Gå til innhold
Fiskersiden

Dra hvor for nybegynnere innen havfiske ? (har egen båt)


cosworthkim
 Share

Recommended Posts

Hei, 

 

Vi er ett par fra Østlandet som ønsker og ta en tur i ferien vår for og prøve oss på havfiske ett sted langs vårt langstrakte land. 

Vi er habile ferskvannsfiskere men rimelig grønne på havfiske, vi tar derfor imot alle tips med takk. 

 

Kravene våre er ikke mange annet enn at det bør være mulig og overnatte innen rimelig nærhet til havet, vi har egen båt dersom dette er mest hensiktsmessig, men kan selvsagt leie en båt dersom det er det lureste ift hvor vi skal etc. Noen kjappe google søk sier selvsagt sørøya men tittet litt på priser for båtleie ++ og det blir veldig fort veldig dyrt. 

Ønsket vårt med turen er og få oppleve havfiske for hva det er, med tanke på at fruen skal være med så må det også hensyntas at kvantitet kanskje må trumfe kvalitet i denne omgang uten at vi skal glemme det helt. 

 

Vi har ikke satt noen grense på hvor langt vi skal eller ikke skal dra, så da er det bare og fyre løs ! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kjenner Grefstad Havfiske er det lett å anbefale de. De holder til i Langesund i Telemark og tilbyr fiske både kystnært og så langt ut i Skagerrak været tillater. 

http://www.grefstad-havfiske.no/

Jeg vet ikke om de har noe ledig, men de har en kalender på hjemmesiden. De har også utstyr ombord og er lommekjente i områdene utenfor Langesund. Trivelige skippere som villig deler erfaring og tips.

Jera II er en kjempefin og stødig båt å fiske fra, og temmelig mange dyktige havfiskere har vært ombord, og også startet sine havfiskekarrierer der. 

Vi snakker da om dagsturer, og man må forvente at forholdene er utfordrende og ingen kan garantere storfisk.

 

Litt mer generelt, hvis du og madammen skal få en god opplevelse av havfiske så er en god båt alfa og omega. Der stiller ofte disse som tilbyr fiske (på bl.a. Sørøya) sterkt. Gode aluminiumsbåter som tåler sjø, og med god plass til å lande stor fisk. De tilbyr ofte også guidet tur, ellers kan man prøve seg alene med litt tips om steder å reise til. Egen erfaring tilsier at madammer setter pris på toalett ombord, dersom fiskeøkten blir lang ;)

Men for all del, har dere fint vær, så kan en 12 fots jolle og et bra sjøkart på mobilen være nok til å finne frem til godplassene.

Stang og snelle vet jeg ikke om dere har, men mange steder leier ut dette, samt flytedresser.

Skal du lage tackle selv, så kommer det jo an på hva dere skal prøve å få, men et ålreit allround tackle på dypet (lange brosme torsk kveite blåkjeft svarthå++) vil være et pater noster med typisk 7/0-10/0 kroker og 1mm monosene.3-4m langt, og med 2-3-4 kroker og gjerne med litt (10-15 cm) selvlysende slange over krokene for å beskytte mot tenner. Vil du utvide mulighetene for fisk kan du fiske med en havfiskebom nederst, og knytte et slep på den. Skal du gjøre det veldig enkelt så kan du agne en pilk og sende den til bunns. Lukt og bevegelse og gjerne litt dunking i bunn,  vil lokke til hugg, men her gjelder ikke "jo enklere jo bedre" for å få mest fisk altså. :)

 

For nybegynnere vil jeg absolutt anbefale en guidet tur med erfarne folk og bra utstyr!

Det hadde vært gøy om du la inn noen ord på forumet om erfaring og fangst når turen er gjennomført!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre svar ! 

 

Jeg pratet med Grefstad havfiske og han hadde dessverre ikke noe ledig for oss neste uke, noe som selvsagt er forståelig på så kort frist. 

Båten vi har er en linder 460 og utstyr har vi selv bortsett fra tackler og agn, så noe sjø takler vi så lenge ørepluggene er med :)  

Vi har egentlig litt utelukket guidet tur da dette ser veldig vanskelig ut på så kort frist samt at prisen på det ene stedet jeg fant gjorde seg at jeg måtte betale for 7 personer selv om vi bare var to så han fikk dekket sine kostnader. 

 

Så pr nå er status at vi ser etter ett sted og enten leie en hytte, eller sove i telt i nærheten av ett fornuftig sted med en båtrampe, skrik ut om dere har forslag spisset mot dette.

Tenkt meg en tur til villmarksbutikken i løpet av uken og forberede fiskevesken litt på annen type fiske. 

 

Jeg skal legge ut en rapport etter turen, kanskje det kan hjelpe noen andre som lurer på det samme ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.