Sign in to follow this  
Iver Christian Trønnes

Ultralett snelle

Recommended Posts

Hei! 

Jeg har nå gått til innkjøp av ultralett utstyr, etter å han ønsket meg slikt lenge. Stanga jeg har bestilt er en Shimano Forcemaster Trout Area 195 UL med kastevekt på kun 0,5g-5g. Snella er jeg litt usikker på, det er nemlig en Okuma Ceymar XT CXT 10. Jeg gikk for en 10/1000-størrelse snelle siden jeg har en 2500-snelle til mitt normale fiske, men har sett på forumet at enkelte heller ville tatt i bruk en 500-størrelse til dette fisket. For et par hundrelapper ekstra, kunne jeg for eksempel fått Shimano Cymetre 500 FL. Hva tenker dere? Burde jeg sende tilbake Okuma’en når den ankommet i posten og gå for 500-snella, eller funker 1000-snelle greit til dette fisket?

Takker for svar!

17 minutter siden, Iver Christian Trønnes skrev:

Hei! 

Jeg har nå gått til innkjøp av ultralett utstyr, etter å han ønsket meg slikt lenge. Stanga jeg har bestilt er en Shimano Forcemaster Trout Area 195 UL med kastevekt på kun 0,5g-5g. Snella er jeg litt usikker på, det er nemlig en Okuma Ceymar XT CXT 10. Jeg gikk for en 10/1000-størrelse snelle siden jeg har en 2500-snelle til mitt normale fiske, men har sett på forumet at enkelte heller ville tatt i bruk en 500-størrelse til dette fisket. For et par hundrelapper ekstra, kunne jeg for eksempel fått Shimano Cymetre 500 FL. Hva tenker dere? Burde jeg sende tilbake Okuma’en når den ankommet i posten og gå for 500-snella, eller funker 1000-snelle greit til dette fisket?

Takker for svar!

Om du får det levert samtidig, ville jeg montert snella på stanga og kjent hvordan det føles. Om det føles balansert og greit ut, så vil det jo funke. 1000 har litt større spole enn 500, og det gir litt lengre kast og muligens noe mindre sjanse for krøll.

Jeg har flere ultralette stenger, og bruker stort sett en Shimano i 1000' str. på disse. Men jeg har også en mikroskopisk ABU-snelle som jeg bruker av og til for moro skyld, men det er ikke særlig tvil om at Shimanoen er bedre å fiske med. Men her er det nok også forskjeller i kvalitet også, ikke bare størrelsen som teller.

Nå er jo Okuma Ceymar xt cxt 10 veldig liten i forhold til en shimano i klasse 1000....jeg synes det er en glimrende snelle.

Til ordinærtt ørretfiske med sluker 4-12 gram bruker jeg Shimanosneller i 1000 klassen.  Vet andre bruker 2500 sneller til dette, men jeg synes det blir litt tungt, men kommer jo an på stanga også.

Til isfiske og UL bruker jeg tilsvarende i 500 klassen da jeg synes denne størrelsen passer absolutt best til dette.

Vil tro at ei 1000 snelle vil virke tung på stanga du har bestilt. Okumasnella har jeg dessverre ingen formening om.

Velger du Shimano så velg noe bedre en de aller billigste modellene, selv om de er litt tyngre.

2 timer siden, Aurejeger skrev:

Nå er jo Okuma Ceymar xt cxt 10 veldig liten i forhold til en shimano i klasse 1000....jeg synes det er en glimrende snelle.

Ja, jeg ser det nå. Sammenlignet med den aktuelle Shimanoen i str. 500 gir 170 gr. og 115 m 0,16 på Okuma og 173 gr. og 110 m 0,20 på Shimano. Så den er i alle fall ikke større enn str 500. 

Herunder ligger øverst shimano aernos 2500. Shimano nexave 1000 i midten og Okuma Ceymar xt cxt 10 helt nederst. Man ser klart forskjellene på str.

20180720_232359.thumb.jpg.039db301069e533c47adeef4de279835.jpg

Edited by Aurejeger

Den 16.8.2018 at 17.51, Arctic1827 skrev:

Vil tro at ei 1000 snelle vil virke tung på stanga du har bestilt. Okumasnella har jeg dessverre ingen formening om.

Velger du Shimano så velg noe bedre en de aller billigste modellene, selv om de er litt tyngre.

Den Okuma snella er bare 170 gram så skal en ha lettere Shimano sneller må en vel gå for En Stradic CI4+ 1000 på 160 gram, eller en Soare CI4+ 500 på 140 gram. Sistnevnte må bestilles fra Japan da denne serien ikke er tilgjengelig her. Begge disse er (mye) dyrere enn Okuma snella. Shimano 500 sneller som er tilgjengelige i norge er faktisk noen gram tyngre, f.eks. Symetre 500 - 173 gram, Sahara 500 176 gram.

Edited by Lettere Påvirket

Okuma lager glimrende sneller synes. Og Ceymar serien legger også lina nydelig på snella, no som igjken gir lengre kast. Har siklet på en i hele sommer for å erstatte en Okamen jeg har slitt ut på den gamle UL stanga mi. Men nå pensjoneres UL opsettet til fordel for BFS hos meg. :-D