på et skogsvann jeg skal prøve meg. er det best ved odder eller trær eller har det ikke noe å si?

 

Trenger generelt tips om alt som har noe med harving og gjøre.

Skal fiske på et stort avlangt skogsvann i hadeland.

Vannet heter Svea

takk for alle svar

Det meste er vel svart på i den fantastiske referansen over ;) 

Men jeg kan legge til at det ofte kan være bra å fiske utenfor overhengende trær. Finner du åpninger i kantvegetasjonen, der det er mulig å få lurt ut en markklyse, så forsøk der. Men før du kaster ut, bør du ha en ide om hvordan du skal få fisken på land. Så i tilfelle to-kilosen biter ...

Jeg kjøper en boks med store og en boks med medium mark. Bruker typisk en stor og 3-4 mindre.

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.