Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Hei!

Ønsker å ta steget videre fra hobbyfisker som slipper uti og fisker hva enn det måtte være som biter på kroken, til hobbyfisker som er mer målrettet og går etter større fisker. Det vil si store torsker/sei/lange osv. Jeg kunne derfor trengt litt hjelp til å velge hvilket utstyr jeg må kjøpe. Ikke noe sånn veldig dyrt, men bare så jeg får komt i gang og prøvd meg. Holder det med fiske på 100-300 meters dyp eller må jeg enda dypere? Har kikket mye på utstyr men hva jeg skal velge er jeg helt grønn på. Et budsjett på 2000-4000 må vel være innenfor.

Er f.eks dette settet en god start: https://www.angler.no/shimano-tilbud-14?nosto=nosto-page-product2 ?
Og kanskje oppgradere til en Shimano TLD 20 og 0,36mm?
Eller f.eks dette settet: https://www.xxl.no/penn-penn-proff-lever-drag-4-0-havfiskesett-svart/p/1088559_1_style ?

Visst ikke hvordan velger jeg skikkelig utstyr? Hva er viktig når jeg ser etter utstyr og hvorfor? Alt annet av tips angående havfiske settes også stor pris på. Takk :D

Endret av orjanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn settet er laget for å konkurrere med tld settet . Hva som er best er sikkert en smakssak , men ide du oppgrader til tld settet er jo det betraktelig mye dyrere . Personlig endte jeg på penn settet og er veldig fornøyd med det . Hvor dypt du må vil sikkert avhenge av hvor i landet du bor . Personlig har jeg fått mye fin fisk fra 20-60 meter . Men lange/brosme må du nok dypere for å finne . Penn squall 50 snella har sikkert plass til mellom 500-1000 meter taum så det er ikke noe stort problem . Søk opp havfiskeskolen på YouTube , der snakker de mye om fiskedybde og metoder osv . Skitt fiske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo ikke hvor i landet du bor og hvor du planlegger å fiske. Du har krysset ut 30-50 lbs stanga. Den er jo ganske kraftig, og det er i utgangspunktet morsommere å fiske med lettere utstyr. Hvor kraftig stang du skal fiske med, beror vel i stor grad på hvor tung redskap du må bruke, som igjen avhenger av hvor og hvor dypt du skal fiske. Jeg vil tro man kan fiske på 300 meter med relativt lett utstyr "innaskjærs" og i fjorder, mens man i strøm- og vindutsatte områder kanskje må opp i kiloslodd. Med mindre du skal fiske enorme kveiter, håkjerringer eller tunfisk, er vel neppe stanga i seg selv noen begrensing for hvor stor fisk du kan håndtere.

Multi-line på 0,36 kan du ankre opp danskebåten med. Jo tykkere line, jo mer vann "fanger" lina, dvs at den blir mer påvirket av avdrift og strøm, slik at man må ha tyngre lodd for å ha bunnkontakt. Da multiline kom, var det 0,39 som "gjald". I nyere år har mange gått vesentlig ned i dimensjon.

Jeg bytta nylig ut 30 lbs Penn-stanga mi, med en 12-20 lbs., og synes den er mye morsommere. På snella har jeg 0,28. Men jeg bedriver stort sett bare kystnært "fislefiske" med sørgelig langt mellom storfiskene ...

Det er sikker mer drevne havfiskere her inne som kan gi tips.

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet. 

Når eg ser dei setta du har satt opp så er eg usikker på om eg ville anbefale dei. Om du får på fisk som setter den 30-50 pund beastmasteren på prøve, så vil den fisken lage spon av den TRN snella. Den squail 50 snella omtales som « solid toppsnelle for havets store kjemper.» på skitt fiske. 

Om eg skulle velge meg ett sett for havfiske så hadde det blitt: 

beastmaster ax slim 20-30.

https://www.villmarksbutikken.net/shimano-beastmaster-ax-boat-slim 

eg har 2 slike sjølv, og dei veg ca halvparten av det Beastmaster CX boat gjere. 

Penn Fathom 2 speed lever drag. Eg bruker sjølv 25 størrelse.

Villmarksbutikken har 30 størrelsen til salg for 1750 Kr no på salg. Denne tar 650-700 meter 0,28 Daiwa j-braid multicolour + topshot. 

Da er du på 2700,- 

legger du 100 meter 0,40 mono av billigste sort og en 500 meter med j-braid 0,28 så har du for ca 3200,- ett fantastisk sett for havfiske med agn. 

Meg håper dette var til hjelp. 

Mvh

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TT skrev:

Du skriver jo ikke hvor i landet du bor og hvor du planlegger å fiske. Du har krysset ut 30-50 lbs stanga. Den er jo ganske kraftig, og det er i utgangspunktet morsommere å fiske med lettere utstyr. Hvor kraftig stang du skal fiske med, beror vel i stor grad på hvor tung redskap du må bruke, som igjen avhenger av hvor og hvor dypt du skal fiske. Jeg vil tro man kan fiske på 300 meter med relativt lett utstyr "innaskjærs" og i fjorder, mens man i strøm- og vindutsatte områder kanskje må opp i kiloslodd. Med mindre du skal fiske enorme kveiter, håkjerringer eller tunfisk, er vel neppe stanga i seg selv noen begrensing for hvor stor fisk du kan håndtere.

Multi-line på 0,36 kan du ankre opp danskebåten med. Jo tykkere line, jo mer vann "fanger" lina, dvs at den blir mer påvirket av avdrift og strøm, slik at man må ha tyngre lodd for å ha bunnkontakt. Da multiline kom, var det 0,39 som "gjald". I nyere år har mange gått vesentlig ned i dimensjon.

Jeg bytta nylig ut 30 lbs Penn-stanga mi, med en 12-20 lbs., og synes den er mye morsommere. På snella har jeg 0,28. Men jeg bedriver stort sett bare kystnært "fislefiske" med sørgelig langt mellom storfiskene ...

Det er sikker mer drevne havfiskere her inne som kan gi tips.

TT

Takk for svar.

Holder til i Odda innerst i Hardangerfjorden  og det er her jeg hovedsaklig kommer til å fiske. Hele fjorden fra Odda til Jondal og mot Husnes. Men samtidig ønsker jeg en allsidig stang som jeg kan ta med meg til å fiske f.eks på kysten eller fisketurer i Lofotenområde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanPetter skrev:

Hei og velkommen til forumet. 

Når eg ser dei setta du har satt opp så er eg usikker på om eg ville anbefale dei. Om du får på fisk som setter den 30-50 pund beastmasteren på prøve, så vil den fisken lage spon av den TRN snella. Den squail 50 snella omtales som « solid toppsnelle for havets store kjemper.» på skitt fiske. 

Om eg skulle velge meg ett sett for havfiske så hadde det blitt: 

beastmaster ax slim 20-30.

https://www.villmarksbutikken.net/shimano-beastmaster-ax-boat-slim 

eg har 2 slike sjølv, og dei veg ca halvparten av det Beastmaster CX boat gjere. 

Penn Fathom 2 speed lever drag. Eg bruker sjølv 25 størrelse.

Villmarksbutikken har 30 størrelsen til salg for 1750 Kr no på salg. Denne tar 650-700 meter 0,28 Daiwa j-braid multicolour + topshot. 

Da er du på 2700,- 

legger du 100 meter 0,40 mono av billigste sort og en 500 meter med j-braid 0,28 så har du for ca 3200,- ett fantastisk sett for havfiske med agn. 

Meg håper dette var til hjelp. 

Mvh

Jan Petter

Hei! Dette var til stor hjelp, takk for svar. 

Er ikkje eg som satt opp det oppsettet, er automatisk. Visst jeg hadde valgt Shimano BEASTMASTER CX BOAT 20-30 LBS og med Shimano TLD snellen f.eks? ellers

Hva betyr egentlig hvor mange pounds en stang er? For eksempel forskjellen på en 20-30lbs og en 30-50lbs. Ser også noen som er 20-60lbs Kunne man hatt samme snelle på disse? 

 

 

Endret av orjanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt forenklet regel sier at hvis du setter en 0 bak pund klassifiseringen så kan det oversettes til gram . Eks 10-20 pund = 100-200 grams pilk 50pund = 500g jigg osv . Snelle størrelsen har med snørekapasiteten å gjøre , men de største har i mange tilfeller litt større brems , da det lettere er plass til en slik . I de fleste tilfeller kan sneller og stenger byttes om en annen . Så en mulighet er jo også å kjøpe 2 stenger . Havstenger er ikke forferdelig kompliserte så for en nybegynner går det fint med noen litt rimeligere. Men snellen burde være av god kvalitet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, orjanes skrev:

Takk for svar.

Holder til i Odda innerst i Hardangerfjorden  og det er her jeg hovedsaklig kommer til å fiske. Hele fjorden fra Odda til Jondal og mot Husnes. Men samtidig ønsker jeg en allsidig stang som jeg kan ta med meg til å fiske f.eks på kysten eller fisketurer i Lofotenområde. 

 

Jeg fisket så vidt i Hardangerfjorden i fjor (Tørvikbygd). Jeg hadde i alle fall ingen problemer med å holde bunn på 250 meter med 400 gr. søkke.

Jeg antar du vet det er begrensninger mht hva du kan spise av fisk fra Hardangerfjorden? Jeg husker ikke helt, men i Sørfjorden tror jeg det meste er bannlyst. Brosme og blålange må du langt ut før er ok (det er for øvrig ikke lov å fiske etter blålange for tiden). Lange kunne spises om den var fisket utenfor linja Tørvikbygd - Jondal. Du finner opplysninger om dette om du søker på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stefan A. Martinsen skrev:

En litt forenklet regel sier at hvis du setter en 0 bak pund klassifiseringen så kan det oversettes til gram . Eks 10-20 pund = 100-200 grams pilk 50pund = 500g jigg osv . Snelle størrelsen har med snørekapasiteten å gjøre , men de største har i mange tilfeller litt større brems , da det lettere er plass til en slik . I de fleste tilfeller kan sneller og stenger byttes om en annen . Så en mulighet er jo også å kjøpe 2 stenger . Havstenger er ikke forferdelig kompliserte så for en nybegynner går det fint med noen litt rimeligere. Men snellen burde være av god kvalitet .

Okei, då veit eg sånn noenlunde ka det går i :D Ja, var det eg tenkte sjøl. Stenger er ikkje så dyre heller så bedre å investere i ei skikkelig snelle. Planen er noen turer til Lofoten også men det blir ikke i år :P Er Shimano 20 TLD en bra snelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TT skrev:

Jeg fisket så vidt i Hardangerfjorden i fjor (Tørvikbygd). Jeg hadde i alle fall ingen problemer med å holde bunn på 250 meter med 400 gr. søkke.

Jeg antar du vet det er begrensninger mht hva du kan spise av fisk fra Hardangerfjorden? Jeg husker ikke helt, men i Sørfjorden tror jeg det meste er bannlyst. Brosme og blålange må du langt ut før er ok (det er for øvrig ikke lov å fiske etter blålange for tiden). Lange kunne spises om den var fisket utenfor linja Tørvikbygd - Jondal. Du finner opplysninger om dette om du søker på nett.

Ja, vet det er begrensinger, spesielt helt innerst i Hardangerfjorden i Odda hvor jeg bor. Jobber på ene fabrikken her så lokalt utslipp har jeg også snøring på, og det er ikke mye vi kan slippe ut lenger. Nærmest nulltoleranse:P Selv om det er blitt bra nå så ligger det fortsatt mye bunnslam igjen fra gammelt av, men fisken er blitt testet i det siste og viser tegn til stor forbedring selv om det er sterkt anbefalt å ikke spise den, spesielt bunnfisker. Selv er jeg ikke så nøye på det, spiser det jeg får uansett. Dør jeg så dør jeg. Pleier som oftest å reise litt utover og fiske, ikke helt inne innerst i fjorden. 

Endret av orjanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, orjanes skrev:

Okei, då veit eg sånn noenlunde ka det går i :D Ja, var det eg tenkte sjøl. Stenger er ikkje så dyre heller så bedre å investere i ei skikkelig snelle. Planen er noen turer til Lofoten også men det blir ikke i år :P Er Shimano 20 TLD en bra snelle?

Shimano lager ikkje bare bra, men også fantastiske sneller. Eg har sjølv kjøpt for adskillige 10tusen fra dei. Når det er sagt så har eg ennå ikkje sett poenget med TLD etter introduksjonen av multifilament snører på midten av 90 tallet. Det går ufattelig mykje multifilament på den, og så har den en infernalsk tikkelyd ved sveiving. 

Eg skjønner ikkje kvifor folk fortsatt i 2018 ser i retning av Beastmaster boat CX på 600 gram + TLD 20 som var laga då man brukte tjukk dracon line og ikkje multifilament var lansert. Det finnes jo så mykje spennande frå Shimano, penn, Prey, westin, Daiwa, Avet, ja you name it. 

Ps etter atomkrig så er det kun kakerlakker, shimano TLD og penn senatorer igjen som fungerer, men eg veit ikkje kva kakerlakker skal med Fiskesneller. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JanPetter skrev:

Shimano lager ikkje bare bra, men også fantastiske sneller. Eg har sjølv kjøpt for adskillige 10tusen fra dei. Når det er sagt så har eg ennå ikkje sett poenget med TLD etter introduksjonen av multifilament snører på midten av 90 tallet. Det går ufattelig mykje multifilament på den, og så har den en infernalsk tikkelyd ved sveiving. 

Eg skjønner ikkje kvifor folk fortsatt i 2018 ser i retning av Beastmaster boat CX på 600 gram + TLD 20 som var laga då man brukte tjukk dracon line og ikkje multifilament var lansert. Det finnes jo så mykje spennande frå Shimano, penn, Prey, westin, Daiwa, Avet, ja you name it. 

Ps etter atomkrig så er det kun kakerlakker, shimano TLD og penn senatorer igjen som fungerer, men eg veit ikkje kva kakerlakker skal med Fiskesneller. ;-)

Kanskje eg heller skal prøve meg på Beastmaster AX slim 20-30 slim da. :D Ser at jeg akkurat gikk glipp av Penn Fathom 2 speed lever drag størrelse 30 som  nå er utsolgt, har du noen andre gode sneller å anbefale? Rundt 1000-2000 kr. Nå har jeg bestilt meg en beastmaster ax slim 30-50 lbs

 

Endret av orjanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har bestillt en 30-50 ville jeg nok ha gått enda litt mere ned på en eventuell stang nr 2, kanskje 10-20 slik at det virkelig blir forskjell på de to . Har selv en 150 g Lawson powerflex haspel som jeg bruker når jeg ikke jakter etter storfisken . Den greier fint torsk på 10-15 kg med litt slakk brems og det er hysterisk morsomt . Hvis du tar tipset om litt tynnere line så kunne du sikkert ha greid deg med en 15 størrelse snelle . Mange av de tar jo en 300 meter taum og det burde vel holde i de fleste tilfeller med mindre du skal fiske skate eller håkjerring . Grunnen til at jeg har en 50 og ikke 15 er bare den gode pakkeprisen som var på penn settet . En fathom 15 får du jo til 1999 på skitt fiske og den er nok minst en klasse om ikke 2 over tld'en mye pga at den er 2 giret og den er jo betraktelig mye mindre og mere håndterlig . https://www.skittfiske.no/penn/156674/penn-fathom-15-lever-drag-2-speed-havfiskesnelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Stefan A. Martinsen skrev:

Hvis du allerede har bestillt en 30-50 ville jeg nok ha gått enda litt mere ned på en eventuell stang nr 2, kanskje 10-20 slik at det virkelig blir forskjell på de to . Har selv en 150 g Lawson powerflex haspel som jeg bruker når jeg ikke jakter etter storfisken . Den greier fint torsk på 10-15 kg med litt slakk brems og det er hysterisk morsomt . Hvis du tar tipset om litt tynnere line så kunne du sikkert ha greid deg med en 15 størrelse snelle . Mange av de tar jo en 300 meter taum og det burde vel holde i de fleste tilfeller med mindre du skal fiske skate eller håkjerring . Grunnen til at jeg har en 50 og ikke 15 er bare den gode pakkeprisen som var på penn settet . En fathom 15 får du jo til 1999 på skitt fiske og den er nok minst en klasse om ikke 2 over tld'en mye pga at den er 2 giret og den er jo betraktelig mye mindre og mere håndterlig . https://www.skittfiske.no/penn/156674/penn-fathom-15-lever-drag-2-speed-havfiskesnelle

Blir nok flere stenger i forskjellige størrelser ja. 300 meter er sikkert mer enn bra nok det for mitt formål.  Vi får se hvilken snelle eg lander på, blir nok det jeg får mest av for pengene for :D Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2018 at 15.17, JanPetter skrev:

Kan være greit å ha 2-3 ganger fiskedjupet på snella, slik at du slipper å sette nytt snøre på snella ute på sjøen, Evt reise heim om du set fast i botnen og sliter oppe ved båten. 

Edit: trykkleif

Hva mente du egentlig med "legger du 100 meter 0,40 mono av billigste sort og en 500 meter med j-braid 0,28 så" Knytter man sammen sener?  Hvordan setter man det opp? Har man mono innerst så spinner ikke snøret på spolen? Beklager jeg er helt ny på det her.:huh: Skal kikke litt på youtube hvordan selvfølgelig men ville bare spørre

Nå har jeg bestilt beastmaster ax slim 30-50 og Penn Fathom 2 speed LD størrelse 30,

 

Endret av orjanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, orjanes skrev:

Hva mente du egentlig med "legger du 100 meter 0,40 mono av billigste sort og en 500 meter med j-braid 0,28 så" Knytter man sammen sener?  Hvordan setter man det opp? Må vel være sterkere i enden så ikke fisken kan bite snøret rett av.  Beklager jeg er helt ny på det her.:huh: Skal kikke litt på youtube hvordan selvfølgelig men ville bare spørre

Nå har jeg bestilt beastmaster ax slim 30-50 og Penn Fathom 2 speed LD størrelse 30,

 

Suverent sett det vil jeg si :) Stor fornøyd selv med Beastmasteren min og Penn Squall. Har kompiser som bruker Fathom 2 Speed å virker helt ypperlig, vurderer sterkt en slik selv til dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, blackfish13 skrev:

Suverent sett det vil jeg si :) Stor fornøyd selv med Beastmasteren min og Penn Squall. Har kompiser som bruker Fathom 2 Speed å virker helt ypperlig, vurderer sterkt en slik selv til dypet.

Ja, det blir spennende. :thumbsup: Hva er egentlig forskjellen på de to? Fordelen ved å velge Fathom 2 Speed som er en klasse dyrere foran Penn Squall. Hvor tjukt snøre fisker du? Nå bestilte jeg 0,28mm. Noen erfaring med å bestille fra ebay? 

Endret av orjanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, orjanes skrev:

Hva mente du egentlig med "legger du 100 meter 0,40 mono av billigste sort og en 500 meter med j-braid 0,28 så" Knytter man sammen sener?  Hvordan setter man det opp? Har man mono innerst så spinner ikke snøret på spolen? Beklager jeg er helt ny på det her.:huh: Skal kikke litt på youtube hvordan selvfølgelig men ville bare spørre

Nå har jeg bestilt beastmaster ax slim 30-50 og Penn Fathom 2 speed LD størrelse 30,

 

hei Igjen, 

Eg har sjølv som sagt en 25 narrow som har litt smalere spole enn 30 utgava. 

Eg fekk 500 meter 0,28 + topshop på mi snelle. 

På 30 snella som du har bestilt så må du ha meir snøre for å fylle opp spolen. Enten legger du mono i botnen, eller legge på fleire meter med braid. 

forøvrig ett kjempesett du har bestilt deg.

Innerst på spolen er der noken hull du kan feste snøret i, men eg opplevde at kantane var så skarpe at dei skar av braiden, så eg la 1 meter 1,00 mm mono innerst som eg festa i dei hulla. 

Deretter knytte eg sammen mono og braid med dobbel uni/grinner knute der eg tok 4 snurringer på monoen og ca 10 på braiden. så er det bare å sveive på stramt. når du har fått på braiden så bruker du FG knot til å skøyte på 5 til 10 meter topshot som støtdemper. en ekstra fordel med å ha topshot er att all braiden din er kommet inn på snella om du setter den frå deg ferdig tredd, slik at du ikkje kjem borti braiden med en krok eller annet som kan skade den.  

Om du velger å fylle heile snella med braid eller kjøpe f.eks 500 meters spole + mono er jo hip om happ, men eg må seie eg virkelig liker å ha multi colour snøre med skifte kvar 10ende meter. då veit eg nøyaktig kor høgt over botnen eg fiskar forresten, og kan ha agnet der eg ser på ekkoloddet at det er fisk f.eks.

De kapasitets ringene som er i spolen til fathom snella er rimelig nøyaktige, eg fikk temmelig nøyaktig 170 meter mellom kvar ring på 25N snella. på 30 snella så vil det med 0,28 være ca 220 meter mellom kvar ring. 

dette blei mykje i en post, men om du trenger meir hjelp, så bare spør. 

mvh

 

Jan Petter

 

Endret av JanPetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, orjanes skrev:

Eg kjøpte 0,28 mm som eg la på min fars snelle, men eg opplever vel at dette snøret er litt tjukkere enn det som står på spolen, utover det, så er det vel ikkje noke negativt å seie om snøret anna enn at det mangler metermerking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fathom snella er i aluminium  så den tåler mere juling i tillegg til at den har 2 gir i motsetning til squall som bare har en utveksling og er i grafitt . Ganske enkelt er den laget for større og sterkere fisk og vil nok hold lengre før den er utslitt . Og skulle du komme borti noe veldig stort vil du nok ikke angre på de ekstra giret . Husk at du må ha noe innerst feks elektrikertape eller mono så multien ikke begynner å snurre på spolen . Det kan sikkert være en fordel å ikke fylle spolen siden snella ikke har snørefører . Får du på en kveite er det greit å ha litt å gå på så du slipper å tenke på hvor snøret legger seg på spolen midt i kampen . Jeg tror du blir storfornøyd med det settet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 16.8.2018 at 9.04, TT skrev:

Jeg fisket så vidt i Hardangerfjorden i fjor (Tørvikbygd). Jeg hadde i alle fall ingen problemer med å holde bunn på 250 meter med 400 gr. søkke.

Jeg antar du vet det er begrensninger mht hva du kan spise av fisk fra Hardangerfjorden? Jeg husker ikke helt, men i Sørfjorden tror jeg det meste er bannlyst. Brosme og blålange må du langt ut før er ok (det er for øvrig ikke lov å fiske etter blålange for tiden). Lange kunne spises om den var fisket utenfor linja Tørvikbygd - Jondal. Du finner opplysninger om dette om du søker på nett.

Det er mange år siden det slik at du ikje kunne spise fisken i Hardangerfjorden. Det var sånn når eg var 4 år, er 25 i dag og har hatt flere tusen kast i den fjorden og saumfart den fjorden for fisk. Det har blitt tatt gjevnlige prøver av fisken på bunn og fisk som kommer landeveis fra, og topp resultater. Det har og vert dykket på bunnen helt innerst i vågen, der er det både anemoner, koraller og masse dyreliv på bunn med klar sikt! Du kan trygt spise den fisken, eg har gjort det i all tid. Men for all del om du får en torsk som er helt gru i buken hadde eg ikje spist den, men sånn er det di fleste plasser. Om du skal være på sikre siden, kjør 10 min fra Sentrum og ut i fjorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.